Gå til innhold

Mangler plutselig kokk...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hjelp!

En venn av oss skulle egentlig lage mat i bryllupet vårt, men etter å ha tenkt seg om, har han kommet fram til at han har tatt seg vann over hodet... Jeg forstår ham, så det er ikke det, men vi sliter jo nå plutselig med et stort problem: Mangel på kokk!

Hjelp, jeg aner ingenting om slikt. Vi skal ha festen i et lokale med kjøkken - der er det fullt mulig å lage middag. Vi har proffe servitører, så det er i hvertfall greit. Vi blir 50-60 gjester.

Men er det noen som vet om noen kokker man kan leie for en dag - hvor mye koster slikt egentlig? Kjøper man da en "pakke" med alt ferdig, eller kan man f.eks. kjøpe inn maten selv, og bare overlate matlagingen til kokken? Dette kan jo med ett bli mye dyrere enn den vennetjenesten vi hadde kalkulert med...

Noen som har erfaringer/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å kontakte en "kokkeskole" i området.

De som går på det siste året er kanskje int i å tjene seg noen kroner en dag?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide kokk for en dag, kjøpte inn maten selv, bare ga oppskriften til kokken litt i forveien (+ en pose ingredienser, slik at hun kunne prøve ut retten hjemme)

Leide via Norges Kvinne og Familielag ("husmorlaget"). Finnes i de fleste kommuner, men er kanskje ikke alle steder de gjør slike ting...?

Du kan sjekke med en del restauranter, men kanskje de da vil ha med egen mat? Eller hør med institusjons-/kantinekokker (de har jo gått kokkeskole de også), Statoil sin sjefskokk i Stavanger vant jo nylig en stor pris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Gjest: Vi skal ha festen i Oslo.

Takk for tips om Husmorlaget, skal sjekke det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en 2-3 per. i Oslo som tar slike oppdrag. Dette er dyktige kokker med lang erfaring.

Hvis du sender meg en PM er det mulig jeg kan hjelpe deg med å anbefale noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo cateringfirmaer som lager mat og kommer med kokk. Er det aktuelt?

Ellers har jeg hørt at både Meny, Ultra og Centra har kokker i sine butikker, og mange av dem tar gjerne oppdrag på si'. Du kunne jo tatt kontakt med butikken i nærheten av festlokalet og hørt om de kunne gjort jobben. Dyktige er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hør med institusjons-/kantinekokker (de har jo gått kokkeskole de også), Statoil sin sjefskokk i Stavanger vant jo nylig en stor pris  :D

VM faktisk :P

Vi har motsatt problem.

Kjenner en kokk vi kan bruke, men det er veldig få lokaler her som leier ut uten mat.

Nå høres det jo veldig behagelig ut å leie et sted der det meste er fikset da, men en egen kokk kunne funnet på noe morsomt med maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VM faktisk :P

Vel, nå har de færreste kantiner en sjefskokk av Charles Tjessems kaliber da... (regner med at det var ham du mente). Han er heller ikke utdannet institusjonskokk, men har "valig" kokkefagbrev, og laaaang fartstid på diverse utmerkede restauranter i både inn og utland, i tillegg til flere år ved Gastronomisk institutt.

Sier ikke at ikke institusjonskokker er flinke, men det blir litt feil å bruke "sjefskokken på Statoil" som et mål på nivået på landets kantinekokker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lula: Var ikke ment som at han var et mål for alle, var bare ment som et litt morsomt eksempel... :D

Men ser f.eks. kokkene her på kantinen vår, de er kjempeflinke. En av lærlingene gikk til tops i et eller annet junior-kokke-NM for en tid tilbake. Har hørt rykter om at de koker andre steder på fritiden, og den kokken vi brukte i vårt bryllup jobbet også på en institusjon til daglig.

Det som var ment er at institusjonskokker ofte er flinke å lage mat (både de som er utdannet som "vanlige" kokker og de som er utdannet spesifikt som institusjonskokker), og de er vant med å koke til mange personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var jeg som startet denne tråden! Tusen takk for alle velvillige svar, og mulige tips om kokker!

Nå ordnet det seg likevel - min far fikk ordnet en kjempeflink kokk, og problemet er dermed ute av verden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...