Gå til innhold

Kniv-problemer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei alle flinke mat-mennesker på kg!:)

Har et lite problem med knivene mine, som jeg håper dere kan hjelpe meg med :gjeiper:

Når jeg skal kutte opp ting, f.eks. løk, henger alltid løken fast på kniven i det jeg tar den opp for å kutte videre. Detter er utrolig irriterende, gjør det jo mye vanskeligere å kutte!! :kjefte:

Hva kommer dette av? Sløv kniv? Dårlig kniv? Fukt? Noen som vil tipse meg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer med mine nyslipte victorinox-kniver også :klø: tror ikke det er så mye å gjøre med det. Jeg bare kutter videre jeg. Så faller det av. Det skjer spesielt ofte med våte ting som løk og tomat.

Skrevet

Det kan hjelpe hvis du gnir over kniven med ei oljefille etter bruk. Ha matolje på en ren lofri stoffrest, og oppbevar i glass. bomulll er greit, da kan du bruke den til å smøre vaffeljern etc også. Det vil neppe hjelpe å gni over kniven rett før bruk.

Men det kan også ha med kutte- og skjæreteknikken å gjøre. Eller knivens utforming.

Skrevet

Har du prøvd en kniv med hull eller groper på siden av bladet? En av mine kniver har sånne avlange groper, tror den heter laksekniv. Jeg bruker den i alle fall til veldig klebrige ting, sånn som røkelaks, spekeskinke og sånn. Henger ikke fast når det er luft i lommene på kniven.

Mener at jeg har sett sånne på noen typer kokkekniver også. Er det et stort problem for deg hadde jeg sett etter en slik kniv, for å hakke løk med laksekniv er jo fryktelig upraktisk.

Evt prøve oljetrikset til Kamikatze, det er jo uansett bra for knivene dine.

Skrevet (endret)

Hvis det fortsatt blir et problem, og du er relativt nevenyttig, kan du dra lett over knivens venstre (sett fra deg) side, med en grov båndsliper, MOT eggen. Men, kun siden, ikke selve eggen, og spenn forskriftsmessig fast, ellers risikerer du å måtte plukke opp fingre fra gulvet... Kanten, eventuelt siden på en grov gammeldags slipestein kan gjøre samme nytten, men der må slipesonen dras langsomt mot eggen.

Slik får du grovere struktur på stålet, og da bør den slippe bedre. Men ikke prøv dette uten å vite litt om grunnleggende mekanikk og arbeidssikring. Det forutsettes at knivstålet er i den seigere klassen, og ikke rimeligste rustfri.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Men når du kutter løk (biter og hakk) så prøv dette:

Del løken på langs. da er det lettere å vrenge av skallet. Jeg tar som regel det første friske laget under skallet også, sparer mye pirk.

Skjær av rotskalken, slik at du kan holde i spissen. Kutt spor som stråler fra skalkenden mot tuppen der du holder. Flere spor, jo finere du skla hakke. Deretter skjærer du på tvers, og krysser "strålene" - kort avstand for finhakk, lengre for biter.

Slik tar det bare noen sekunder å hakke en halv løk, etter noen forsøk, og høyresiden på kniven skjærer i løk, ikke biter, og du slipper uregjerlige løkterninger. :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Aha...:) tusen takk for mange gode tips, nå skal jeg prøve!:) Er jo så moro å lage mat, særlig med godt og riktig redskap:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...