Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Jeg var hos fastlegen min for å få henne til å henvise meg til en psykolog. Hun svarte at hun ikke har tid til å ringe rundt til div. psykologer for å høre om antall mnd. ventetid, men at jeg skal få en liste over de som har avtale om refusjon fra rikstrygdeverket, så kan jeg selv ta telefonrunden. Greit nok. MEN i tillegg så ba hun meg skrive til psykologen om hvorfor jeg trenger behandling. Er det noen av dere som har gjort dette? Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg skal skrive/utdype om det jeg sliter med, årsaksforhold osv. Vil gjerne ha svar fra dere som har erfaring/kompetanse på området
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Uff, det hørtes ikke så greit ut. Uansett må fastlegen skrive en henvisning, dersom du skal få time hos en psykolog som har refusjonsrett (slik at du kun betaler egenandel). Det er viktig at legen skriver en god henvisning, der vanskene dine beskrives - og legen gjør en vurdering - og begrunner hvorfor h*n mener du har behov for hjelp i 2.linjetjenesten. I tillegg til dette har jeg hørt at pasienter oppfordres til å skrive et brev om hvordan de opplever vanskene sine, og hva de ønsker hjelp med. Vet ikke helt hva jeg synes om dette... Man kan tenke seg at noen pasienter bedre kan uttrykke seg enn andre, og kan gjøre seg mer "interessante" for privatpraktiserende psykologer. Psykologer kan nemlig (inntil videre) selv bestemme hvilke pasienter de tilbyr hjelp til. Om du skriver et brev må du jo bare gjøre så godt du kan. Beskriv symptomene du opplever, hvor lenge du har hatt det slik, eventuelle endringer over tid - og ikke minst vis at du er motivert for selv å gjøre en innsats for å få til en endring (at du er motivert for terapi). Du kan også få en henvisning til DPS, der er det nok noe mer ventetid (avhengig av hvor i landet du bor) - men der er de pliktige til å tilby hjelp til alle som vurderes i "behov for nødvendig helsehjelp". Ønsker deg lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 TS her. Tusen takk for svar! Jeg går nå til behandling på DPS, er med i et forsøk som avsluttes snart. Deretter har de ikke noe videre behandling å tilby, så jeg har blitt oppfordret til å søke hos en psykolog. "Tabben" min var vel at jeg hadde med en selvskrevet "epikrise" til fastlegen slik at hun skulle få en liten oversikt over plagene mine. Ergo sa hun at siden jeg skriver såpass godt selv, kan jeg skrive min egen henvisning (antar hun da bare skriver under på det jeg har skrevet). Ja,ja....jeg får evt. lage flere utgaver, så får fastlegen plukke ut den hun synes er best.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Ja, jeg har skrevet søknad selv. Ikke henvisningen, men søknad for å komme gjennom ventelistenåløyet. Jeg er: Jeg sliter med: Jeg har tidligere prøvd behandlinger: Jeg ønsker: Enkelt og greit på en halv A4 side.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Huff, det å måtte skrive brev til psykologen høres ut som noe slit. Det blir jo nesten sånn blind date-opplegg, hvor psykologen velger de mest "attraktive" kandidatene utifra "frierbrev"...
Piper Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 Jeg syns ikke det er din jobb å skrive til psykologen, for det kan legen din fint gjøre selv. Stikkord kan være greit, så kan legen din få med det i henvisningen.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #7 Skrevet 20. februar 2009 Helt enig. Synes ikke det høres noe bra ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå