Gå til innhold

Hotellet i Thailand vil ha kredittkortopplysninger per e-post


Gjest Gjest_Tulla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tulla_*

Hei!

Jeg reiser til Thailand om et par uker, og har booket de to første nettene på Cape Panwa Hotel. Jeg sendte mail til hotellet og spurte om de kan hente oss på flyplassen, og jada det kunne de for 1000 baht.

Men så vil de ha meg til å sende mine kredittkortopplysninger i e-postsvaret, for å ta betalt for flyplasstransferen. Jeg er helt sikker på at det er hotellet jeg kommuniserer med, men likevel syns jeg det høres rart ut! Eller er det helt normalt å sende kredittkortopplysninger på den måten ute i verden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Tulla_*
Det tror jeg nok ikke jeg ville gjort pr.epost, ta heller en telefon til dem og gi det den veien.

Hva er forskjellen da, egentlig? De vil jo likevel få det i hånda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ikke uvanlig at hotellet vil ha kredittkortdetaljer ifm booking av rom etc. Jeg skal til Kuala Lumpur imorgen og ved booking av mitt hotell ble jeg spurt om kredittkort detaljer og jeg pleier å sende dette på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de vil ha kredittkortopplysninger er vel ikke så merkelig når det gjelder booking ?

Å sende slike opplysninger på epost ville jeg derimot ikke gjort av sikkerhetshensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøsedreng

Det er nok ikke så uvanlig, men likevel noe usikkert. En god sikkerhetsregel er å anse all informasjon på epost som fritt tilgjengelig for hele verden. Selv om hotellet er ærlige, vet du for eksempel ikke om noen har hacket seg inn på deres server, og kan få tak i dine opplysninger der.

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om et telefaksnummer og sendt det på den måten. Samtidig ville jeg understreket at arket ikke skal arkiveres. Aller viktigst er det å ikke bruke et kredittkort, men et betalngskort uten kreditt. Da kan du sette inn et mindre beløp på kontoen tilknyttet kortet, og eventuelle svindlere vil ikke kunne få ut mer enn det som står på konto. Kredittkort bruker du kun når du er sikker på at transaksjonen er trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om en sender opplysningene på faks, e-mail eller oppgir dem på telefon...uansett så gir du fra deg kortdetaljer som kan misbrukes dersom det er uærlige sjeler på hotellet. Men det er også viktig å huske på at bankene tar ansvar her dersom man blir svindlet med mindre man har vist uaksomhet.

Jeg pleier å bruke kredittkort til slike ting...ta kan man ta stilling til postene som kommer på regning og gi beskjed dersom noe er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...