Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 tøft å skrive det jeg gjør nå, for det blir liksom første steg inn i usukkerheten.. har kun vært tanker hittil,men vurderer nå seriøst å forlate min samboer. Har kjempet hardt for forholdet.. lang historie,utroskap fra hans side, brutte løfter om bedring osv. nå makter jeg ikke mer, vi har en 5 mnd gammel datter sammen. jeg er i permisjon ut mai. planen var å si opp jobben, som jeg mistrives i og gjennoppta studier,men det vil jeg ikke ha økonomi til alene. er faktisk mye økonomien som holder meg igjen.. glad i han,men jeg kan ikke ha det sånn lenger hverken for min del eller vår datters del. går jo på sett og vis utover henne også at mamman ikke har det godt. så kommer det store spørsmålet : hvordan klare seg økonomisk??? bor i oslo og her er svindyrt å bo. men vil ikke flytte langt med tanke på at barnefar skal ha noe mulighet til å treffe sin datter..og kanskje vi, etter en pause, kan finne tilbake til hverandre... sagt at det hovedsakelig er jeg som har snuppa, hvilkene rettigheter får jeg? hvordan skal jeg klare meg? ...*sukk* så utrolig usikker. kanskje noen alenemammaer der ute med erfaring?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Har ingen erfaring fra det å være alenemamma selv, men jeg vil likevel gi deg et råd om å stikke innom sosialkontoret, eller hva det nå heter. Er ikke sikker på hvordan det blir siden du vil studere, men det er mest sannsynlig at du får hjelp siden du også har et barn. Her er en link om ordningen Ta kontakt med kommunen og hør om du har rett på hjelp, noe jeg da mener du har. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 NAV har noe som heter overgangsstødnad, lett på nettsidene dems om informasjon om dette. De kan innvilge dette til alenemødre/fedre som enten blir arbeidsledige, vil gjenopta studier, etablere egen bedrift osv. Fikk dette selv et års tid som alenemor i en fase hvor jeg måtte finne på noe nytt med livet mitt Så har du jo studielån og stipend. Du skal vel ha litt ekstra som alenemor. Bostønad? Har du sjekket om kommunen har noen tilbud? Evnt studentbolig og studentbarnehage. Barnebidrag? Om dere faktisk skilles må nok far betale deg noen kroner. Dobbelt barnetrygd skal du ha som alenemor, ihvertfall om du får hovedomsorgen for barnet. Det er klart det er usikkert økonomisk før en skiller lag og du vil nok oppleve tøffe tider økonomisk, men sjekk alle rettigheter du kan ha både her og der. Ikke gi opp selv om behandlingstidene er endeløs og de som behandler stort sett skulle jobbet med noe helt annet. Stol på deg selv og tenk hvordan det skal bli som økonomisk uavhengig, hvor fantastisk det vil føles. Lykke til!
Gjest Leiah Skrevet 19. februar 2009 #4 Skrevet 19. februar 2009 Hei Som enslig forsørger kan du ha rett på overgangsstønad i inntil 3 år i fra NAV. Full overgangsstønad utgjør 11 534 kroner pr. måned og reduseres dersom arbeidsinntekten omregnet til årsinntekt er 36 000 kroner eller mer. Men som enslig gjør du absolutt lurt i å fortsette i jobb og ikke gå på skolen, mtp på økonomien. Har du noen slags utdanning/yrkeskompetanse/fagbrev fra før? Mottar du full overgangsstøand og ikke har noe yrkeskompetanse fra før kan du ha rett på det som kalles utdanningsstønad. Dette kan du lese mer om på http://www.nav.no/page?id=335. Du vil få dobbel barnetrygd (1940 kr). Og mottar du full overgangsstønad vil du kunne få et småbarnstillegg (660 kr) for barn under 3 år. I tillegg vil du jo motta barnebidrag fra far ut i fra hans lønn og hvor mye han har barnet deres hos seg. Har du lav inntekt og høye boutgifter kan du søke om bostøtte fra husbanken. Skulle det være skikkelig ille, kan du alltids søke om supplerende sosialhjelp på sosialtjenesten om du kan dokumentere at din inntekt er under livsoppholdgrensen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå