Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Greit, greit, greit, du gjør selvfølgelig akkurat som du vil, men du gjør det altså ikke "lett", du gjør det "dårlig". At den dårlige løsningen er enklest for deg, det er sikkert fint og flott når du bare ser i speilet, men det er altså dårligere for alle andre. I dette tilfellet så er jo "alle andre" deg selv og en håndfull venner, så da er vi alle enige om at det ikke er så farlig.

Hvis du har lest litt nyheter rundt dette med nettlesere de siste dagene, så har du sikkert sett at flere og flere nettsteder ikke lenger gidder å bake inn støtte for IE6. Det er fordi vi som lager nettsider ønsker at det skal være noen kjørelinjer å forholde seg til. Hvis du noen gang skulle ha ambisjon om å lage nettsider for flere enn din nærmeste vennekrets, så bør du altså lese litt om hva disse kjørelinjene innebærer. Da vil du trolig også innse hvorfor du bør lage ordentlig kode. =)

Jeg har absolutt ingen ambisjon om å bli webdesigner nei, da det høres gørrkjedelig ut. Ikke alle som har enorm interesse innen data og programmering. Så nei, jeg sitter ikke og leser nyheter om nettlesere heller... Det er vel mer for spesielt interesserte :gjeiper:

Og løsningen jeg valgte for min side ser jeg absolutt ikke på som dårlig, da den fungerer utmerket for MITT BRUK. Selv om det er flere enn meg og vennene mine som titter på hjemmesiden min. Kan ikke se hvorfor det på noen måte skal være en dårlig løsning at jeg putter teksten i bildene mine på den ene siden. Ingen har da behov for å søke der, og kan de ikke se bildene, er hele poenget borte uansett? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har absolutt ingen ambisjon om å bli webdesigner nei, da det høres gørrkjedelig ut.

Greit nok det, men du synes åpenbart at web er gøy og/eller nyttig nok til at du faktisk lager noen websider.

Så nei, jeg sitter ikke og leser nyheter om nettlesere heller... Det er vel mer for spesielt interesserte :gjeiper:

Joda, det er nok for de litt mer spesielt interesserte, men du skal virkelig ha jobbet hardt for å unngå den nyheten. Omtrent samtlige av de større dagsavisene, og bøttevis av nisjenyhetsnettsteder kjørte en unison kampanje på det for noen få dager siden.

Hensikten var for øvrig å nå ut til de som ikke er spesielt interesserte, men tvert i mot de som synes at IE6 virker helt fint, og for den saks skyld de som mener at tekst i bilder er en super løsning (sic!).

Og løsningen jeg valgte for min side ser jeg absolutt ikke på som dårlig, da den fungerer utmerket for MITT BRUK.

<herske>Kjære, søte, snille, lille deg.</herske>

Det har seg altså slik at jeg blant annet jobber en del med utvikling av websider, både i kode og gui. Per i dag så er det bred konsensus i bransjen om at tekst i bilder er en uting. Det er ikke noe jeg sier for å rakke ned på deg personlig, men "alle" som driver med web har altså blitt enige om at vi bør gjøre ting på en annen måte.

Det at du ikke gidder (evner?) å sette deg inn i hvordan det skal gjøres på ordentlig, men heller velger en quick-and-dirty-løsning, er helt greit. Det som ikke er greit er at du fremdeles hardnakket hevder at løsningen er bra. Vær så grei; selv om du ikke ønsker å følge rettningslinjene en hel bransje er samlet om, så trenger du ikke å opphøye deg til å være en bedreviter som mener at du vet bedre ettersom du tror din løsning fungerer utmerket for deg.

Hvis du synes jeg gjør et stort nummer ut av dette, så har du helt rett. Det handler nemlig om yrkesstolhet. Du får meg ganske enkelt ikke til å si at din løsning er bra. Det er helt greit for meg at du velger den løsningen du gjør, men den er like fordømt rævva, og all den tid du åpenbart ikke er noe orakel hva gjelder webutvikling så ser jeg ikke helt hvorfor du gidder å motsi meg.

Kan ikke se hvorfor det på noen måte skal være en dårlig løsning at jeg putter teksten i bildene mine på den ene siden. Ingen har da behov for å søke der, og kan de ikke se bildene, er hele poenget borte uansett? :)

Det er et ordtak som sier at det er bedre å holde kjeft og la folk tro du er dum, enn å åpne munnen og fjerne all tvil. Hver gang du gjentar denne idiotien, så fremstår du mer og mer som et nek.

Jeg har nå gjentatte ganger forsøkt å forklare deg at tekst i bilder er en dårlig løsning, jeg har gitt argumenter til hvorfor, og hvis du vil så skal du gjerne få linker til nettsteder som i detalj kan forklare og ikke minst lære deg hva som er bra og hva som suger maling - og hvorfor det er slik.

Når du velger å ikke høre på det jeg kan fortelle, men heller løpe videre med skylapper slik at du "ikke på noen måte kan se hvorfor det er en dårlig løsning", tenk da kan jeg ikke gjøre annet enn å gi opp.

Ettersom du åpenbart har klare formeninger om hva som virker bra på web, selv om du synes det høres gørrkjedelig ut å jobbe med webdesign, så blir jeg nesten litt nysgjerrig... hva jobber du med til vanlig?

Skrevet (endret)

Jøsses, jøsses...

Ja, jeg synes det er gøy å lage hjemmesider for meg selv. Det betyr ikke at jeg brenner for koding og den slags.

Og når jeg leser aviser skummer jeg gjennom til jeg finner noe jeg finner interessant. Nyheter om nettlesere faller ikke innunder den kategorien.

Grunnene du har gitt til at tekst i bilder er en dårlig løsning er vel at man ikke kan søke, at de som ikke kan se bilder ikke ser teksten. Disse grunnene er knekkende likegyldige for meg og min hjemmeside (og jeghar forklart hvorfor), derfor ser jeg ikke helt hvorfor jeg skal bry meg om dem? ;) Jeg snakker jo kun om hva som fungerer for meg og min hjemmeside, ikke hva som fungerer på store og seriøse nettsider. Altså har jeg ikke "klare formeninger om hva som virker bra på web", men derimot hva som virker bra for meg på min hjemmeside.

Så får du bare kalle meg for et dumt nek (indirekta, jada jada). Jeg tar det absolutt ikke til meg, da jeg helt ærlig ikke tar det som et stort nederlag at noen synes jeg er dårlig til å kode hjemmesider (lol?), og dette blir egentlig litt for nerdete, tullete og kverulant for min del ;) Selv om jeg så klart ikke klarer å la være å svare, hehe.

Endret av Tonje!
Gjest Grafica
Skrevet

Tonje, jeg er grafisk designer/webdesigner, og helt på din side...

Man trenger ikke programmere siden som en proff når det er på et "amatørnivå" som de fleste små hjemmesider er...

Skrevet
Ja, jeg synes det er gøy å lage hjemmesider for meg selv. Det betyr ikke at jeg brenner for koding og den slags.

Jeg synes det er gøy å kjøre rundt i bil, og det er veldig koselig når vennene mine sitter på - men å kjøre racerbil høres driiiitkjedelig ut.

For å være helt ærlig så tror jeg du hadde synes det var driiiitkuuult å være webdesigner (husk at det er noen som bare lager design, og ikke noe kode). Tro det eller ei, men hvis du er god, så kan det sågar være fett betalt.

Og når jeg leser aviser skummer jeg gjennom til jeg finner noe jeg finner interessant. Nyheter om nettlesere faller ikke innunder den kategorien.

Her tror jeg så absolutt du har rett. Jeg mistenker faktisk at du er en av de ytterst få som synes artiklene på kvinneguiden er spennende og lærerike.

Krig, fred, religion, politikk og nettlesere og sånn, det er bare for nærder.

derfor ser jeg ikke helt hvorfor jeg skal bry meg om dem? ;)

*Jeg vil ikke, vil ikke, vil ikke vite, og jeg gidder ikke å sette meg ned for å lære. Jeg vil leve i min rosa verden hvor "Fremtidens orgasme" og "Slank til sommeren" er det som teller.*

Kos deg i din lille boble.

derimot hva som virker bra for meg på min hjemmeside.

Så er du tilbake til gamle synder. Løsningen _virker_ for deg, den virker ikke _bra_ hverken for deg eller noen andre. Akkurat dette er hele ankepunktet i saken. Du må gjerne ture frem som du vil, men kom ikke å si at det du lager er bra eller virker bra. Bytt ut ordet bra med dårlig i setningen din, så er vi enige på alle fronter.

Selv om jeg så klart ikke klarer å la være å svare, hehe.

Er det ikke deilig å kverulere?

Du sa forresten ikke hva du jobbet med, så la meg gjette på at du er sminkør med fordypning i fuktighetskremer og neglpolish.

Skrevet
Man trenger ikke programmere siden som en proff når det er på et "amatørnivå" som de fleste små hjemmesider er...

Man hverken trenger eller må, men man bør.

Mitt poeng er fremdeles at dersom man koder som en amatør, så får man være ærlig med seg selv og si at det er en dårlig løsning, men at hensikten og den sviktende kompetansen helliger middelet.

Idiotien kommer når man sier at løsningen er bra, bare fordi man ikke vet vil vite bedre.

Skrevet
Så er du tilbake til gamle synder. Løsningen _virker_ for deg, den virker ikke _bra_ hverken for deg eller noen andre.

Hvordan får du blinde og mobilbrukere til å bli "hverken for deg eller noen andre"?

Jeg bare spør.

Skrevet

Og forresten...

Det er jo ufattelig mye enklere å bare skrive "om meg", "bilder" etc etc og gjøre det til linker, enn å sitte og få et bilde av en tekst til å se ekstra fancy ut i photoshop og integrere det i designet for så å sette det inn i html'en.

Så å si at det er en enkleste løsningen er i hvert fall ikke sant.

Skrevet

Gjest1: Orgasmer er viktig, og jeg er arbeidsløs. In your face!! :duskedame:

Skrevet
Hvordan får du blinde og mobilbrukere til å bli "hverken for deg eller noen andre"?

Jeg bare spør.

For blinde og mobilbrukere så vil ikke siden virke _i det hele tatt_. Nå mener altså eieren av siden at det er helt greit, så da får de blinde akseptere at de kommer til en side som for dem oppleves som helt tom, eller i beste fall at det vises den alternativ teksten for bildene.

For brukere med en vanlig nettleser, så virker siden i tråd med hensikten, men heller ikke noe mer. Den er dog ganske langt unna diplom med kryssede sverd og eikeløvskrans, så å si at den virker bra blir å trekke strikken alt for langt.

Hva gjelder tekst i bilder så er det strengt tatt en bagatell i forhold til f.eks. bruk av frameset, og at passordet til loginsiden står i klartekst i javascriptet. Men alt dette kan jo TS styre som hun vil, alt jeg kan gjøre er å fortelle at det finnes bedre løsninger - selv om det åpenbart går inn det ene øyet og ut det andre...

Skrevet

Webdesign er en av mine store lidenskaper og har vært det i ca 9 år, men jeg hadde byttet orgasme mot html anytime ;P

Dessuten har jeg mer lyst til å være tynnere om sommeren enn nettleser-ekspert. Sistnevnte er dessverre mer sannsynlig :(

Skrevet
For blinde og mobilbrukere så vil ikke siden virke _i det hele tatt_. Nå mener altså eieren av siden at det er helt greit, så da får de blinde akseptere at de kommer til en side som for dem oppleves som helt tom, eller i beste fall at det vises den alternativ teksten for bildene.

For brukere med en vanlig nettleser, så virker siden i tråd med hensikten, men heller ikke noe mer. Den er dog ganske langt unna diplom med kryssede sverd og eikeløvskrans, så å si at den virker bra blir å trekke strikken alt for langt.

Hva gjelder tekst i bilder så er det strengt tatt en bagatell i forhold til f.eks. bruk av frameset, og at passordet til loginsiden står i klartekst i javascriptet. Men alt dette kan jo TS styre som hun vil, alt jeg kan gjøre er å fortelle at det finnes bedre løsninger - selv om det åpenbart går inn det ene øyet og ut det andre...

Ja, dette er vi jo klare over, men blinde og mobilbrukere er jo ikke akkurat målgruppen her heller så det blir jo ganske kurrant.

Skrevet

Hmmm... da er altså tiden moden for å anbefale et besøk til utdannigsmessen, hvor du kan sjekke hvilke høyskoler som tilbyr webdesign. Jeg tror det ville være et yrke du synes er driiitkult.

Kverulere er forresten ikke SÅ deilig, bare nesten. =)

Skrevet
Ja, dette er vi jo klare over, men blinde og mobilbrukere er jo ikke akkurat målgruppen her heller så det blir jo ganske kurrant.

Ja, rent bortsett fra at vi har konstatert at det er deilig å kverulere, så skjønner jeg ikke hvorfor dere til stadighet ripper opp i saken.

Konklusjon: Tekst i bilder, frameset, javascript med passord i klartekst etc er dårlige løsninger, men de virker.

Sånn OT, så er tiden snart moden for å komme seg til badet for å kverulere litt med dusjhodet.

Skrevet

Ok, dette blir tullete. Så jeg skal komme med korte og greie svar på diverse påstander som du har kommet med nå.

Har ingen våt drøm om å jobbe på dataen, nei. Krig, fred, religion, politikk og sånn er spennende, men ikke nettlesere. Jeg har aldri vært interessert i slanking. Du synes ikke løsningen fungerer for meg, jeg og mange andre synes det. Du synes ikke det jeg lager er bra, jeg og andre synes det duger mer enn nok for mitt bruk. Jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe som sminkør, men har respekt for de som velger å gå den veien. Det at man interesserer seg for hudpleie og sminke, betyr ikke at man er dum eller lite intellektuell. Jeg trenger ikke diplom for hjemmesiden min.

Og ja - jeg skjønner at du skriver for å provosere ;)

Skrevet
Ok, dette blir tullete. Så jeg skal komme med korte og greie svar på diverse påstander som du har kommet med nå.

Har ingen våt drøm om å jobbe på dataen, nei. Krig, fred, religion, politikk og sånn er spennende, men ikke nettlesere. Jeg har aldri vært interessert i slanking. Du synes ikke løsningen fungerer for meg, jeg og mange andre synes det. Du synes ikke det jeg lager er bra, jeg og andre synes det duger mer enn nok for mitt bruk. Jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe som sminkør, men har respekt for de som velger å gå den veien. Det at man interesserer seg for hudpleie og sminke, betyr ikke at man er dum eller lite intellektuell. Jeg trenger ikke diplom for hjemmesiden min.

Og ja - jeg skjønner at du skriver for å provosere ;)

Skrevet (endret)

Jeez... holier-than-thou webdesignere som tror de er bedre enn andre blir bare litt teit. Desuten, om du hadde prøvd å argumentere for css i forhold til tables hadde det vært én ting, men at man skal bruke css for å legge tekst over bilder istedenfor i et bildebehandlingsprogram er helt ærlig talt bullshit. Frem til CSS3 med font-embedding blir mer vanlig er man såpass innskrenket ved fontvalg (i tilegg til som nevnt problemer med anti-aliasing i Windows... selv om du bruker Arial vil teksten se pixlete ut) vil tekst i bildeformat være et alternativ. Begge metodene har pluss-sider og minus-sider, og det er på tross av hva... ehh.. "webdesignorakelet" som du kaller deg sier er det ikke noe "riktig svar"

Tekst i html/css

+Søkevennlig/SEO-vennlig

+Mobilbrukere kan se

+Blinde kan se

-Gir unødvendig rotete kode

-Begrenser fontvalget ditt DRASTISK

-Windows har ikke anti-aliasing (iallefall ikke eldre versjoner) som gir pixlete font og gjøre det vanskelig å lese over bilder.

Bunnlinjen er at med mindre søkevennligheten, mobilbrukere eller blinde er viktigere for deg enn et pent design er det en god løsning. Desverre, sånn teknologien er idag er det mye pain in the ass med tekst som skal se pen ut, og vil ikke alltid gi et ønsket resultat.

Endret av freezepop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...