Gå til innhold

"Luehjelpere" under dåp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Både mannen og jeg har små søsken. Dvs hans søsken er elleve og tretten og min er åtte.

Når vi i mai skal ha dåp hadde jeg tenkt at to av de kunne hjelpe til ved døpefonten, en til å ta luen av og en til å sette den på igjen. Husker selv jeg hadde denne oppgaven som barn og synes det var stor stas.

Problemet er jo at de er tre stykker,men bare to kan gjøre jobben... Hvordan hadde dere løst dette?

Føler at et barn fra hver side er det mest riktige,men hvordan velge mellom de to som er søsken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Både mannen og jeg har små søsken. Dvs hans søsken er elleve og tretten og min er åtte.

Når vi i mai skal ha dåp hadde jeg tenkt at to av de kunne hjelpe til ved døpefonten, en til å ta luen av og en til å sette den på igjen. Husker selv jeg hadde denne oppgaven som barn og synes det var stor stas.

Problemet er jo at de er tre stykker,men bare to kan gjøre jobben... Hvordan hadde dere løst dette?

Føler at et barn fra hver side er det mest riktige,men hvordan velge mellom de to som er søsken?

Kan ikke en av dem ta imot lyset fra presten, så har alle 3 oppgaver?

Skrevet

Jeg synes ikke dere skal utelate et søsken. Da burde dere finne en ogave til. Hva med å tørke hodet til babyen før luen skal på?

Skrevet
Kan ikke en av dem ta imot lyset fra presten, så har alle 3 oppgaver?

? Hva er dette med lyset?

Skrevet
? Hva er dette med lyset?

Dåpslyset overrekkes etter dåpen som et symbol på at barnet er innlemmet i kirken. Lys er ofte brukt som metafor for Kristus i Det nye testamentet. Når lyset overrekkes, sies det gjerne noen ord knyttet til dette.

Skrevet

Ene barnet i siste barnedåp vi var i, hadde oppgaven med å tørke vannet av hodet etterpå:) Det syns hun var veldig kjekt.

Skrevet

Så mange bra innspill :) Dette løser seg jo lettere enn jeg trodde.

Takker og bukker.

Skrevet
Så mange bra innspill :) Dette løser seg jo lettere enn jeg trodde.

Takker og bukker.

Lykke til! Bare sjekk med kirka om de bruker dåpslys, de fleste kirker gjør det i dag, men noen henger litt etter. ;)

Skrevet

Henger meg på forslaget om at den siste kan tørke barnets hode.

Jeg har båret begge mine nieser til dåpen, mens onkelen deres har tatt av / tatt på luen på begge to.

Når den minste skulle døpes, var det naturlig at storesøster tørket dåpsbarnets hode. Det var faktisk prestens forslag, som han kom med der og da, og det virket veldig inkluderende. Hun tørket i vei, og var kjempestolt!!

Spør presten på forhånd, så ordner det seg sikkert! Det viktigste er jo uansett at alle tre har en oppgave, og får lov til å føle seg litt "viktige"! :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Lykke til! Bare sjekk med kirka om de bruker dåpslys, de fleste kirker gjør det i dag, men noen henger litt etter. ;)

det gjorde ikke vår kirke, egentlig litt dumt, for dette kunne vært et fint minne å ta vare på for guttungene våre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...