Pinkie Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Har nettopp blitt ferdig med glutenfrie boller. De ble veldig gode og fine, men har en følelse av at de kommer til å bli litt tørre når de ikke er "nybakt" lenger. Er det noen som har tips? Hjelper det med egg? Det var ikke egg i min oppskrift.
Humlen Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Har bare bakt boller en gang, og de ble litt tørre, men med smør og pålegg er de veldig gode. I pizzadeigen jeg bruker, er det mye olje, og tror kanskje det kan være løsningen? Bollendeigen var veldig god, og ikke noe klissete, og jeg trilte ut vanlige boller og rulle til kanelboller uten problem. Anbefales Legger ut begge oppskrifter: pizza (flere sier den er bedre enn ikke-glutenfri pizza) 1 stor pizza 3 dl. lunkent vann 1 dl. olivenolje 1/2 pk. gjær 1 ts salt 450 g. glutenfritt mel (med fiber, men det kan jo være valgfritt) 1 ss fiberhusk (jeg har aldri brukt det, og det har gått fint) La Fiberhusk svelle i 1 dl. vann i 10 minutter. Løs gjæren i 2 dl lunkent vann. Bland i resten av ingrediensene inkl. den ferdig svellede Fiberhusken. Ellers som vanlig pizzadeig. Boller 15 stk 3 dl melk, fingervarm 1/2 ts fiberhusk (kan utelates) 50 g gjær 100 g romtemperert smør/margarin 1/2 dl sukker 1/4 ts salt 1 ts malt kardemomme 100 g potetmel 500 g Finax glutenfri melmix 1.Varm opp melken til 37 C og rør i fiberhusk. La svelle i 10 min. 2. Ha i gjæren og rør om til den er oppløst. Ha i margarinen/smøret og tilsett de øvrige ingrediensene.Spar litt mel til utbakingen. La kjøkkenmaskinen gå i minst 3 min. 3. Kna deigen godt på melet bakebord. Form til 15 glatte boller. la heve på bakepapirskledd stekeplate i 60-70 min under et fuktig klede. 4. Stek bollene i ca 10 min midt i ovnen, på 250 C. La bollene avkjøles under et klede. Endret 22. februar 2009 av Humlen
Mixelite Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Jeg brukte Toro sin bolleoppskrift. Den gir løs deig og inneholder ett egg. Bollene er kalle nå og ikke tørre ennå, men jeg regner jo med at de uansett er tørre i morgen (hvis det blir noen igjen). Det går vel også an å bruke litt fiberhusk i deigen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå