Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Da jeg gikk i 5-6 klassen for 7-8 år siden så hadde vi om kroppen. Ei jente i klassen spurte da læreren om hvorfor penisen blir stiv. Hun fikk til svar " det er bare fordi at blodet blir pumpet litt fortere enn vanlig i gjennom kroppen". Var ca det hun sa. Hva synes dere om å forklare barn det på den måten? Det er jo mer eller mindre bare halve, eller kanskje kvarte faktaen bare. Hvorfor ikke si den egentlig grunnen, sånn som det er?
Gjest *Mim* Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Hva synes du læreren burde ha sagt, da? Hun forklarte jo det rent fysiske som skjer.
Anglofil Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Godt spørsmål fra *Mim*. Det er ikke alltid lett for en lærer å vite hva man skal si når man får slike spørsmål, jeg synes ikke svaret er så ille for å være ærlig. Så lenge det ikke er usant, er det vel greit? Kan jo hende at det ikke passet seg slik at man kan gå inn på en lang forklaring der og da uansett. Mvh Yvonne
MarianneE Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Har du virkelig tenkt på dette i 7-8 år?
Gjest Tjukkebolla Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Det synes jeg var et mye bedre svar enn jeg fikk på mitt spørsmål da jeg var på samme alder.. Jeg: Gutter får stivert, hva får jenter? Lærer: De får sommerfugler i magen.
Phaedra Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Det synes jeg var et mye bedre svar enn jeg fikk på mitt spørsmål da jeg var på samme alder.. Jeg: Gutter får stivert, hva får jenter? Lærer: De får sommerfugler i magen. Hihi, jeg synes denne var litt herlig jeg Men er enig i at man skal forklare ting ordentlig
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Nei, det er en OK forklaring til en 7-åring, men ikke en 12-åring. En 12-åring er i puberteten og kjenner godt til kåte følelser allerede... Husker jeg følte meg veldig snål som var kjempekåt som 11-12-åring (jente). :-P
waco Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 Kan ikke noen som vil forklare ordentlig hva som skjer da?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 Har du virkelig tenkt på dette i 7-8 år? Nei, men har tenkt på det i mange år. Fant ikke ut grunnen før jeg var ca 15 faktisk, da vi begynte med seksualundervisning i 10. Og det synes jeg var sendt. Ikke at det gjør noe, men jeg mener folk bør si sanheten i slike tilfeller, spesielt når en 11-12-åring spør.
Anglofil Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Men det er da sant det hun sa? Det er kan også være at det faktisk ikke var tid til å ta det opp der og da. Og jeg vet ikke med dere andre, men jeg lærte ihvertfall om seksualitet lenge før 10. klasse på ungdomsskolen. Ikke fryktelig utdypende, men nok til at vi forstod hva som skjedde. Så på tv-serien med Trond-Viggo, hadde samtale om det, jeg gikk vel kanskje i 3-4. klasse den gang eller noe slikt. Mvh Yvonne Endret 23. februar 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 Men det er da sant det hun sa? Det er kan også være at det faktisk ikke var tid til å ta det opp der og da. Og jeg vet ikke med dere andre, men jeg lærte ihvertfall om seksualitet lenge før 10. klasse på ungdomsskolen. Ikke fryktelig utdypende, men nok til at vi forstod hva som skjedde. Så på tv-serien med Trond-Viggo, hadde samtale om det, jeg gikk vel kanskje i 3-4. klasse den gang eller noe slikt. Mvh Yvonne Sant var det jo, men jeg mener hun burde sagt det litt bedre. For det var jo mer eller mindre bare den halve sanheten hun sa. Hvorfor ikke si alt? Men det var ikke bare det, alt med sex ble hysjet ned på og forklart på en slik måte at det nesten skulle tro vi kom med storken. Hvorfor skjærme barn for slikt? Vi var store barn da også. Seksualundervisning var ikke lov å snakke om før 10. i følge en lærer (ikke spesielt gammel heller) på ungdomdsskola jeg gikk på.
Anglofil Skrevet 23. februar 2009 #13 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Sant var det jo, men jeg mener hun burde sagt det litt bedre. For det var jo mer eller mindre bare den halve sanheten hun sa. Hvorfor ikke si alt? Men det var ikke bare det, alt med sex ble hysjet ned på og forklart på en slik måte at det nesten skulle tro vi kom med storken. Hvorfor skjærme barn for slikt? Vi var store barn da også. Seksualundervisning var ikke lov å snakke om før 10. i følge en lærer (ikke spesielt gammel heller) på ungdomdsskola jeg gikk på. Som sagt, det kan hende det faktisk ikke var tid eller mulighet til å ta opp alt med engang. Jeg vet selv, som lærerstudent, hvor mye man gjerne skulle ha utdypet ting når elever spør om ulike ting, men da pleier jeg som oftest å notere det ned (om det er noe viktig), og heller ta de opp ved en annen anledning, og kanskje da få knyttet det til noe relevant i undervisningen. Samtidig så er jo ikke lærere orakler heller. Personlig er jeg ikke sikker på om jeg hadde visst hva jeg skulle ha svart om jeg fikk et sånt spørsmål helt plutselig. Joda, vi bør jo være forberedt på det meste som lærere, men slik som jeg, som f. eks ikke har så mye erfaring enda som lærer, kan faktisk bli litt satt ut. Ærlig talt, jeg synes det var greit svart, hun gjorde sikkert det beste ut av situasjonen. Faktisk opplevde jeg noe lignende selv i praksis engang. En av mine medstudenter fikk et ganske likt spørsmål, og utdypet det litt mer enn læreren her gjorde. Og vet du hva som skjedde da? Vår praksislærer fikk en telefon fordi det var for mye, i følge foreldrene. Det hadde de lyst til å ta seg av selv sa de. Altså, da er det vel ikke rart man kan bli usikker heller mener jeg, man er nødt til å ta hensyn til både foreldre, og elever. Dessuten løy hun ikke, og derfor ser jeg ikke problemet for å være ærlig. Det hadde vært verre om hun lot være å svare, og ikke fulgte det opp, eller sa noe som var direkte feil. Og lærere har ikke fasit på alt. Mvh Yvonne Endret 23. februar 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #14 Skrevet 23. februar 2009 Dette var for lenge siden, barn i dag lærer dette i 5klasse( vet om en) syns at det var en ok svar jeg, med tanken på når det skjedde, hvor gammle dere var og hva foreldrene hadde sagt hvis ungene kom hjem og viste såpass
Ullsokken Skrevet 23. februar 2009 #15 Skrevet 23. februar 2009 Jeg begynner få erfaring på dette med spørsmål om alt mulig, med en 7 åring i hus. Jeg er så ærlig som jeg kan være, på hans nivå... men jeg svarer kun på akkurat det han spør om, ikke mer. Da han lurte på hvordan babyer kom ut fikk han det svaret, men jeg ventet med å fortelle hvordan de "kom inn" til han spurte om det selv Så jeg har en godt opplyst 7 åring som kan mye om kroppen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå