Gjest fisk Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Hei. Er det noen her som har prøvd hypnose og ikke hypnoterapi? Altså det jeg tenker på er hypnose i transe,slik man virkelig ikke er bevisst på noe(slik som man ser i filmer ect.). Har selv prøvd hypnoterapi,ved at terapauten sakte leder deg inn i en "rolig" tilstand,men at man er bevisst. Men dette funket ikke for meg da jeg har vansker med å slappe av. Så derfor fint om noen kan si noe om erfaringer av hypnose,evt kan oppgi navn på behandler O.l. Dette kan også være i utland,da hypnose er vel ulovelig i Norge? Er vel kun hypnoterapi som er lov å bruke?
skravlebassjente 23 Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 (endret) Men det er dette som er hypnose. Avhengig av hvor god hypnotisøren er finnes lett transetilstand, middels dyp transe og dyp transe. Så du er kanskje ute etter dyp transe. For å få til det må du akseptere suggesjonen. Det er imidlertidig fortsatt uavklart om denne aksepten må være bevist eller om hypnotisøren kan "lure" deg til å akseptere den. Jeg vil gjerne forsøke men vil kun gå til en hypnotisør som også er utdannet psykolog. Og det koster skjorta! Jeg ville aldri latt en blomsterdame med kun et kurs i hypnose få så stor bit av min personlighet. Helt utrolig at de får kunder.. Kanskje du må prøve litt flere ganger? Øvelse gjør mester. Og jeg råder deg sterkt til å gå til en som er psykolog. Tips: Sigurd Stubsjøen har klinikk i Osloområdet http://www.hypnoseskolen.no/index.php?site=default/218 der er vel litt info om han, timebestilling skjer her: http://nimus.no/index.php?site=default/635 En vakker dag får jeg kanskje råd.. Endret 17. februar 2009 av skravlebassjente 23
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Det er kun leger og psykologer som har lov å bruke hynpose i behandling, etter straffeloven §364. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...%20))&& Hypnose og hypnoterapi er egentlig det samme, med hypnoterapi menes at man bruker den hypnotiske (hypnosen) tilstanden for å få til en endring hos pasienten (terapi). Man vil alltid være bevisst, og ha kontroll over seg selv, under hypnose. Man hensettes ikke i en "bevisstløs" tilstand. Årsaken til at kun leger og psykologer har lov å drive med dette som en behandling, er at man blir sårbar når man er i en slik tilstand - og f.eks kan gamle traumer bli aktivert - slik at det er viktig at behandleren er proffesjonell og vet hva h*n driver med.
Gjest guin Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Hva med slike program hvor hypnotisøren bare snakker kort til hver enkelt så er de i dyp transe å får instrukser om å gjøre mye forskjellig de ikke har ville gjort "bevisst",hvordan får de til det? Og hvor man havner i dyptranse og får bilder fra tidligere liv(for de som tror på det)?
Gjest flusk Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Så om det kun er leger og psykologer som får bruke hypnose i behandling,hva med alle disse "terapautene" som har massasjeutdanning( o.l) og kurs i hypnose,har de da egentlig lov å hypnotisere noen? Slik jeg forstod det kan disse kun hypnotisere ved å bruke slik som ts hadde prøvd,"rolig snakk" slik man blir selvhypnotisert for dette er lovlig? Om dette er tilfellet,har da psykologer lov til å "lure" folk i hypnose,eller er dette mulig?
Gjest PP Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Så om det kun er leger og psykologer som får bruke hypnose i behandling,hva med alle disse "terapautene" som har massasjeutdanning( o.l) og kurs i hypnose,har de da egentlig lov å hypnotisere noen? Slik jeg forstod det kan disse kun hypnotisere ved å bruke slik som ts hadde prøvd,"rolig snakk" slik man blir selvhypnotisert for dette er lovlig? Om dette er tilfellet,har da psykologer lov til å "lure" folk i hypnose,eller er dette mulig? Som andre har nevnt her, er det kun leger og psykologer som har lov til å praktisere hypnose i Norge. Noe som betyr at ulike typer andre terapeuter, med massasjekurs osv. bryter norsk lov, om de hypnotiserer klienter. De kan heller ikke delta på kurs i hypnose i Norge. Det er strenge etiske retningslinjer for bruk av hypnose, så vel for annen behandling, for leger og psykologer. Noe som betyr at det ikke er lov å gjøre noe som kan være skadelig for pasienten, eller som strider mot pasientens vilje under transen. Det er dessuten ikke mulig å "lure" noen til å bli hypnotisert. Selv om det er mulig å bli hypnotisert selv om man er skeptisk, krever det å gå inn i en transe at man ønsker det selv. Det er på en måte en selv som setter en i transe, mens psykologen eller leger mer er en som hjelper til slik at det skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå