hysteria Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Har legen total taushetsplikt? Hvis arbeidsgiver sjekker om jeg har vært hos legen, vil han da få et svar på det? Jeg skal si til arbeidsgiver at jeg har vært hos legen og fått medisin, så nå kommer jeg ikke til å være syk så mye framover...og jeg skal ta en blodprøve snart. Det er sant, at jeg skal ta en blodprøve, men jeg har ikke vært til legen nå igjen, jeg har bare lyst til å si at jeg har vært det. Sånn at arbeidsgiver skal tro at jeg tar jobben min alvorlig... jeg gjør jo det...men om jeg hadde vært sjef hadde jeg syntes det var rart at noen var syk ofte..uten å gjøre noe med det.. så nå vil jeg si at jeg har gjort noe med det.. Jeg har gjort noe med det, men ikke vært hos legen.. Kan de ringe legen og spørre?
hysteria Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 23. februar 2009 Arbeidsgiver har vel ikke noe med hvordan syk jeg er uansett??
Gjest strykebrett Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Arbeidsiver har ingenting med det nei. Og legen har total taushetsplikt så hvis de skulle finne på å ringe dit får de ikke vite noe. Men det høres veldig rart ut om en arbeidsgiver skulle gjøre det, tror det er ganske usannsynlig.
hysteria Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2009 Hehe, ok. Takk. Er vel bare jeg som er paranoid! Men synes de på jobben alltid spør hvordan syk man har vært...kan de ikke bare drite i det? heh..prøver å svare at det går bedre nå..og snakke om noe annet..heh..men det skal ikke være lett. Men føler jo på en måte at man må unnskylde seg overfor sjefen... men jeg kan jo bare si at jeg er frisk nå og at jeg tror det skal gå bra framover...øh..
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Arbeidsgiver kan ikke kreve å få vite hvordan syk du er, du har ingen plikt til å oppgi det. At noen spør er av ren nysgjerrighet. Snakk det bort eller si at det er en privatsak neste gang.
Glitnir Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Nå vet jeg ikke om det var det du mente, men dersom det er så at du har vært borte fra jobb og sagt du har vært hos legen, men ikke har vært det, så er det selvsagt ikke noe du bør gjøre. Men ellers har selvsagt ikke arbeidsgiver noe med om du har vært hos legen eller ikke. Men skjønner ikke hvorfor du skal si at du har vært det dersom det ikke stemmer heller da. Hvorfor sier du noe overhodet? Arbeidsgiver får jo bare forutsette at du gjør det du kan for å bli frisk.
Gjest Marillia Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 En arbeidsgiver skal vel ikke ringe legen din for å sjekke om du har vært der. Hvordan det er om arbeidsgiveren din mistenker misbruk av dette, er en annen sak. Det kan vel kanskje være at arbeidsgiver forlanger kvittering fra lege om du skal få fri med lønn? Særlig om det dreier seg om hyppige besøk. Antar at en arbeidsgiver ikke godtar alt, men er ikke sikker på hvordan reglene er her. Jeg vet i alle fall at det er vanlig å levere utskrift over timer/kvittering om man skal få dekket tilskudd til feks behandling hos fysioterapeut.
hysteria Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2009 Hmm, ja, men man føler jo seg "sur" om man sier at det er en privatsak. Da får man tilbake "ååhh??!? okej..." Og føler seg skikkelig teit.. Sa til sjefen at jeg hadde hatt influensa og at jeg skulle ta en blodprøve (det er sant!..men jeg fikk rekvisisjonen før jeg ble "syk") i neste uke fordi jeg er så mye syk...og at jeg ikke VIL være det. Jeg hadde ikke influensa, men hadde null energi og var veldig deppa...men man går da ikke rundt og sier det!! Og hvis man ikke sier noe er det også rart.. De andre på jobben måtte selvfølgelig spørre om HVORDAN syk jeg hadde vært og.. er så teit.. jeg spør aldri de!! En var bare; "var du forkjøla?".. akkurat som om det ikke var god nok grunn til å være borte.. jeg sa at det var influensa!! --snakka bort det med andre...uansett.. men nå skal jeg ta meg kraftig sammen, så da blir det forhåpentligvis ikke noe mer sykefravær på en laaang stund!
impa Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 legene og deres staff opplyser INGENTING! når jeg var sykmeldt og det var noe krøll med sykmeldingspapirene mine, så ringte min sjef til legekontoret for å få noe oppklart, men de på legekontoret oppga ikke noe informasjon, når han spurte så sa de: Dette er konfidensielt, altså, de sa ikke engang om de kjente til meg som deres pasient.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå