Gjest linux-n00b Skrevet 22. februar 2009 #21 Skrevet 22. februar 2009 Glem alt det der! Noen er tydlig ute etter å briefe med sine (ikke særlig dyptgående) linuxkunnskaper her - beste måten å skremme en ny bruker! Avsnitt du trygt kan hoppe over: apt sin sources.list er spesifikt for debian (og dermed også ubuntu og andre derivater), selvom apt også finnes til andre varianter av linux. Dette er IKKE informasjon du som helt ny bruker har noe nytte av. Jeg tror uansett at den måten å jobbe på er en flott måte å skremme en nybegynner. Du skal IKKE trenge å redigere kryptiske konfigurasjonsfiler og annet slit for å få installert såpass standard programvare. Mitt råd: Styr unna terminalen og hacking i configurasjonsfiler - iallefall de første par dagene 99% av alt du kan gjøre i terminalen, kan du også gjøre med mus, pek og klikk, i moderne Linux-distribusjoner. Følger det ikke med support fra HP? Tenk om HP bare kunne brukt Ubuntu, som er utvilsomt den mest populære linux-distribusjonen for hjemmebrukere per i dag... (Det frister nesten å be deg laste ned og installere Ubuntu isteden -Kåre Støttes. Eller kanskje enda bedre, det Ubuntu-baserte Linux Mint. Satte det opp for en venn som avskyr pc, har null peiling, og det har fungert fett i måneder. Måtte ikke gjøre noe som helst, kjente igjen iPoden hans, alle video-codecs var ferdiginstallert, menyen er pen, osv. Tror det eneste problemet var å få sett filmer på 66stage, der må du laste ned en windows-spiller. Har ikke prøvd det i wine.
Gjest Lommerusk Skrevet 22. februar 2009 #22 Skrevet 22. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest Linuxhjelpen Skrevet 22. februar 2009 #23 Skrevet 22. februar 2009 Mitt budskap var uansett at diverse konfigureringer var unødvendig, da med unntak av repositorylisten dersom man ønsket å installere fra en sådan der denne pakken eventuelt finnes. Dette burde da ikke være så vanskelig. Å installere RPM-pakker vha. YaST burde også være en ganske smal sak, men hva vet vel jeg.. Da er vi nok ganske enige, men for en som muligens aldri har hørt om "repositories" (på norsk ofte kalt pakkebrønner) vil jeg tro dette virker ganske komplisert (det betyr ikke at det faktisk er det...). Beklager om jeg var litt skarp mot deg Lommerusk, men jeg har opplevd at tekniske brukere skremmer vekk begynnere før Dessverre har jeg nok ikke den kunnskapen om SuSE som jeg nok burde hatt for å gi skikkelig god hjelp, men jeg setter såpass lit til SuSE/Novell at de har såpass kjent og kjær programvare som wine og ktorrent i standardpakkebrønnen sin. (Med mindre samarbeidet med Microsoft har gjort dem helt ubrukelige). Så vidt jeg kan forstå, er både wine og ktorrent under helt vanlig lisens (GPL), og burde dermed ikke trenge å legges til manuelt. Ingen SuSE-brukere på KG? -Kåre
Gjest Lommerusk Skrevet 22. februar 2009 #24 Skrevet 22. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest Spørsmålstegn Skrevet 22. februar 2009 #25 Skrevet 22. februar 2009 Glem alt det der! Noen er tydlig ute etter å briefe med sine (ikke særlig dyptgående) linuxkunnskaper her - beste måten å skremme en ny bruker! Avsnitt du trygt kan hoppe over: apt sin sources.list er spesifikt for debian (og dermed også ubuntu og andre derivater), selvom apt også finnes til andre varianter av linux. Dette er IKKE informasjon du som helt ny bruker har noe nytte av. Jeg tror uansett at den måten å jobbe på er en flott måte å skremme en nybegynner. Du skal IKKE trenge å redigere kryptiske konfigurasjonsfiler og annet slit for å få installert såpass standard programvare. Mitt råd: Styr unna terminalen og hacking i configurasjonsfiler - iallefall de første par dagene 99% av alt du kan gjøre i terminalen, kan du også gjøre med mus, pek og klikk, i moderne Linux-distribusjoner. Følger det ikke med support fra HP? Tenk om HP bare kunne brukt Ubuntu, som er utvilsomt den mest populære linux-distribusjonen for hjemmebrukere per i dag... (Det frister nesten å be deg laste ned og installere Ubuntu isteden -Kåre Vuderer nesten å gjøre det ja, virker som flest har peiling på ubuntu og kanskje det blir enklere da. Har ikke helt lyst å gi opp linux enda, siden det er mye med windows som er helt pyton
Gjest total-n00b Skrevet 22. februar 2009 #26 Skrevet 22. februar 2009 Vuderer nesten å gjøre det ja, virker som flest har peiling på ubuntu og kanskje det blir enklere da. Har ikke helt lyst å gi opp linux enda, siden det er mye med windows som er helt pyton Det er et lite aber, her. Problemet er at Ubuntu har blitt så vanlig at ubuntuforums.org oversvømmes av n00b spørsmål. Det vil si at mange ikke er villige til å hjelpe deg med totalt banale spørsmål. Med linux mint vil du kunne få litt hjelp på deres fora. I tillegg kan du bruke akkurat de samme pakkene som til ubuntu. Linux er ikke heaven. F.eks måtte jeg konfigurere for å få skype til å fungere i siste ubuntu-versjonen, jeg tror det skyldes at ubuntu hadde lyst til å prøve ut et nytt lydsystem, pulse audio, eller noe sånt. Lyd og ubuntu er et ugjennomsiktig område hvor du fort kan ende opp med å lese mye for å få ting til å fungere akkurat som du vil. I tillegg så er det generelt sett sånn at det fins flere og bedre programmer til windows, f.eks for å scanne bøker og lage pdf filer av dem, google chrome, enklere med dvd ripping, osv. Jeg har hatt mye knot med windows også, det er ikke det. Det er mye knot med pcer generelt. Men jeg syns at det er mye fikling med linux. Operativsystemene er jo patchwork som er mer eller mindre polerte, av en haug med gratissoftware. Vel, det er min subjektive oppfatning, som ikke-techie. Skriver dette fra en relativt ny debian-installasjon (fra en uke før lenny ble utskrevet), så jeg har ikke så voldsomt mye peiling ennå. Hvis jeg var deg, ville jeg holdt meg til SUSE, så lenge det ikke er noe du ikke får til å virke. Mye av det du lærer i SUSE vil nok kunne overføres direkte til andre linuxversjoner, så kan du heller bytte på et senere tidspunkt, når du er varm nok i trøya til å finne svar på småting raskt og enkelt.
Gjest Spørsmålstegn Skrevet 22. februar 2009 #27 Skrevet 22. februar 2009 Tror jeg endelig begynner å skjønne bitte litt, har klart å legge til flere pakkebrønner og funnet og installert mitt første program. Men jeg vet ikke hvor på maskinen det jeg installerer lagrer seg. Når jeg søker på navnet får jeg ingen treff. Jeg installerte Transmission via yast men finner den altså ikke igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå