Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har bakt gulrotkake og skal ha glasur på. Glasuren er laget av melis og philadelfiaost. I oppskriften står det at glasuren skal på kaken mens den fremdeles er lunken, dette for at glasuren skal bli blank. Men jeg har ikke plass til kaken i kjøleskapen - tåler den å stå på benken til i morgen ettermiddag eller blir kremen sur da?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Sett den i kjelleren - boden etc, der det er litt kjøligere. Ville ikke hatt den på kjøkkenbenken så lenge
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Det går helt fint å vente til neste dag med glasuren. Det er jo en tykk krem som smøres på å trenger slettes ikke være blank! Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 TS- Tror jeg venter med glasuren til i morgen ja. Har ikke noe greit sted å ha kaken hvor det er kaldt, og orker ikke å være redd for mislykket bakst i morgen når jeg får gjester. Takk for innspill.
Strix Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Gulrotkake er i mine øyne en genial kake. Den smaker nesten bedre etter noen dager på benken/ i kjøleskapet og holder seg veldig bra! Jeg hadde ikke stusset på å la den stå på benken, har gjort det flere ganger.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 Gulrotkake er i mine øyne en genial kake. Den smaker nesten bedre etter noen dager på benken/ i kjøleskapet og holder seg veldig bra! Jeg hadde ikke stusset på å la den stå på benken, har gjort det flere ganger. Med glasur på? Selve kaken vet jeg at tåler å stå, det er den osteblandingen jeg er usikker på.
Strix Skrevet 20. februar 2009 #7 Skrevet 20. februar 2009 Med glasur på? Selve kaken vet jeg at tåler å stå, det er den osteblandingen jeg er usikker på. Ja, det var med glasur jeg tenkte, jeg lager aldri kaka uten I min familie er vi alle enige om at dette er kaka som kan stå framme uten å bli dårlig, snarere tvvert i mot. Vi har spist litt en dag, og litt neste dag, når den har stått fremme. Mange vil sikkert hevde at det er ekkelt å spise mat som har stått ute på disken i et døgn eller to, men jeg tror ærlig talt ikke denne kaka har vondt av det. Blir heller saftigere. Jeg lager også ostekremen av philadelphia ost, melis, vaniljesukker og smør
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Hm.. jeg har aldri hatt smør i. Pleier å blande ost med melis og litt sitronsaft. Hvor mye smør sånn ca bruker du? Rører du det bare sammen med ost og melis?
Strix Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 Hm.. jeg har aldri hatt smør i. Pleier å blande ost med melis og litt sitronsaft. Hvor mye smør sånn ca bruker du? Rører du det bare sammen med ost og melis? 60gr philadelphiaost 30gr margarin(melange) kan med fordel smeltes 2 ts vaniljesukker 2,5 dl melis Blandes skikkelig godt. Viktig å ikke ha mer smør enn det som står for da smaker det lett smør. Dette er den eneste kremen til gulrotkake jeg har smakt da. Første kaka jeg smakte var den jeg har fått oppskrift på
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 Takker. Skal forske litt på forskjellige varianter.
lucy_in_the_sky Skrevet 20. februar 2009 #11 Skrevet 20. februar 2009 60gr philadelphiaost 30gr margarin(melange) kan med fordel smeltes 2 ts vaniljesukker 2,5 dl melis Dette høres ut som ca den samme som jeg bruker. Sinnsykt godt! Men har aldri prøvd med smeltet smør da. Ang emnet, så må jeg si at jeg ville nok ventet med glasuren til rett før servering, men er enig i at kaken i seg selv holder seg fint på disken
Strix Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har brukt smeltet smør fordi jeg som regel blander kremen for hånd og smørklumpen lar seg ikke alltid blande like godt. I maskin spiller det ingen rolle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå