Gå til innhold

Kake med osteglasur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bakt gulrotkake og skal ha glasur på. Glasuren er laget av melis og philadelfiaost.

I oppskriften står det at glasuren skal på kaken mens den fremdeles er lunken, dette for at glasuren skal bli blank. Men jeg har ikke plass til kaken i kjøleskapen - tåler den å stå på benken til i morgen ettermiddag eller blir kremen sur da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett den i kjelleren - boden etc, der det er litt kjøligere. Ville ikke hatt den på kjøkkenbenken så lenge

Skrevet

Det går helt fint å vente til neste dag med glasuren. Det er jo en tykk krem som smøres på å trenger slettes ikke være blank! Lykke til. :)

Skrevet

TS-

Tror jeg venter med glasuren til i morgen ja. Har ikke noe greit sted å ha kaken hvor det er kaldt, og orker ikke å være redd for mislykket bakst i morgen når jeg får gjester.

Takk for innspill. :)

Skrevet

Gulrotkake er i mine øyne en genial kake. Den smaker nesten bedre etter noen dager på benken/ i kjøleskapet og holder seg veldig bra!

Jeg hadde ikke stusset på å la den stå på benken, har gjort det flere ganger.

Skrevet
Gulrotkake er i mine øyne en genial kake. Den smaker nesten bedre etter noen dager på benken/ i kjøleskapet og holder seg veldig bra!

Jeg hadde ikke stusset på å la den stå på benken, har gjort det flere ganger.

Med glasur på? Selve kaken vet jeg at tåler å stå, det er den osteblandingen jeg er usikker på. :)

Skrevet
Med glasur på? Selve kaken vet jeg at tåler å stå, det er den osteblandingen jeg er usikker på. :)

Ja, det var med glasur jeg tenkte, jeg lager aldri kaka uten ;)

I min familie er vi alle enige om at dette er kaka som kan stå framme uten å bli dårlig, snarere tvvert i mot. Vi har spist litt en dag, og litt neste dag, når den har stått fremme.

Mange vil sikkert hevde at det er ekkelt å spise mat som har stått ute på disken i et døgn eller to, men jeg tror ærlig talt ikke denne kaka har vondt av det. Blir heller saftigere.

Jeg lager også ostekremen av philadelphia ost, melis, vaniljesukker og smør :)

Skrevet

Hm.. jeg har aldri hatt smør i. Pleier å blande ost med melis og litt sitronsaft.

Hvor mye smør sånn ca bruker du? Rører du det bare sammen med ost og melis?

Skrevet
Hm.. jeg har aldri hatt smør i. Pleier å blande ost med melis og litt sitronsaft.

Hvor mye smør sånn ca bruker du? Rører du det bare sammen med ost og melis?

60gr philadelphiaost

30gr margarin(melange) kan med fordel smeltes

2 ts vaniljesukker

2,5 dl melis

Blandes skikkelig godt. Viktig å ikke ha mer smør enn det som står for da smaker det lett smør. Dette er den eneste kremen til gulrotkake jeg har smakt da. Første kaka jeg smakte var den jeg har fått oppskrift på :)

Skrevet

Takker. :) Skal forske litt på forskjellige varianter.

Skrevet
60gr philadelphiaost

30gr margarin(melange) kan med fordel smeltes

2 ts vaniljesukker

2,5 dl melis

Dette høres ut som ca den samme som jeg bruker. Sinnsykt godt! Men har aldri prøvd med smeltet smør da.

Ang emnet, så må jeg si at jeg ville nok ventet med glasuren til rett før servering, men er enig i at kaken i seg selv holder seg fint på disken :)

Skrevet

Jeg har brukt smeltet smør fordi jeg som regel blander kremen for hånd og smørklumpen lar seg ikke alltid blande like godt. I maskin spiller det ingen rolle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...