LilleLavendel Skrevet 17. februar 2009 #1 Del Skrevet 17. februar 2009 Er det noe spesielt hun bør være klar over og sjekke i forbindelse med kjøp av en slik bil? Hvor fornøyd er dere som har denne bilen? Fungerer det med 1,4l , eller må man ha 1,6l. ( De er en familie på 4... 2 små barn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_focus_* Skrevet 17. februar 2009 #2 Del Skrevet 17. februar 2009 1,4 er i minste laget for en stasjonsvogn selv om Focusen er liten i størrelse. Har heller ville satset på en 1,6 liters motor. Du får vel de helt opp i 2 liter. Litt usikker. Hadde du spurt på et bilforum ville sikkert de fleste mekgutta påstått at alt under 2,0 er lite. Om du tar et lite søk på finn.no vil du se at det finnes flest 1,6 litere ute på markedet når det gjelder Ford Focus, dvs den motoren de har solgt mest av. Bra bil forresten;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelloKjersti Skrevet 18. februar 2009 #3 Del Skrevet 18. februar 2009 1,6 liter bensin er for lite for en stasjonsvogn hvis den også skal brukes på ferieturer osv. Er det diesel, bør det gå greit. Vi hadde inntil nylig en 2005 modell stasjonsvogn med 1,8l dieselmotor, og var veldig fornøyde med denne til vi ble påkjørt og bilen dessverre ble kondemnert. Vi hentet hjem en "ny" 2006 Focus i går, så det er vel bekreftelse nok på at vi er veldig fornøyde med bilen. Når hun ser på en 2001-modell, så bør hun være klar over at typiske slitedeler gjerne må byttes. Har bremseklosser/skiver/kalipere vært byttet? Har det vært no rust på bilen? De første Focusene har problemer med rust i dørkarmene blant annet. Du er jo absolutt ikke garantert et problemfritt bilhold om du kjøper en nyere bil heller, men det du sparer på å kjøpe en 8 år gammel bil, kan fort bli spist opp av reparasjonskostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_focus_* Skrevet 19. februar 2009 #4 Del Skrevet 19. februar 2009 1,6 liter bensin er for lite for en stasjonsvogn hvis den også skal brukes på ferieturer osv. Er det diesel, bør det gå greit. Vi hadde inntil nylig en 2005 modell stasjonsvogn med 1,8l dieselmotor, og var veldig fornøyde med denne til vi ble påkjørt og bilen dessverre ble kondemnert. Vi hentet hjem en "ny" 2006 Focus i går, så det er vel bekreftelse nok på at vi er veldig fornøyde med bilen. Når hun ser på en 2001-modell, så bør hun være klar over at typiske slitedeler gjerne må byttes. Har bremseklosser/skiver/kalipere vært byttet? Har det vært no rust på bilen? De første Focusene har problemer med rust i dørkarmene blant annet. Du er jo absolutt ikke garantert et problemfritt bilhold om du kjøper en nyere bil heller, men det du sparer på å kjøpe en 8 år gammel bil, kan fort bli spist opp av reparasjonskostnader. Jeg er ikke enig i dette. Har selv Focus 2005-modell, 1,6 l bensinmotor. Føler ikke dette er for lite. Focus er jo en liten bil i stasjonsvognsammenheng. For å sammenligne med noe annet så har feks ikke Mazda 626, 1,8 l bensinmotor mer enn 105 hk, mens en Focus med 1,6 l bensinmotor har 101 hk. Dieselmotoren på 1,6 l har vel 109 hk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. februar 2009 #5 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Jeg er ikke enig i dette. Har selv Focus 2005-modell, 1,6 l bensinmotor. Føler ikke dette er for lite. Focus er jo en liten bil i stasjonsvognsammenheng. For å sammenligne med noe annet så har feks ikke Mazda 626, 1,8 l bensinmotor mer enn 105 hk, mens en Focus med 1,6 l bensinmotor har 101 hk. Dieselmotoren på 1,6 l har vel 109 hk. Så er det også HELT feil å sammenligne de to motorene, spesielt på hestekrefter.. Det er vesentlig forskjell på SAE og DIN hester. Ford Focusen har vært en ganske grei bil, selv om de første generasjonene hadde en del trøbbel med blant annet clutch (i sedvanlig Ford-stil), tull med bremser og rust - så langt jeg husker iaffal. 1.4 literen er en motor du godt kan plassere i glemmeboken, 1.6 er minstemålet for norske forhold. Jeg hadde en Focus leiebil i en uke, mener bestemt det var en 1.6l. Det duger, men ikke forvent noe fartsfantom eller fjellklatrer. Bor du på vestlandet så tror jeg 1.8 kan være en lønnsom investering. Endret 20. februar 2009 av WildThing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelloKjersti Skrevet 20. februar 2009 #6 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg er ikke enig i dette. Har selv Focus 2005-modell, 1,6 l bensinmotor. Føler ikke dette er for lite. Focus er jo en liten bil i stasjonsvognsammenheng. For å sammenligne med noe annet så har feks ikke Mazda 626, 1,8 l bensinmotor mer enn 105 hk, mens en Focus med 1,6 l bensinmotor har 101 hk. Dieselmotoren på 1,6 l har vel 109 hk. Til vanlig vil det nok gå greit, men fullastet bil på ferietur kan være litt kinkigere. Og man kan ikke direkte sammenligne en 1,6l bensin med 1,6l diesel, som jeg tror WildThing kan forklare bedre enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #7 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi har 2003 focus 1,6.. Er strålende fornøyd med bilen.. Den går helt greit, er ekstremt romslig plass i den! Har vært på bilferie i europa med den uten den minste problem-måtte ikke engang skifte olje. Anbefales på det sterkeste til barnefamilier spes. Er en veldig god familie bil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 20. februar 2009 #8 Del Skrevet 20. februar 2009 Så er det også HELT feil å sammenligne de to motorene, spesielt på hestekrefter.. Det er vesentlig forskjell på SAE og DIN hester. Er det nå egentlig det? Tallene jeg finner på 626 1.8 er 105/106.5 bhp/ps, Focus 1.6 står med 99/100.4, så det er ikke på langt nær like stor forskjell på hestene nå som det var på 70-tallet. Gjest 19:16 Når det gjelder den langt eldre 626 kan det være greit å huske på at den veier omtrent det samme som Focus, til tross for at den er større. Man kan i dag kjøpe en svakt motorisert Golf som veier mer enn Audis flaggskip på tidlig 80-tall. Bilene har blitt tyngre og tyngre på grunn av kundens økende krav til komfort og sikkerhet, man har de siste årene bare såvidt kommet i gang med vektreduksjon fremkalt av miljøkrav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_focus_* Skrevet 20. februar 2009 #9 Del Skrevet 20. februar 2009 Har egentlig ikke så fryktelig peiling på bil og hestekrefter. Poenget mitt var bare å få fram at 1,6 l bensinmotoren ikke er så dårlig som noen skal ha det til. Funker for mitt vedkommende, og vi er en liten familie på tre medlemmer. Vi reiser kanskje ikke land og strand rundt annenhver helg med fullastet bagasjerom og skiboks, men jeg tror ikke bilen ville daua av den grunn heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå