Gå til innhold

Vafler


Gjest Gjest_gjest_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er noe jeg har lurt på lenge mht. vafler. Når jeg steker vafler hjemme eser de en del i vaffeljernet og i tillegg blir de mest brune på den ene halvdelen. Skyldes dette at vaffeljernet er av en rimelig type? I så fall, kan noen anbefale meg noen vaffeljern med god kvalitet? Er så glad i vafler, men merker at de jeg kjøper ute er mye bedre enn de jeg lager selv :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Hvis de ikke blir skikkelig stekt saa er det nok vaffeljernet ja. Kjoep et dobbeljern om du bestemmer deg for aa kjoep nytt, gaar dobbelt saa raskt. :)

Ellers saa er jo en god oppskrift viktig. Jeg syns vaflene blir ekstra gode naar jeg har rester av roemme og floete i roera eller surmelk.

Oppskrifter

Endret av Mea Culpa
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvis de ikke blir skikkelig stekt saa er det nok vaffeljernet ja. Kjoep et dobbeljern om du bestemmer deg for aa kjoep nytt, gaar dobbelt saa raskt. :)

Ellers saa er jo en god oppskrift viktig. Jeg syns vaflene blir ekstra gode naar jeg har rester av roemme og floete i roera eller surmelk.

Oppskrifter

Takk for hjelp og ikke minst oppskrift!

Skal prøve meg på denne oppskriften og se om det kan hjelpe :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Takk for hjelp og ikke minst oppskrift!

Skal prøve meg på denne oppskriften og se om det kan hjelpe :)

Forresten, hvis man bruker rester av rømme osv., har man dette oppi i tillegg til melken eller kutter man evt. ut litt av melken i oppskriften?

Skrevet

...også kan det hjelpe med et ekstra egg - da henger vaflene bedre sammen og sitter ikke fast i jernet.

Hilsen ei med gammelt vaffeljern fra 50-tallet. Hipp hurra for 5 hjerter.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
...også kan det hjelpe med et ekstra egg - da henger vaflene bedre sammen og sitter ikke fast i jernet.

Hilsen ei med gammelt vaffeljern fra 50-tallet. Hipp hurra for 5 hjerter.

50-tallet, jøss... Men sånne vaffeljern har vel lang levetid dersom de blir behandlet riktig :) Mitt vaffeljern er helt nytt, av merket InVite. Kjøpte det på jernia for ca. 200 kr. Men synes ikke det steker helt jevnt... Men vet ikke om det er fordi vaflene eser ettersom de blir stekt eller om det er jernet sin skyld...

Skrevet

Vel - jeg ga i hvert fall bort mitt moderne vaffeljern med en gang jeg fikk kloa i et gammeldags.

Fint med non-stick og alt det der ... men jeg hadde nøyaktig de samme problemene som du beskriver med ujevn steking.

Mitt råd: De gamle er eldst, som det heter. Kast deg over qxl og se hva du finner ;-)

Selv elsker jeg vafler *namm* særlig rømmevafler for de er så sprø. Men man kan lage vafler på grøtrester også, faktisk. Så jeg tror ikke det er oppskriften din som er flaskehalsen, men jernet.

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
Forresten, hvis man bruker rester av rømme osv., har man dette oppi i tillegg til melken eller kutter man evt. ut litt av melken i oppskriften?

Pleier aa kutte ut litt av melken jeg. Maaler opp baade melk og rester sammen.

Selv har jeg forresten et forholdsvis billig dobbeljern fra Obs!, Hugin heter det, og det gjoer jobben det.

Endret av Mea Culpa
Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Kan bare anbefale deg å kjøpe deg et gammelt vaffeljern som er i jern og ikke i non stick. Jern gir bedre smak på vaflene mener nå jeg da.

Ellers er det jo forskjell på oppskrifter da, men min suksess husker jeg ikke i hodet nå. (Oppskriften er forøvrig også bestemors)..

Så enkelte ting er bedre gammelt:)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...