Vulpes Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 http://home.no/b-tonje/foto.html Noen som kjenner igjen fonten som er brukt i bildene her? Jeg leter og leter i Photoshop, men finner den ikke! Flaut... Må lære meg å notere ned slikt, skjønner jeg
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Hei. Kan dessverre ikke hjelpe deg med skriftsnittet, så der får du heller bare bla deg gjennom hele kartoteket ditt inntil du får treff. Men, du bør uansett legge teksten over bildet via css. Er det forresten alt- eller tenorsax du spiller?
Vulpes Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2009 Hei. Kan dessverre ikke hjelpe deg med skriftsnittet, så der får du heller bare bla deg gjennom hele kartoteket ditt inntil du får treff. Men, du bør uansett legge teksten over bildet via css. Er det forresten alt- eller tenorsax du spiller? Takk for svar Å legge teksten over via CSS høres litt komplisert ut - hva er koden for det? Er alt jeg spiller! Eller - spilte, og skal spille igjen. Det blir kanskje mer riktig, ettersom jeg har vært uten instrument i mange år nå. Har prøvd meg på tenor også.
Gjest Gjest1 Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Å legge teksten over via CSS høres litt komplisert ut - hva er koden for det? Du setter bildet inn som bakgrunn i en div, og plasserer tekst der du vil. Er alt jeg spiller! Uten å rippe for mye opp i hvordan jeg gjettet at du spiller sax, så la oss være enige om at du bør finne en annen løsning på passordbeskyttelsen...
Vulpes Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2009 Du setter bildet inn som bakgrunn i en div, og plasserer tekst der du vil. Uten å rippe for mye opp i hvordan jeg gjettet at du spiller sax, så la oss være enige om at du bør finne en annen løsning på passordbeskyttelsen... Ah, ja, mener å huske at jeg har gjort noe liknende tidligere... Og det passordet er mest for show. Om folk klarer å finne ut av det, så gjør det meg absolutt ingenting :gjeiper: Er klar over at det er lett å finne ut av.
Haris Pilton Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Hei. Kan dessverre ikke hjelpe deg med skriftsnittet, så der får du heller bare bla deg gjennom hele kartoteket ditt inntil du får treff. Men, du bør uansett legge teksten over bildet via css. Er det forresten alt- eller tenorsax du spiller? Hvorfor bør hun det? Dessuten, besøkende på siden som ikke har den fonten på sin data får jo ikke opp hennes font. Er det ikke da best å bare lage teksten inni bildet?
Haris Pilton Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Du kan bruke WhatTheFont så finner du den sannsynligvis Du bare laster opp bilde med teksten på så finner det ut hvilken font det er. Ganske genialt!
Vulpes Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2009 Du kan bruke WhatTheFont så finner du den sannsynligvis Du bare laster opp bilde med teksten på så finner det ut hvilken font det er. Ganske genialt! Genial side, tusen takk! Dessverre fant den ikke fonten min, men selve idéen med siden var jo kjempelur, så nå er den lagret som bokmerke
Gjest Gjest1 Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 Hvorfor bør hun det? Dessuten, besøkende på siden som ikke har den fonten på sin data får jo ikke opp hennes font. Er det ikke da best å bare lage teksten inni bildet? Det er kanskje det enkleste, men enkle løsninger er sjelden de beste. Det er flere argumenter for å lage nettsider ordentlig, og tekst i bilder er en yndet diskusjonstema. Her er noen av argumentene: - Teksten blir søkbar - Teksten kan leses for brukere som ikke ser bilder (blinde, mobiltelefon, modembrukere som har slått av bilder etc) - Siden blir både semantisk og syntaktisk riktig Hvis man i tillegg velger en normal, grotesk skrift, så blir den også lesbar...
Gjest Charming Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 Det er ikke Segoe Script du har brukt og fikset litt på den for å få den fancy i PS da?
Vulpes Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2009 Det er kanskje det enkleste, men enkle løsninger er sjelden de beste. Det er flere argumenter for å lage nettsider ordentlig, og tekst i bilder er en yndet diskusjonstema. Her er noen av argumentene: - Teksten blir søkbar - Teksten kan leses for brukere som ikke ser bilder (blinde, mobiltelefon, modembrukere som har slått av bilder etc) - Siden blir både semantisk og syntaktisk riktig Hvis man i tillegg velger en normal, grotesk skrift, så blir den også lesbar... Men da tror jeg det er unødvendig for min del. Ingen trenger å søke på tekst på den siden der, og hvis folk ikke kan se bilder så er det jo uansett unødvendig å titte på fotogalleriene mine :gjeiper: Og jeg vet ikke hva semantisk og syntaktisk riktig betyr, så jeg velger å tro at det er noe som ikke gjelder meg og min lille hjemmeside Det er ikke Segoe Script du har brukt og fikset litt på den for å få den fancy i PS da? Å, den likna skikkelig! Har gitt opp å finne den jeg opprinnelig brukte, så jeg lager bare knappene på nytt i denne fonten tenker jeg. Tusen takk!
Gjest Charming Skrevet 24. februar 2009 #12 Skrevet 24. februar 2009 Å, den likna skikkelig! Har gitt opp å finne den jeg opprinnelig brukte, så jeg lager bare knappene på nytt i denne fonten tenker jeg. Tusen takk! Bra det kunne være til hjelp.
freezepop Skrevet 24. februar 2009 #13 Skrevet 24. februar 2009 Det er kanskje det enkleste, men enkle løsninger er sjelden de beste. Det er flere argumenter for å lage nettsider ordentlig, og tekst i bilder er en yndet diskusjonstema. Her er noen av argumentene: - Teksten blir søkbar - Teksten kan leses for brukere som ikke ser bilder (blinde, mobiltelefon, modembrukere som har slått av bilder etc) - Siden blir både semantisk og syntaktisk riktig Hvis man i tillegg velger en normal, grotesk skrift, så blir den også lesbar... bakgrunnsbilder er dog problematiske ved det at ikke alle browsere lar deg lagre bildene, bruker du windows vil fonten se grusom ut og det er strengt tatt ikke verdt det med mindre siden din er veldig tjent av SEO-optimalisering.
Haris Pilton Skrevet 24. februar 2009 #14 Skrevet 24. februar 2009 Det er kanskje det enkleste, men enkle løsninger er sjelden de beste. Det er flere argumenter for å lage nettsider ordentlig, og tekst i bilder er en yndet diskusjonstema. Her er noen av argumentene: - Teksten blir søkbar - Teksten kan leses for brukere som ikke ser bilder (blinde, mobiltelefon, modembrukere som har slått av bilder etc) - Siden blir både semantisk og syntaktisk riktig Hvis man i tillegg velger en normal, grotesk skrift, så blir den også lesbar... jojo, men når det er snakk om linker er det jo absolutt ikke nødvendig å gjøre det på noen som helst annen måte enn å ha teksten i bildet. Spesielt når teksten er en del av designet, da forsvinner jo halve poenget hvis siden åpnes av noen som ikke har fonten på sin data. Faktisk ser det veldig stygt ut. Evt kan man jo bruke en standard font som alle får opp, men litt annerledes fonter må ofte til for å få akkurat den looken man vil ha Jeg er forøvrig helt imot å lage all annen tekst i photoshop (o.l.), "hovedteksten" liksom. Der er de tingene du sier mye viktigere. Men linkene integrerer jeg ofte i designet mitt og en standard Times-font der for eksempel hadde blitt helt feil.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. februar 2009 #15 Skrevet 24. februar 2009 bruker du windows vil fonten se grusom ut Nei, hvis du bruker et groteskt skriftsnitt, så ser det ut som tekst uten seriffer - hvilket for øvrig har veldig god lesbarhet på skjerm.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. februar 2009 #16 Skrevet 24. februar 2009 jojo, men når det er snakk om linker er det jo absolutt ikke nødvendig å gjøre det på noen som helst annen måte enn å ha teksten i bildet. Spesielt når teksten er en del av designet, da forsvinner jo halve poenget hvis siden åpnes av noen som ikke har fonten på sin data. Faktisk ser det veldig stygt ut. Evt kan man jo bruke en standard font som alle får opp, men litt annerledes fonter må ofte til for å få akkurat den looken man vil ha Jeg er forøvrig helt imot å lage all annen tekst i photoshop (o.l.), "hovedteksten" liksom. Der er de tingene du sier mye viktigere. Men linkene integrerer jeg ofte i designet mitt og en standard Times-font der for eksempel hadde blitt helt feil. Hvis du på død og liv skal ha med jalla-fontene, så kan de altså bakes inn i nettsiden selv om det er en del hikkemikk. At man skal ha brødtekst som bilde er så dumt at jeg ikke engang gidder å si at jeg er enig. Jeg får vel bare innse at dere ikke ser poenget med å ha linker som tekst, så den diskusjonen kan vi da la ligg. Jeg kan heller trøste meg med at dere åpenbart ikke lager web annet enn på hobbybasis, og da sider som de færreste skal se - herunder inkludert meg. =)
Vulpes Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 24. februar 2009 Hvis du på død og liv skal ha med jalla-fontene, så kan de altså bakes inn i nettsiden selv om det er en del hikkemikk. At man skal ha brødtekst som bilde er så dumt at jeg ikke engang gidder å si at jeg er enig. Jeg får vel bare innse at dere ikke ser poenget med å ha linker som tekst, så den diskusjonen kan vi da la ligg. Jeg kan heller trøste meg med at dere åpenbart ikke lager web annet enn på hobbybasis, og da sider som de færreste skal se - herunder inkludert meg. =) Jøsses, så strenge man skal være på det da... Jeg kan ikke se at for eksempel måten jeg lagrer teksten inni bildene på er til irritasjon for noen. Utenom de som ser etter ting å irritere seg over? Det gjør jo ikke bruk av hjemmesiden min noe vanskeligere. Hvorfor gjøre det kompisert når man kan gjøre det lett
Haris Pilton Skrevet 24. februar 2009 #18 Skrevet 24. februar 2009 Hvis du på død og liv skal ha med jalla-fontene, så kan de altså bakes inn i nettsiden selv om det er en del hikkemikk. At man skal ha brødtekst som bilde er så dumt at jeg ikke engang gidder å si at jeg er enig. Jeg får vel bare innse at dere ikke ser poenget med å ha linker som tekst, så den diskusjonen kan vi da la ligg. Jeg kan heller trøste meg med at dere åpenbart ikke lager web annet enn på hobbybasis, og da sider som de færreste skal se - herunder inkludert meg. =) Jeg ser så klart poenget med å ha linker som tekst, så lenge det ikke er på hobbybasis - noe som er tilfellet til TS, og det er derfor jeg ikke forstod hvorfor hun absolutt måtte ha det. Jeg liker å ha "jalla-fontene" på min personlige hjemmeside/blogg, ikke ellers. Så lenge man har et godt øye for design kan "jalla-fonter" bli veldig stilfullt.
Gjest Gjest1 Skrevet 25. februar 2009 #19 Skrevet 25. februar 2009 Hvorfor gjøre det kompisert når man kan gjøre det lett Greit, greit, greit, du gjør selvfølgelig akkurat som du vil, men du gjør det altså ikke "lett", du gjør det "dårlig". At den dårlige løsningen er enklest for deg, det er sikkert fint og flott når du bare ser i speilet, men det er altså dårligere for alle andre. I dette tilfellet så er jo "alle andre" deg selv og en håndfull venner, så da er vi alle enige om at det ikke er så farlig. Hvis du har lest litt nyheter rundt dette med nettlesere de siste dagene, så har du sikkert sett at flere og flere nettsteder ikke lenger gidder å bake inn støtte for IE6. Det er fordi vi som lager nettsider ønsker at det skal være noen kjørelinjer å forholde seg til. Hvis du noen gang skulle ha ambisjon om å lage nettsider for flere enn din nærmeste vennekrets, så bør du altså lese litt om hva disse kjørelinjene innebærer. Da vil du trolig også innse hvorfor du bør lage ordentlig kode. =)
Gjest Gjest1 Skrevet 25. februar 2009 #20 Skrevet 25. februar 2009 Så lenge man har et godt øye for design kan "jalla-fonter" bli veldig stilfullt. Dagens fremmedord: paradoks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå