Gå til innhold

Har noen en idiotsikker brødoppskrift ?


Pludre

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde tenkt å bake litt idag, og da også brød, og da lurer jeg på om noen har en god oppskrift, som garantert blir vellykket.

Har problem med at brødene blir så smulete, og harde dagen etter.

Vil ha luftige, gode brød, gjerne grove.

Noen som kan hjelpe meg med oppskrift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er ihvertfall en enkel måte å lage brød på og du kan variere de og de blir suksess, hver gang!!!

1 kg valgfritt grovt mel (evt 1 kg dansk rugbrødmix)

1 kg hvetemel

1 fersk gjær som røres ut i lunkent vann sammen med 1-2 ts sukker...

Salt

Putt i litt snacks som linfrø, solsikkekjerner, litt havregryn, hakkede valnøtter alt ettersom.. :-)

Total væskemengde er ca 1,5 til 2 liter. Deigen skal bli grøtete.

Tøm deigen over i former(med bakepapir i ...).. det blir ca 4 brød.

La de stå og heve i 30 minutt.

Stek de på 175 grader i 1 time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ihvertfall en enkel måte å lage brød på og du kan variere de og de blir suksess, hver gang!!!

1 kg valgfritt grovt mel (evt 1 kg dansk rugbrødmix)

1 kg hvetemel

1 fersk gjær som røres ut i lunkent vann sammen med 1-2 ts sukker...

Salt

Putt i litt snacks som linfrø, solsikkekjerner, litt havregryn, hakkede valnøtter alt ettersom.. :-)

Total væskemengde er ca 1,5 til 2 liter. Deigen skal bli grøtete.

Tøm deigen over i former(med bakepapir i ...).. det blir ca 4 brød.

La de stå og heve i 30 minutt.

Stek de på 175 grader i 1 time...

Et annet lurt triks er å legge havregryn, solsikkekjerner og linfrø til svelling i kokende vann i et par timer.. De suger opp mye væske, og da blir ikke brødet så fort tørt.

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Ja, frø og korn skal alltid få trekke vann i noen timer før de haes i brøddeigen. Dette er ikke bare et godt råd, men faktisk nødvendig.

En annen lur ting er å lage en såkalt "hevedeig". Hvetemel, gjær, vann og salt - bland sammen, og la det stå og heve i en time eller to (samtidig som frøene trekker vann). Elt det så inn i resten av brøddeigen før steking. Gjør underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen lur ting er å lage en såkalt "hevedeig". Hvetemel, gjær, vann og salt - bland sammen, og la det stå og heve i en time eller to (samtidig som frøene trekker vann). Elt det så inn i resten av brøddeigen før steking. Gjør underverker.

Oi, det hørtes spennende ut, det vil jeg prøve!! Hvor mye hevedeig lager du til hvor mange brød?! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Oi, det hørtes spennende ut, det vil jeg prøve!! Hvor mye hevedeig lager du til hvor mange brød?! :jepp:

Jeg har en oppskrift på kornbrød fra Åpent bakeri i Oslo, og til to brød anbefales det:

375-400 gram hvetemel

bittelitt salt

bittelitt gjær (type hjørnet av en ferskgjær, eller et dryss tørrgjær)

ca. 1,5 dl. vann

Oppskriften tatt etter hukommelsen, så bland så det blir en fast, fin deig istendefor å holde deg slavisk til det jeg skrev... Totalt skal det være ca. 200 gram hevedeig per brød.

Hevedeig kan brukes i de fleste typer grove bakverk. Om du er virkelig iherdig, så kan du la den kaldheve i kjøleskapet natten over (dekk til og sett i kjøleskapet. Hever allikevel, men myyyyye senere). Bruker man hevedeig, trenger selve brødet mindre gjær, men blir allikevel luftig og fint. Snadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en oppskrift på kornbrød fra Åpent bakeri i Oslo, og til to brød anbefales det:

375-400 gram hvetemel

bittelitt salt

bittelitt gjær (type hjørnet av en ferskgjær, eller et dryss tørrgjær)

ca. 1,5 dl. vann

Oppskriften tatt etter hukommelsen, så bland så det blir en fast, fin deig istendefor å holde deg slavisk til det jeg skrev... Totalt skal det være ca. 200 gram hevedeig per brød.

Hevedeig kan brukes i de fleste typer grove bakverk. Om du er virkelig iherdig, så kan du la den kaldheve i kjøleskapet natten over (dekk til og sett i kjøleskapet. Hever allikevel, men myyyyye senere). Bruker man hevedeig, trenger selve brødet mindre gjær, men blir allikevel luftig og fint. Snadder.

Knusebra!!! Tusen takk!!!!:) Gleder meg til brødbaking!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Her er ihvertfall en enkel måte å lage brød på og du kan variere de og de blir suksess, hver gang!!!

1 kg valgfritt grovt mel (evt 1 kg dansk rugbrødmix)

1 kg hvetemel

1 fersk gjær som røres ut i lunkent vann sammen med 1-2 ts sukker...

Salt

Putt i litt snacks som linfrø, solsikkekjerner, litt havregryn, hakkede valnøtter alt ettersom.. :-)

Total væskemengde er ca 1,5 til 2 liter. Deigen skal bli grøtete.

Tøm deigen over i former(med bakepapir i ...).. det blir ca 4 brød.

La de stå og heve i 30 minutt.

Stek de på 175 grader i 1 time...

Må man ha brødformer? har jo så lyst til å lage brød og denne oppskriften hørtes jo så enkel ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha ett og helst tre brød i langpanna. Smør inn margarin mellom brødene så de blir lett å skille. Når du skal sjekke om de er ferdige, så bank på brødet i midten hvis du baker tre brød.

Væske er vanskelig å beregne fordi mel kan ha forskjellig væskeinnhold. Jeg bruker tørrgjær og bruker lang tid på å blande meltypene med gjær, litt sukker og salt.

Bruker litt ekstra mye olje i vannet jeg varmer opp til 40 grader, dvs jeg koker litt og blander med kaldt vann.

Fordelen med former er at deigen kan være løsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...