lulle Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Tidligere ble ordet skjeivhendt brukt om de som skriver med venstre hånd. Nå er det i hvertfall her hvor jeg bor, mer og mer vanlig å bruke ordet venstrehendt. Har også hørt noen bli irritert/formnærmet når ordet skjeivhendt blir brukt. Hvilket ord bruker du og hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Vi bruker ordet "keivhendt". Det er en blanding av ordet keik og skeiv, og betyr egentlig "vridd skeivt", noe som igjen viser til vridningen av hånden som venstrehendte gjerne har når de skriver. At noen blir fornærmet når de får høre at de er skeivhendte kan jeg egentlig skjønne..., men at de er keivhendte kan de ikke protestere på.
juliane Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Jeg tror jeg bruker de litt om hverandre. Grunnen til at det ikke er så politisk korrekt å bruke betegnelsen keivhendt (ikke skjeivhendt), er jo at ordet spiller på at det er riktig å være høyrehendt mens det er feil å være venstrehendt. Tidligere tvang man jo skoleelever til å skrive med høyre hånd selv om de var venstrehendte,
Rosalie Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Jeg bruker keivhendt, eller links, rett og slett. Keivhendt er et godt innarbeidet uttrykk som alle skjønner, og enklere å si enn venstrehendt. Links er enda enklere, men de færreste skjønner hva man mener, med mindre de har drevet med skyting.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Jeg tror jeg bruker de litt om hverandre. Grunnen til at det ikke er så politisk korrekt å bruke betegnelsen keivhendt (ikke skjeivhendt), er jo at ordet spiller på at det er riktig å være høyrehendt mens det er feil å være venstrehendt. Tidligere tvang man jo skoleelever til å skrive med høyre hånd selv om de var venstrehendte, Jeg har som sagt lært en annen betydning av ordet... jeg har lært at "keivhendt" beskriver håndens vridning når venstrehendte skriver.
juliane Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har som sagt lært en annen betydning av ordet... jeg har lært at "keivhendt" beskriver håndens vridning når venstrehendte skriver. Ifølge ordboka kan "keiv" betyr både 1) skjev, vridd og 2) vrang, så begge deler stemmer nok.
Gjest gabriela Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er selv venstrehendt, og vil nok foretrekke å bli kalt akkurat det. Har aldri hørt om noen under pensjonsalder som har kalt det noe annet, heller.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 Tidligere ble ordet skjeivhendt brukt om de som skriver med venstre hånd. Nå er det i hvertfall her hvor jeg bor, mer og mer vanlig å bruke ordet venstrehendt. Har også hørt noen bli irritert/formnærmet når ordet skjeivhendt blir brukt. Hvilket ord bruker du og hvorfor? Jeg bruker ordet venstrehendt. Er venstrehendt selv og foretrekker at folk bruker den betegnelsen fremfor keivhendt. De jeg kjenner som bruker ordet keivhendt er stort sett eldre mennesker som er vokst opp med et skolevesen der venstrehendte ble tvunget til å skrive med høyre.
The Kitten Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 Jeg sier venstrehendt, og jeg er en av de som irritere meg over de som sier kjevhendt. Det antyder at det er noe galt.
Rosalie Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Glemte vel å nevne at jeg er keivhendt selv.
Gjest *Mim* Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 Jeg bruker keivhendt, og har aldri tenkt på at det kan oppfattes negativt. Skal prøve å bruke venstrehendt.
angeleyes Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 Jeg skrivener med venstre selv og sier venstrehendt. Men sier noen keivhendt blir jeg ikke irritert av den grunn. Jeg tror ikke de sier det fordi de mener at jeg skriver med den gale hånda.
Zzyzx Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 Jeg sier keivhendt og har heller ikke fått med meg at noen kan oppfatte det negativt. Jeg fortsetter nok å si keivhendt likevel.
Gjest Mea Culpa Skrevet 21. februar 2009 #14 Skrevet 21. februar 2009 Jeg pleide aa si keivhendt, men naa om dagene gaar det i engelsk saa da blir det left-handed. Vet ikke hva jeg kommer til aa bruke naar jeg en gang flytter tilbake til Norge, men kan godt tenkes at det blir keivhendt ja. Hvis noen blir fornaermet av det saa faar de heller bli det. Det er jo ikke som om jeg sier det for aa fornaerme.
Luska Skrevet 21. februar 2009 #15 Skrevet 21. februar 2009 Er venstrehendt og sier venstrehendt.. om noen syns det er "feil" hånd så får det være deres sak, men den er riktig for meg, så det ville være rart å kalle den "keiv"
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #16 Skrevet 21. februar 2009 Dere som sier at dere vil si keivhendt uansett om folk blir fornærmet eller bare ikke liker det, hva er det med dere?! Det er jo rett å slett mangel på respekt! Å ja, jeg er venstrehendt. Selv blir jeg ikke fornærmet over at folk sier keivhendt, men noen liker det ikke, hvorfor skal man da si det med vilje?
Zzyzx Skrevet 21. februar 2009 #17 Skrevet 21. februar 2009 Fordi det er det ordet jeg alltid har brukt, og fordi jeg sier det så sjelden at jeg ikke gidder å bruke energi på noe det er minimal sjans for at noen som helst reagerer på uansett. Er ikke verre, og det har ikke så mye med manglende respekt å gjøre.
The Kitten Skrevet 21. februar 2009 #18 Skrevet 21. februar 2009 Jeg bruker keivhendt, eller links, rett og slett. Keivhendt er et godt innarbeidet uttrykk som alle skjønner, og enklere å si enn venstrehendt. Links er enda enklere, men de færreste skjønner hva man mener, med mindre de har drevet med skyting. Jeg tror nok de fleste ville forstått deg utmerket godt om du sa venstrehendt også.
Gjest Ingrid-84 Skrevet 21. februar 2009 #19 Skrevet 21. februar 2009 Jeg foretrekker også å bli kalt venstrehendt. Selv om det hender jeg omtaler meg selv som keivhendt. Men aldri skeivhendt..
Siiw Skrevet 21. februar 2009 #20 Skrevet 21. februar 2009 hmm..! varierer! er selv venstrehendt! og det var oldefaren min også! han måtte fint lære seg og skrive med høyre:'( syntes synd på han når jeg fikk høre det...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå