Gå til innhold

Vakker vielse også utenfor kirken.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest La Guapa.

:o

Jeg forstår at mange gifter seg kirkelig selv om de ikke har noe forhold til kirken ellers.

Tror at dette grunner ut i at mange ikke tenker alternativt.

Vi har leid et nydelig lokale fra slutten av 1700-tallet midt i Tr.heim sentrum.Det kostet oss bare 1000,- kroner.En dommer kommer dit og holder seremoni der vi bytter ringer osv. (alt det tradisjonelle)

Humanetisk Forbund holder en fest-tale for oss om det å være to sammen i livet.

Den blir flott!!!!!

Jeg skal ha full brude-stas, alle gjestene er til stede.Min far skal gi meg bort og ja......Vi har alle elementer rundt vår vielse som en er viktig i kirkelig vielse.

Men jeg føler at det er respektløst ovenfor de som virkelig tror å kun bruke kirken ved bryllup og begravelse fordi "det er så fint der".

DET GÅR AN Å GJØRE DET LIKE FINT UTEN Å MISBRUKE ET GUDSHUS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om dere får en flott vielse :D

Vi kunne tenkt oss noe i samme stilen, men det er fryktelig vanskelig å finne noen som er villig til å vie oss utenfor tinghuset. Det tror jeg er tilfellet hos mange, og at de da heller velger å gifte seg i kirken. Det er noe med å gå opp midtgangen med alles øyne på seg..... :wink:

Stjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dere har funnet en fin ramme rundt bryllupet deres.

Siden du tydeligvis er humanetiker stusser jeg litt over at du reagerer på at folk gifter seg i kirken "fordi det er så fint der", det må jo være likegyldig for deg som ikke er kristen hva et kirkerom brukes til og av hvem?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Siden du tydeligvis er humanetiker stusser jeg litt over at du reagerer på at folk gifter seg i kirken "fordi det er så fint der", det må jo være likegyldig for deg som ikke er kristen hva et kirkerom brukes til og av hvem?!?!

Går jo ann å ha empati og respekt for andre, selv om man er humanetiker...

Akkurat som at jeg ikke løper rundt og bråker i et hindutempel, selv om jeg ikke tror på Krishna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket hus har dere leid i trondheim? Jeg bor nemlig også her, og ser meg litt rundt etter lokaler.. :blunke:

Jeg føler slett ikke at jeg misbruker et gudshus ved å gifte meg der. Er det ikke bra at gudshus brukes? Jeg synes det blir litt sterkt å dra inn ord som "misbruk" i den sammenhengen. Hvis ikke gudshusene i Norge ble brukt til dåp, konfirmasjon, bryllup og gravferd, ble det nok temmelig tomt der.. Og da får de ingen penger, og da begynner de å forfalle etc. etc. Folk må få lov å velge selv, og ikke minst, ha et privat forhold til gudshusene i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes kjempefint ut.

Når min bror giftet seg, hadde de vielsen i en paviljong i en park i Haugesund. De er også medlem i Humanetisk Forbund.

De hadde pyntet med hvite bånd og sløyfer og blomster. Det var virkelig nydelig. Dommeren som viet de, var en venn av familien. Så da var det ikke vanskelig å få til.

Det er vel bare å være litt kreativ.

Selv gifter vi oss i kirken. Er ikke kristne, men liker kirkebygget veldig godt. Blir en fin ramme rundt vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La guapa.

:lol:

det er også viktig for meg å gå opp midtgangen og alt som hører med.Det kan vi i den gamle Rådsalen som ligger i den eldste delen av Hovedbiblioteket i Trondheim.Den huser opp til 100 mennesker og brukes til konserter.

Med misbruk av et gudshus mener jeg at mennesker som ALDRI bruker kirken ellers og åpent sier at de ikke har noe forhold til Gud gifter seg kirkelig.(eller døper barna sine for den saks skyld)

I vielsen lover du faktisk ovenfor en instans du da sier du IKKE tror på å leve sammen med partner til døden skiller dere ad.

Jeg synes det er korttenkt ovenfor ektefellen. Og selve innholdet i en kirkelig vielse gjør at en som er ikke kristen faktisk LYVER når en står der og lover seg bort i et kristelig velsignet ekteskap.

Tenker egentlig folk over hva det er de står der oppe ved alteret og lover???

Jeg har alt for mye respekt ovenfor de som bruker kirken fordi de tror ,til å misbruke huset deres når jeg ikke tror på selve fundamentet i husets opprinnelse.

La Guapa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lover HVERANDRE å være trofast, elske og ære osv i et kirkebryllup.

Men man gjør det FORAN Gud og de som er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Guapa

Nettopp.

Hvordan kan du love det foran Gud hvis du ikke tror da?

Det er blasfemi, i beste fall løgn! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig.

Eneste alternativ for oss er å ta vielsen på fredag og festen, evt en HEF seremoni på lørdagen.

Vet om folk som har gjort det, men vi bestemte oss for å kjøre den "tradisjonelle" måten.

Siden kirken er en så viktig del av norsk kultur og tradisjon, er det ikke så mange som reagerer på at ikke-troende gifter seg der.

Hadde det vært noe bra alternativ, så kunne vi valgt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Guapa.

:-?

Dommeren fra Tinghuset i Tr. heim ville mer enn gjerne stille opp.

Det er flere som har vigselsrett!det er ikke sikkert dere trenger en dommer!!!!

Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekka litt.Hvis det er slik at du kunne tenke deg vigsel uten blasfemiske innslag....He,he. . :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...