Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest31
Skrevet

SITER(Belladonna @ 18.02.2009 (22:51) )

Jeg er ikke fornærmet, bare forundret over hvordan voksne mennesker kan karakterisere et sted på denne måten. Etter min erfaring er det like mange forskjellige mennesketyper i Bærum som alle andre steder.

Gjest31

Det er sikkert mange forskjellig mennesker i Blærum. Bare det at ingen annen kommune har så mange millionærere, fine biler, hus, bortskjemte pappaunger, osv osv osv osv...... Et eks. På landet kjører russen fortsatt med gamle biler, mens Asker & Blærum kjører rundt i store busser til flere hundre tusen. Sånn er det bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo akkurat som vi deler opp f.eks. Oslo vest og Oslo øst, eller at de som bor på landet er bønder og bygdetullinger. Det er ikke slik at absolutt alle som bor et visst sted er slik, men den gjennomsnittlige Bærumsgutten har langt hår, pannebånd og bruker pappa sine penger. Den gjennomsnittlige ''bygdeboeren'' er bonde, drikker HB og kjører i fulla. Jeg har bodd på landet hele mitt liv og har blitt klassifisert som bonde og HB-drikker men er det ikke allikevel. Uansett tar jeg meg ikke nær av det, for jeg vet at over halvparten som bor på landet faktisk er slik. Litt selvinnsikt går det an å ha synes jeg.

Gjest Gjest31
Skrevet
Det er jo akkurat som vi deler opp f.eks. Oslo vest og Oslo øst, eller at de som bor på landet er bønder og bygdetullinger. Det er ikke slik at absolutt alle som bor et visst sted er slik, men den gjennomsnittlige Bærumsgutten har langt hår, pannebånd og bruker pappa sine penger. Den gjennomsnittlige ''bygdeboeren'' er bonde, drikker HB og kjører i fulla. Jeg har bodd på landet hele mitt liv og har blitt klassifisert som bonde og HB-drikker men er det ikke allikevel. Uansett tar jeg meg ikke nær av det, for jeg vet at over halvparten som bor på landet faktisk er slik. Litt selvinnsikt går det an å ha synes jeg.

Dette støtter jeg 100%. Spesielt bra med blærumsdetaljer som pannebånd. Akuratt som hjiab for muslimer....

Skrevet

Jeg husker jo da Stabæk tok gullet i fjor. Jeg har aldri sett flere pappagutter på TV før noen gang.

Så ja, det er veldig mange av dem i Bærum, men det er selvfølgelig også mange folk som ikke er sånn over hodet. En ting som er spesielt med Bærum og kategoriseringen av folket der, er at det både blir gjort narr av og gjort kjempeinnsatser for å matche denne kategoriseringen. Mange av guttene som kjører denne stilen med langt hår, pannebånd, fake brunfarge og strikk nederst på buksa ønsker jo nettopp å bli sett på som en fra Bærum.

Skrevet

Det sier seg selv at når man velger å betale ekstra for å få bærumsregistrerte biler, så er det litt "Blærum" ;) BP=Bærumspamp ;)

For øvrig kjenner jeg en del som kommer fra Bærum, og som ikke "oppfører seg sånn".

Skrevet
Sånn er det bare.

Ok. Da sier vi det. Da slipper vi å lure.

Gjest Blærumsjente?
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt støtt over noen av karakteristikkene som kommer fram her. Jeg blir støtt på vegne av meg selv, mine foreldre, og mine venner.

Jada, jeg kjenner til typen som beskrives!

Og den samme typen har jeg møtt i Trondhjem, Bergen, Tønsberg, Lillehammer, Larvik, Hamar, og i Oslo.

Jeg er oppvokst i Lommedalen, og noe mer jordnært miljø skal du lete lenge etter! Ingen løftet et øynebryn om noen kom kjørende til kroa med traktor...

Jeg har gått på skole på Hosle, og på Valler... kjenner til mennesker fra de fleste delene av Bærum, og selv om jeg kjenner mange sosser, har jeg møtt velsignet få snobber i Bærum!

Jeg tør påstå at mange av de bærumsfolkene dere rakker ned på legger mye mindre vekt på status enn dere gjør!

De aller fleste jeg kjenner i Bærum er åpne og inkluderende, tydeligvis mer åpne og inkluderende enn enkelte av dere er, og bryr seg katta om du kjører Lada eller Merchedes, så lenge du er hyggelig!

Skrevet

Og hva i¨all verden har denne debatten å gjøre på dette forumet????

Skrevet
Jeg kjenner jeg blir litt støtt over noen av karakteristikkene som kommer fram her. Jeg blir støtt på vegne av meg selv, mine foreldre, og mine venner.

Og den samme typen har jeg møtt i Trondhjem, Bergen, Tønsberg, Lillehammer, Larvik, Hamar, og i Oslo.

Jeg er oppvokst i Lommedalen, og noe mer jordnært miljø skal du lete lenge etter! Ingen løftet et øynebryn om noen kom kjørende til kroa med traktor...

Jeg har gått på skole på Hosle, og på Valler... kjenner til mennesker fra de fleste delene av Bærum, og selv om jeg kjenner mange sosser, har jeg møtt velsignet få snobber i Bærum!

Jeg tør påstå at mange av de bærumsfolkene dere rakker ned på legger mye mindre vekt på status enn dere gjør!

De aller fleste jeg kjenner i Bærum er åpne og inkluderende, tydeligvis mer åpne og inkluderende enn enkelte av dere er, og bryr seg katta om du kjører Lada eller Merchedes, så lenge du er hyggelig!

Men det er fordi du selv er en del av miljøet. Du kan ikke se det utenfra så lenge du selv er en del av det. Jeg har selv gått på en videregående skole i Oslo Vest, og ante ikke noe særlig om dette miljøet før jeg begynte der. Jeg ble overrasket over hvordan miljøet var. Veldig mange fra Oslo Vest/Bærum ville overhodet ikke snakke med folk som var fra et annet sted, uansett hvor hyggelige, smarte, flinke eller pene de var. De ga dem rett og slett ikke sjansen, og holdt seg til sine egne. Når folk ikke engang kan si hei til noen som de har flere skoletimer i uka sammen med og vet godt hvem er, som det ikke er noe annet i veien med enn at man ikke bor på "riktig" sted, kan de være i fred for min del. Jeg fant heller noen hyggelige mennesker å henge med, og le av sossene og de som strevde så hardt for å bli anerkjent. Det var ekstremt mange jenter som slanket seg og mange med spiseforstyrrelser på den skolen, noe som sier noe om hvor hardt de sosiale kravene kan oppleves. Ikke én eneste jente på skolen var det minste overvektig og det var mye snakk om trening og dietter - i en alder av 17 år.

Forøvrig kjenner jeg mange hyggelige folk fra både Oslo Vest og Bærum, det er når det er mange fra disse stedene samlet at man ser et mønster i måter å oppføre seg på.

Skrevet

Men slik er det alle steder. Noen trenger å vise seg frem og nekter å ha kontakt med dem som man mener mindre "verdt" enn seg selv. Slik er det også her jeg bor.

Arbeider på en ungdomsskole nå, som ikke ligger i byen, og mange av elevene der har kun sine utvalgte som de snakker med.

Dette er ikke noe Bærum fenomen, slik er det over alt.

Skrevet
Veldig mange fra Oslo Vest/Bærum ville overhodet ikke snakke med folk som var fra et annet sted, uansett hvor hyggelige, smarte, flinke eller pene de var. De ga dem rett og slett ikke sjansen, og holdt seg til sine egne. Når folk ikke engang kan si hei til noen som de har flere skoletimer i uka sammen med og vet godt hvem er, som det ikke er noe annet i veien med enn at man ikke bor på "riktig" sted, kan de være i fred for min del.

Vet du, alle grupperinger i Norge er slik. I skolen og i arbeidslivet her i Norge må man virkelig prøve hardt (er man utlending, ennå hardere) for å få folk til å hilse og ta deg inn i varmen. Det må man slite for i Norge, uansett miljø...

Nordmenn generelt er ikke lette å komme inn på. Alt skal være så ekte og naturlig, når det egentlig ikke er det. Nordmenn er ofte anspente og veldig opptatt av hva andre tror og tenker. Det er mye konsensus i dette lille småsamfunnet som Norge er. Litt slitsomt.

Bærum er i så måte ikke spesielle, faktisk. Jeg har bodd i bygde-Norge og i Oslo (mange år, begge steder) og fellestrekkene er at de ikke er lette å få kontakt med uansett hvor de kommer fra. Jeg synes ofte folk fra Vestlandet er vanskelige og tunge å komme inn på. Jeg finner folk fra Bærum enklere å bli kjent med i så måte.

Uansett: fellestrekket er at det tar laang tid.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

:skratte: Nå er det ikke att så mange bønder.

Skrevet

Hvorfor blir du støtt når karakteristikkene overhodet ikke passer på deg? :fnise:

Jeg er selv født og oppvokst i Bærum, men flyttet derfra. Når folk snakker om Blærum så skjønner jeg veldig veldig godt hva de mener, og jeg blir i alle fall ikke støtt fordi jeg ikke passer definisjonen.

Gjest Blærumsjente?
Skrevet
Hvorfor blir du støtt når karakteristikkene overhodet ikke passer på deg? :fnise:

Jeg er selv født og oppvokst i Bærum, men flyttet derfra. Når folk snakker om Blærum så skjønner jeg veldig veldig godt hva de mener, og jeg blir i alle fall ikke støtt fordi jeg ikke passer definisjonen.

Jeg blir støtt på vegne av de varme, hyggelige, menneskene jeg kjenner i Bærum som blir karakterisert på en slik måte, ene og alene fordi de har et postnummer som begynner på 13.....

Jeg er også utflyttet, og som sagt kjenner jeg til mennesker som stemmer over ens med beskrivelsene av "Blærumsblærene", men denne typen mennesker har jeg (som jeg skrev) også sett over alt ellers i landet også!

Dette er ikke et typisk Bærumsfenomen selv om det kanskje var det en gang i tiden, og jeg blir lei meg på vegne av de menneskene som hver eneste dag blir møtt med fordommer bare fordi de bor på "feil" plass.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

I resten av verden heter det Mercedes ... kanskje noe å tenke på?

Forøvrig forstår ikke jeg heller hvorfor noen kan gå hen å bli snytt og fornærmet pga en karakteristikk de ikke kjenner seg igjen i. Her vest må vi fint finne oss i at dere der øst kaller oss breiale Bergensere. Vi er litt stolt over det vi faktisk - selv om jeg selv verken er spesielt breial eller fremadstormende.

Slike karakteristikker er ikke annet enn det: karakteristikk. Og de aller fleste av oss skjønner at Moss er langt mer enn mosselukten, Bærum langt mer enn snobber (som sier Merchedes), Sunnmøringer langt mer enn pengegnitne, Osloboere langt mer enn reservesvensker, Trøndere langt mer enn snurrbarter, Finnmarkinger langt mer enn samer ... etc.

Gjest Blærumsjente?
Skrevet
I resten av verden heter det Mercedes ... kanskje noe å tenke på?

Forøvrig forstår ikke jeg heller hvorfor noen kan gå hen å bli snytt og fornærmet pga en karakteristikk de ikke kjenner seg igjen i. Her vest må vi fint finne oss i at dere der øst kaller oss breiale Bergensere. Vi er litt stolt over det vi faktisk - selv om jeg selv verken er spesielt breial eller fremadstormende.

Slike karakteristikker er ikke annet enn det: karakteristikk. Og de aller fleste av oss skjønner at Moss er langt mer enn mosselukten, Bærum langt mer enn snobber (som sier Merchedes), Sunnmøringer langt mer enn pengegnitne, Osloboere langt mer enn reservesvensker, Trøndere langt mer enn snurrbarter, Finnmarkinger langt mer enn samer ... etc.

Nei huff... klarte jeg ikke å skrive Mercedes riktig? Ja, det viser i det minste hvor mange av dem jeg har hatt i mitt liv....

Vet du hva! Jeg synes det er like ille å mobbe mennesker uansett hvor de kommer fra jeg!

Jeg synes det er ille at mennesker gruer seg for å si hvor de kommer fra, fordi de vet at de da får høre: "Å giiid... kommer du fra Blærum? ", og så fortsette med et eller annet om pappas penger...

Og dette kommer fra VOKSNE mennesker som burde visst bedre!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Nei huff... klarte jeg ikke å skrive Mercedes riktig? Ja, det viser i det minste hvor mange av dem jeg har hatt i mitt liv....

Vet du hva! Jeg synes det er like ille å mobbe mennesker uansett hvor de kommer fra jeg!

Jeg synes det er ille at mennesker gruer seg for å si hvor de kommer fra, fordi de vet at de da får høre: "Å giiid... kommer du fra Blærum? ", og så fortsette med et eller annet om pappas penger...

Og dette kommer fra VOKSNE mennesker som burde visst bedre!

Mobbe?

Unnskyld meg ... leste du innlegget mitt i det hele tatt?

Det er ikke bare bærums mennesker som karakteriseres og jeg tror ikke de fleste av oss mener noe mer at i bærum bor det bare sosser som at i Ålesund bor det bare gniere. Like fullt så er det altså karakteristikker som er velkjente om disse to områdene og det å ta seg nær av det som om det var seriøst ment sier mer om deg enn om de som sier det.

Du LAR deg mobbe av noe som ikke er ment som mobbing i det hele tatt.

Gjest Nøytral
Skrevet
Mobbe?

Unnskyld meg ... leste du innlegget mitt i det hele tatt?

Det er ikke bare bærums mennesker som karakteriseres og jeg tror ikke de fleste av oss mener noe mer at i bærum bor det bare sosser som at i Ålesund bor det bare gniere. Like fullt så er det altså karakteristikker som er velkjente om disse to områdene og det å ta seg nær av det som om det var seriøst ment sier mer om deg enn om de som sier det.

Du LAR deg mobbe av noe som ikke er ment som mobbing i det hele tatt.

Nå er du ureflektert. Det er bare å se på kommentarfeltet hos for eksempel Dagbladet når de skriver om noe Bærumsrelatert; det fylles opp med hatefulle innlegg om hvor verdiløse Bærumsfolk er. Jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende når det står om Ålesund.

Jeg var faktisk ikke bevisst på det selv før jeg bodde i Bærum noen år, men det er sjokkerende hvor store fordommer enkelte har. Når jeg fortalte at jeg skulle bo i Bærum en periode kom det fram de mest latterlige ting. Man kan ikke nekte for at holdningene mot Bærum er i en egen klasse sett i forhold til andre steder.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Nå er du ureflektert. Det er bare å se på kommentarfeltet hos for eksempel Dagbladet når de skriver om noe Bærumsrelatert; det fylles opp med hatefulle innlegg om hvor verdiløse Bærumsfolk er. Jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende når det står om Ålesund.

Jeg var faktisk ikke bevisst på det selv før jeg bodde i Bærum noen år, men det er sjokkerende hvor store fordommer enkelte har. Når jeg fortalte at jeg skulle bo i Bærum en periode kom det fram de mest latterlige ting. Man kan ikke nekte for at holdningene mot Bærum er i en egen klasse sett i forhold til andre steder.

De umodererte debattsidene til landets aviser er vel ikke noen god målestokk for hva folk mener? Det er greit nok det at "bærum-hetsen" kanskje står sterkere enn jeg trodde, men jeg ganske så sikker på at dersom du kommer inn på rett tema vil en trønder få beskjed om å vokse barten sin, en sunnmøring få beskjed om å slutte å være grisk - etc.

Jeg tror at man blir svært så bevisst på holdningene til de rundt en når en flytter inn i et område og hører hetsen. Og jeg mener helt av samme grunn at man må få på seg en tykkere hud og bare le hånlig av den fordi det ikke går an å ta dette innover seg fordi om noen FÅ bærumere dessverre gjør livet surt for resten av dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...