Aiko Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Vel, jeg har selv tatt (ja, det er fy fy) madrs testen og jeg kom rett over grensen for 35 poeng (der hvor de anbefaller innleggelse). Jeg håper (og tror) jeg bare har vært alt for negativ når jeg tok den, men kan hende legen min (evt psykolog) mener det motsatte. Men på ren basis så spør jeg bare om hva det betyr ved innlegelse. Havner man på psykiatrisk avdeling? Eller på vanlig sykehus? Noen som har vært lagt inn her før? Evt har kjent noen som har vært det og dermed vet hvordan det er.
Gjest Gjest_mie_* Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Vel, jeg har selv tatt (ja, det er fy fy) madrs testen og jeg kom rett over grensen for 35 poeng (der hvor de anbefaller innleggelse). Jeg håper (og tror) jeg bare har vært alt for negativ når jeg tok den, men kan hende legen min (evt psykolog) mener det motsatte. Men på ren basis så spør jeg bare om hva det betyr ved innlegelse. Havner man på psykiatrisk avdeling? Eller på vanlig sykehus? Noen som har vært lagt inn her før? Evt har kjent noen som har vært det og dermed vet hvordan det er. For det første: MADRS er ingen test i ordets egentlige forstand, den er en kort screening. Scoren du får er bare en indikator på hva du eventuelt trenger av behandling, men legges aldri til grunn alene. Legen/psykologen vil bruke resultatet sammen med andre kilder for å vurdere hva som er best for deg. Dersom du skal innlegges pga depresjon vil du bli innlagt ved en psykiatrisk avdeling, enten på DPS-nivå eller på tredjelinjenivå (sykehus). Behandlingen vil avhenge av hva du sliter med og hvordan din depresjon arter seg, og vil i alle tilfeller bestå av en kombinasjon av miljøterapi, samtaler med behandler og sannsynligvis medisinering. Ved enkelte dype, behandlingsresistente depresjoner anvender man av og til også ECT (elektrosjokkbehandling). I Norge i dag legges det stor vekt på at man behandler der pasienten er, altså i sitt hjemmemiljø, og innleggelse skjer som regel på bakgrunn av en prosess der en finner at poliklinisk behandling ikke har nådd tilstrekkelig fram. En bygger ned institusjoner og satser mer på oppfølging og behandling på DPS-nivå og kommunalt nivå. At du fikk score over 35 på MADRS betyr altså overhodet ikke at du nødvendigvis kommer til å bli innlagt dersom du ikke har et sterkt ønske om det selv, og selv om du skulle ønske det selv er det en søknadsprosess der du ikke nødvendigvis er garantert plass (siden det som sagt blir færre og færre sengeplasser og færre og færre liggedøgn i psykisk helsevern).
Gjest Mea Culpa Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Jeg har tilbrakt en del maaneder paa psykiatrisk sykehus, og det kan jeg godt fortelle mer om, men jeg vet ikke helt om det er saa lurt. Endret 23. februar 2009 av Mea Culpa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå