Gjest Spørsmålstegn Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har nå kjøpt meg data med suse linux, men skjønner ingenting. Klarer ikke laste ned noe som helts, så angrer på hele kjøpet. Er det noen mulighet for å bytte operativsystem? Noen som kan hjelpe meg?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har nå kjøpt meg data med suse linux, men skjønner ingenting. Klarer ikke laste ned noe som helts, så angrer på hele kjøpet. Er det noen mulighet for å bytte operativsystem? Noen som kan hjelpe meg? Maskinen er ikke "låst" til operativsystemet på noen måte, så ja, du kan installere noe annet. Hva er det du ikke får til å laste ned?
Gjest linux-n00b Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Uhm... 1. Kommer du inn på internett i det hele tatt? (Hvilken PC surfer du fra?) 2. Om du kommer inn, hva er det du ikke får lastet ned? 3. Bruker du trådløs, eller er pcen koblet til med ethernet-kabel?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har nå kjøpt meg data med suse linux, men skjønner ingenting. Klarer ikke laste ned noe som helts, så angrer på hele kjøpet. Er det noen mulighet for å bytte operativsystem? Noen som kan hjelpe meg? Last ned denne, brenn den ut med Nero eller lignende som "burn from image". Start maskina med denne i cdskuffa.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Last ned denne, brenn den ut med Nero eller lignende som "burn from image". Start maskina med denne i cdskuffa. Ah, pokker, du har linux installert på maskina? Da bruker du firefox som nettleser, den er ca lik internet explorer.
Sinner Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 (endret) - Endret 21. februar 2009 av Sinner
Gjest Spørsmålstegn Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Maskinen er ikke "låst" til operativsystemet på noen måte, så ja, du kan installere noe annet. Hva er det du ikke får til å laste ned? Jeg har kjøpt meg en sånn mini-pc fra HP, og liker den egentlig ganske bra. Internett fungerer og alt det der. Problemene begynte da jeg skulle laste ned Ktorrent, en linux versjon av utorrent for windows. Jeg lastet det ned, og filen som ble lagret på maskina hette noe med tar.bz2 til slutt. Jeg prøvde å pakke den opp med File Roller men skjønte ikke så mye herfra. Det kom massevis av filer i ktorrent mappa men jeg klarte ikke finne ut hvordan jeg åpnet programmet for å bruke det.
Gjest Spørsmålstegn Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 Uhm... 1. Kommer du inn på internett i det hele tatt? (Hvilken PC surfer du fra?) 2. Om du kommer inn, hva er det du ikke får lastet ned? 3. Bruker du trådløs, eller er pcen koblet til med ethernet-kabel? 1. Ja, men HP Compaq 2133 8,9"WXGA 2. Ktorrent, Wine 3. Ja jeg bruker trådløs
Gjest Baardsen Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har kjøpt meg en sånn mini-pc fra HP, og liker den egentlig ganske bra. Internett fungerer og alt det der. Problemene begynte da jeg skulle laste ned Ktorrent, en linux versjon av utorrent for windows. Jeg lastet det ned, og filen som ble lagret på maskina hette noe med tar.bz2 til slutt. Jeg prøvde å pakke den opp med File Roller men skjønte ikke så mye herfra. Det kom massevis av filer i ktorrent mappa men jeg klarte ikke finne ut hvordan jeg åpnet programmet for å bruke det. Tipper at du lastet programmet ned i kildekode. Det vil si at du må kompilere den selv, det pleier vanligvis å følge med en README eller INSTALL fil som inneholder informasjon for hvordan du skal gå frem
Gjest Spørsmålstegn Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Tipper at du lastet programmet ned i kildekode. Det vil si at du må kompilere den selv, det pleier vanligvis å følge med en README eller INSTALL fil som inneholder informasjon for hvordan du skal gå frem Nå har jeg lett etter disse filene, men finner dem ikke Må være noe jeg gjør feil...huff..
Gjest Baardsen Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 Nå har jeg lett etter disse filene, men finner dem ikke Må være noe jeg gjør feil...huff.. I Linux er det veldig vanlig at man laster ned kildekoden og så kompilerer den til programmer selv. Dette krever litt innsikt i hvordan slike ting fungerer også oppsett. Du kan åpne et konsoll vindu (dos vindu i windows), gå til directoryet hvor ktorrent filene ligger og skrive " ./configure " deretter " /make install " .. uten sitatmerkene Du har ikke vært inne på SUSE sine sider da og sett om ikke de har en ktorrent pakke der? I så fall kommer den som en binær fil (ferdig kompilert). Linux gir deg mye større frihet og muligheter til å konfigurere, men det er ikke så enkelt og "intuitivt" som med windows. Du må ofte leke litt for å få det til.
Gjest Spørsmålstegn Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 I Linux er det veldig vanlig at man laster ned kildekoden og så kompilerer den til programmer selv. Dette krever litt innsikt i hvordan slike ting fungerer også oppsett. Du kan åpne et konsoll vindu (dos vindu i windows), gå til directoryet hvor ktorrent filene ligger og skrive " ./configure " deretter " /make install " .. uten sitatmerkene Du har ikke vært inne på SUSE sine sider da og sett om ikke de har en ktorrent pakke der? I så fall kommer den som en binær fil (ferdig kompilert). Linux gir deg mye større frihet og muligheter til å konfigurere, men det er ikke så enkelt og "intuitivt" som med windows. Du må ofte leke litt for å få det til. Det er jo ikke noe rart windows er så dominerende som det er, når man nesten må ha iq på 150 for å klare å bruke det. Er ganske oppgitt nå. Håper her er noen med suse som kanskje kan hjelpe meg. Skjønner ikke engang hvordan jeg åpner konsoll vindu!
Gjest Baardsen Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 Det er jo ikke noe rart windows er så dominerende som det er, når man nesten må ha iq på 150 for å klare å bruke det. Er ganske oppgitt nå. Håper her er noen med suse som kanskje kan hjelpe meg. Skjønner ikke engang hvordan jeg åpner konsoll vindu! Grunnen til at du ikke skjønner noe er fordi du er så vant med måten windows maskerer hvordan tingene henger sammen og fungerer. Jeg har ikke 150 i iq .. 110 kanskje Du burde nesten sette deg ned og lese manualer på SUSE tror jeg. For med windows-tenkning kommer du veldig raskt til kort.
Gjest Linuxhjelpen Skrevet 21. februar 2009 #14 Skrevet 21. februar 2009 Grunnen til at du ikke skjønner noe er fordi du er så vant med måten windows maskerer hvordan tingene henger sammen og fungerer. Eller for å si det på en annen måte: Om du aldri hadde tatt i en datamaskin før, og blei plassert foran Windows og bedt om å installere en torrentklient, er det ikke sikkert det hadde vært så innlysende hvordan det foregikk heller... Men, SuSE Linux har et innebygget pakkesystem som heter YaST (eller YaST2 muligens, har ikke brukt SuSE på ca 10 år selv...) Det skal være så enkelt som å gå inn i YaST, klikke på ktorrent, og vips så installeres det og alt det evt. er avhengig av av biblioteker o.l. Litt kjapp googling ga meg denne linken til deg: Updating KDE and other applications via YaST Ellers ønsker jeg deg svært mye lykke til, og ikke gi opp! Jeg skal prøve å følge denne tråden for deg, og se om det er mer jeg kan bidra med. Alltid glad for å bidra til at Linux ikke misforståes -Kåre
Gjest *smak* Skrevet 21. februar 2009 #15 Skrevet 21. februar 2009 I linux er det ikke (lenger) veldig vanlig å laste ned kildekoden og kompilere selv, selv om denne myten lever veldig godt... Det aller vanligste er at distribusjonen (og suse er bare en av mange distribusjoner) har noe som på norsk ofte kalles en "pakkebrønn". Nå vet ikke jeg hvordan HP har tilpasset suse for bruk på denne mini-pc'en, men "vanlige" Suse har noe som heter "Yast", hvor det igjen finnes noe heter "Installer Programvare" (eller noe liknende; husker ikke i farta). Der kan du søke etter Ktorrent, velge den for installasjon og Yast fikser resten. Etterpå finner du det i "start menyen". Men det kan være at HP har gjort noen modifikasjoner på den Suse'n de har lagt inn på den mini-pc'en, slik at det funker/må gjøres litt anderledes. På Linux-forumet til hardware.no kan du sikkert få mere hjelp, og det kan jo også være at noen der vet hvordan HP har tilpasset Suse.
Gjest Spørsmålstegn Skrevet 21. februar 2009 #16 Skrevet 21. februar 2009 I linux er det ikke (lenger) veldig vanlig å laste ned kildekoden og kompilere selv, selv om denne myten lever veldig godt... Det aller vanligste er at distribusjonen (og suse er bare en av mange distribusjoner) har noe som på norsk ofte kalles en "pakkebrønn". Nå vet ikke jeg hvordan HP har tilpasset suse for bruk på denne mini-pc'en, men "vanlige" Suse har noe som heter "Yast", hvor det igjen finnes noe heter "Installer Programvare" (eller noe liknende; husker ikke i farta). Der kan du søke etter Ktorrent, velge den for installasjon og Yast fikser resten. Etterpå finner du det i "start menyen". Men det kan være at HP har gjort noen modifikasjoner på den Suse'n de har lagt inn på den mini-pc'en, slik at det funker/må gjøres litt anderledes. På Linux-forumet til hardware.no kan du sikkert få mere hjelp, og det kan jo også være at noen der vet hvordan HP har tilpasset Suse. Har endelig klart å lokalisere denne yasten, så det går iallefall framover. Men når jeg søker på wine eller ktorrent (er for tiden disse to jeg er opptatt av) så får jeg ingen tref. Hva kan det ha seg?
Gjest linux n00b Skrevet 21. februar 2009 #17 Skrevet 21. februar 2009 Har endelig klart å lokalisere denne yasten, så det går iallefall framover. Men når jeg søker på wine eller ktorrent (er for tiden disse to jeg er opptatt av) så får jeg ingen tref. Hva kan det ha seg? Yast-programmet søker kanskje ikke i nok 'repositories' (pakke-lagringsplasser). Fordi noen pakker inneholder kopibeskyttet materiale, så må disse pakke-lagringsplassene aktiveres manuelt, f.eks ved å klikke på en boks i pakke-behandlingsprogrammet du bruker (YaST). Det funker veldig bra i både Ubuntu, Debian og Arch, men dessverre så har jeg ikke brukt SUSE, så jeg er ikke sikker på akkurat hvordan layouten ser ut for deg. Har du prøvd linuxforums.org?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #18 Skrevet 21. februar 2009 Søk etter 'transmission' også. Transmission er som Ktorrent.
Gjest Lommerusk Skrevet 21. februar 2009 #19 Skrevet 21. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest Linuxhjelpen Skrevet 22. februar 2009 #20 Skrevet 22. februar 2009 URL-ene til de ulike repositoriene finnes i en egen konfigurasjonsfil, og du kan utvide den med flere repositories hvis du ønsker. Merk likevel at noen av dem er "godkjente" for distroen, mens andre gjerne er fyllt med eksperimentelle pakker og diverse annen programvare som produsenten offentlig ikke kan gå god for. Dette gjelder for eksempel proprietær programvare eller programvare som erstatter lisensierte og patentbefengte løsninger. Konfigurasjonsfilen for APT finnes i /etc/apt/sources.list Glem alt det der! Noen er tydlig ute etter å briefe med sine (ikke særlig dyptgående) linuxkunnskaper her - beste måten å skremme en ny bruker! Avsnitt du trygt kan hoppe over: apt sin sources.list er spesifikt for debian (og dermed også ubuntu og andre derivater), selvom apt også finnes til andre varianter av linux. Dette er IKKE informasjon du som helt ny bruker har noe nytte av. Jeg tror uansett at den måten å jobbe på er en flott måte å skremme en nybegynner. Du skal IKKE trenge å redigere kryptiske konfigurasjonsfiler og annet slit for å få installert såpass standard programvare. Mitt råd: Styr unna terminalen og hacking i configurasjonsfiler - iallefall de første par dagene 99% av alt du kan gjøre i terminalen, kan du også gjøre med mus, pek og klikk, i moderne Linux-distribusjoner. Følger det ikke med support fra HP? Tenk om HP bare kunne brukt Ubuntu, som er utvilsomt den mest populære linux-distribusjonen for hjemmebrukere per i dag... (Det frister nesten å be deg laste ned og installere Ubuntu isteden -Kåre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå