Gå til innhold

Skjeivhendt vs. venstrehendt.


lulle

Anbefalte innlegg

Jeg sier keivhendt og har heller ikke fått med meg at noen kan oppfatte det negativt. Jeg fortsetter nok å si keivhendt likevel.

Enig med du :jepp:

Jeg skriver også med keiva. Har aldri kalt det for venstrehendt, men det kan også komme av dialekten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er venstrehendt og foretrekker det uttrykket, men jeg blir ikke fornærmet om noen sier kjevhendt. Tror ikke de mener noe vondt med det. Links har jeg ikke hørt før, men jeg ville nok forstått det (selv om jeg ikke driver med skyting) - det er tysk for "venstre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er venstrehendt og synes det er rimelig opplagt at det er betegnelsen man bør bruke. Keivhendt tilhører ett av de uttrykkene som bør dø ut og venstrehendt er en fullgod erstatning. Men jeg skal glatt innrømme at jeg sier feil i blandt og tar meg ikke nær av hva andre måtte si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk

Jeg er venstrehendt, og sier vel det de få gangene det dukker opp i en samtale. Men bryr meg filla om folk kaller det keivhendt eller venstrehendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble ordet skjeivhendt brukt om de som skriver med venstre hånd. Nå er det i hvertfall her hvor jeg bor, mer og mer vanlig å bruke ordet venstrehendt. Har også hørt noen bli irritert/formnærmet når ordet skjeivhendt blir brukt.

Hvilket ord bruker du og hvorfor?

"Keivhendt".

"Skjeivhendt" er ikke et norsk ord. Det er en talefeil. Brukes bare av unger som ikke kan skille mellom "skj"/"sj" og "kj". Noe de kommer til å rote seg opp i mange morsomme misforståelser med senere i livet.

"Skjede"/"kjede" Hva er hva?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er keivhendt og sier bare det. Aldri venstrehendt, det blir så tungvint synes jeg. Men skeiv er jeg ikke. ;) Ikke at jeg tar meg så veldig nær av det uansett hva som sies da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv venstrehendt, og bruker konsekvent det ordet. Jeg blir ikke fornærmet, men for meg virker det helt feil å bruke ordet, da jeg ikke oppfatter meg selv som "keivhendt". Da er det i såfall høyrehendte som er det for meg i såfall. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Dere som sier at dere vil si keivhendt uansett om folk blir fornærmet eller bare ikke liker det, hva er det med dere?! Det er jo rett å slett mangel på respekt!

Å ja, jeg er venstrehendt. Selv blir jeg ikke fornærmet over at folk sier keivhendt, men noen liker det ikke, hvorfor skal man da si det med vilje?

Man kan ikke gjoere alle til lags saa jeg sier det som faller meg mest naturlig. For alt du og jeg vet kan det vaere enkelte blir fornaermet om man sier venstrehendt ogsaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk

Jeg vil si at de som faktisk blir fornærmet av å bli kalt keivhendte kanskje burde jekke ned selvhøytideligheten ett eller to hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er keivhendt og har aldri sagt annet enn keivhendt (vel, links når det gjelder skyting, men sånn utenfor pistolbanen..).

"keivhendt" og "venstrehendt" er jo bare to ord for samme tingen, og den første måten å si det på er jo atskillig enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at de som faktisk blir fornærmet av å bli kalt keivhendte kanskje burde jekke ned selvhøytideligheten ett eller to hakk.

Da vil jeg si at de som insisterer på å si keivhendt, til tross for at folk blir fornærmet, burde lære seg litt respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man får helt uten videre.

Greit nok, men å begynne med å ikke vise respekt blir jo også feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker keivhendt, og har aldri tenkt på at det kan oppfattes negativt. Skal prøve å bruke venstrehendt. :)

Samme her.

Jeg er forresten 25 og langt unna pensjonsalder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Da vil jeg si at de som insisterer på å si keivhendt, til tross for at folk blir fornærmet, burde lære seg litt respekt.

Vet du, det er det siste jeg er redd for. Hvis folk blir doedelig fornaermet av noe jeg sier uten aa mene noe vondt med det faar de heller bli det. Det handler slett ikke om mangel paa respekt, men som jeg nevnte tidligere kan man ikke gjoere alle til lags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hasselnøtt i.i.

Jeg er keivhendt, og syns det er litt trist at noen blir fornærmet av å bli omtalt som det. Men da kan de jo ikke ha mange andre ting å henge seg opp i, det er jo flott. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett for å si keivhendt, men lover å prøve å skjerpe meg; tar poenget!

Jeg har forøvrig merket meg at USAs nye president er .... eh.. skriver med venstre hånd, så om noen skulle bli fornærmet av meg eller andre uvettige får de trøste seg med at det er store menn i samme båt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med henhold til dagens mer liberale kultur, er det ikke lenger politisk korrekt å omtale en venstrehendt som keivhendt. Dette kommer av opphavet til ordet keivhendt, som lett oversatt betyr «feilhendt» eller «skjevhendt», som er av den gamle skole, hvor en venstrehendt ikke hadde lov til å skrive med venstre hånd, men måtte bruke høyre, til tross for at dette ikke var genetisk riktig." Wikipedia

Jeg har alltid sagt keivhendt (er i 30-årene) og kommer nok ikke til å klare å si venstrehendt..Det henger ikke på greip i min dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...