Gå til innhold

betablokkere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Er en gutt i tjueårene som går på betablokkere.

Lurer på om det er noen som vet om betablokker gir langvarige bivirkninger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_TRÅDSTARTER_*
Skrevet

velger selv å gå på dette,da det ikke er noe "alvorlig" som jeg trenger å bruke det for. Ikke noe hjerteproblem eller noe sånt.

Skrevet

hvorfor går du på det da? ingen logisk grunn til det eller?

Gjest Gjest_Juliet_*
Skrevet

Jeg går på betablokkere, og har gjort dette siden september.

Går på det fordi jeg får migreneanfall 2 ganger per uke, og det fungerer ikke. Har forsøkt mye mye, legen foreslo dette, og jeg er i mye bedre form.

Det eneste jeg har merket av beta blokkerne er at pusten ikke er den samme.. alså puster ikke like godt med magen nå som før, og trekker pusten oftere.

Skrevet
Hei

Er det som dopingmiddel at du bruker betablokkere?

I såfall utrolig dumt av deg. Betablokkere er et legemiddel med utrolig mange bivirkninger. Nedsatte seksuelle prestasjoner er én av dem, om det har noe å si for deg. Søvnforstyrrelser er en annen. Konsentrasjonsvansker og depresjon er også relativt vanlige bivirkninger. Betablokkere forstyrrer virkningen av annen medisin, så du må være åpen om bruken i fall du må ta andre medikamenter.

Jeg vet ikke så mye om langvarige bivirkninger, men jeg har hørt om folk som trapper ned for fort og som trenger lang tid på å komme over de virkningene det gir.

Skrevet
Hei

Vet at noen bruker betablokkere for å unngå ekstrem nervøsitet og rødming hvis de feks skal holde et foredrag. Demper hjertebanken og ubehaget et slikt "psykisk stress" gir. Mange bruker betablokker i årevis med beskjedne bivirkninger.

Skrevet

Bruker det pga nervøsitet og sjelvinger,altså ikke noe hjerteproblemer og slike tilstander som det står at de er for på pakkningsvedlegget til betablokkene.

Det jeg er redd for om det har noe negativ påvirkning for hjerte mitt ved at jeg går på de?

Eller kan jeg gå på disse tablettene hele livet uten å få nå alvorlige bivirkninger?

Ting som sexlyst,kortpusthet og trøtthet ser jeg ikke på som alvorlige.

Skrevet
Bruker det pga nervøsitet og sjelvinger,altså ikke noe hjerteproblemer og slike tilstander som det står at de er for på pakkningsvedlegget til betablokkene.

Det jeg er redd for om det har noe negativ påvirkning for hjerte mitt ved at jeg går på de?

Eller kan jeg gå på disse tablettene hele livet uten å få nå alvorlige bivirkninger?

Ting som sexlyst,kortpusthet og trøtthet ser jeg ikke på som alvorlige.

Som jeg sier i innlegget over, så bruker mange mennesker betablokker i årevis med lite eller ingen bivirkning. Det blir heller ikke varige forandringer på hjertet eller andre organer, så hvis en klok lege har gitt deg betablokker for ditt problem, så skal du ta dem uten bekymring.

Regner også med at du bare bruker en liten dose? Merker du noen bivirkninger i det hele tatt?

Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet
Som jeg sier i innlegget over, så bruker mange mennesker betablokker i årevis med lite eller ingen bivirkning. Det blir heller ikke varige forandringer på hjertet eller andre organer, så hvis en klok lege har gitt deg betablokker for ditt problem, så skal du ta dem uten bekymring.

Regner også med at du bare bruker en liten dose? Merker du noen bivirkninger i det hele tatt?

Dersom du bruker betablokker for migrene er det en reell indikasjon da medikamentet er forebyggende. Typiske bivirkninger er lav puls, blodtrykksfall, tungpusthet (forsikitg med kols/astma), kalde føtter/fingre. Tror medikamentet også virker inn på glukosemetabolismen. Medikamentet fører til reseptorendringer over tid på hjertemuskelfibrene, derfor skal man gradvis redusere medikamentet dersom høy dose over lang tid. Tror likevel ikke du skal bekymre deg for videre bruk av medikamentet!

Skrevet

tok 50mg i begynnelsen,men har økt(etter legens godkjenmelse) til 100mg.

Er dette mye eller lite da? tar kun en tablett om morgenen.

Skrevet

Jeg brukte betablokker noen år for å forebygge migrene. Kan ikke huske jeg hadde så mye bivirkninger. Var i såfall lavere puls og blodtrykk, samt kalde hender og føtter. Hadde noen timer i starten for å følge opp puls og blodtrykk, samt finne rett dose. Gikk på det meste på 200mg. Dessverre hadde jeg ikke så god hjelp av medikamentene og sluttet med dem etter to år. Trengte ikke å trappe langsomt ned, sluttet helt på en eller to uker (i samråd med nevrolog).

Betablokkene er de forebyggende medisinene med minst bivirkninger. Alternativet er eplepsimedisin. Siden jeg stort sett klarer å "ta" anfallene mine med migrenemedisin velger jeg å avstå fra nye forsøk med forebygging tross høy pyppighet (2-3 ganger i uken). Håper du har effekt av dem.

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet
Jeg brukte betablokker noen år for å forebygge migrene. Kan ikke huske jeg hadde så mye bivirkninger. Var i såfall lavere puls og blodtrykk, samt kalde hender og føtter. Hadde noen timer i starten for å følge opp puls og blodtrykk, samt finne rett dose. Gikk på det meste på 200mg. Dessverre hadde jeg ikke så god hjelp av medikamentene og sluttet med dem etter to år. Trengte ikke å trappe langsomt ned, sluttet helt på en eller to uker (i samråd med nevrolog).

Betablokkene er de forebyggende medisinene med minst bivirkninger. Alternativet er eplepsimedisin. Siden jeg stort sett klarer å "ta" anfallene mine med migrenemedisin velger jeg å avstå fra nye forsøk med forebygging tross høy pyppighet (2-3 ganger i uken). Håper du har effekt av dem.

Man skal vel etter læreboken trappe gradvid ned etter lengre tids bruk, men dette gjelder særlig de med hjertekarsykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...