Gå til innhold

Prosent: hva forteller diffene?


Anbefalte innlegg

Gjest Kjersti, HiO
Skrevet

Har en problemstilling som jeg gjerne vil spørre om her (fant forumet da jeg søkte på nettet etter prosentregning). Har et eksempel her og lurer på hva det forteller oss/hva det faktisk betyr! Kan dere hjelpe?

La oss kalle det priser på epler og bananer:

Bananer er for det meste dyrere enn epler.

Bananer Epler Diff

10 8 2

8 6 2

6 5 1

15 13 2

7 11 -4

9 17 -8

4 2 2

Vi ser at bananer for det meste er dyrere enn epler, men noen unntak.

Vi ser på diff. (bananer-epler).

a) Hva forteller en positiv diff? Hva sier det om prisene på bananer og epler?

b) Hva forteller en negativ diff?

c) Har det noe å si om man tar bananer-epler, eller epler-bananer? Hva er forskjellen om man gjør det ene eller det andre?

d) Man kan jo se på tallene at bananer er dyrere i pris enn epler. Men hvordan finner en ut / presenteres det i prosent? Her er det prisforskjeller: hvordan finner jeg alt dette i prosent og sier noe fornuftig om det?

Om jeg skal uttale meg om forskjellen på prisene mellom bananer og epler, kan det være relevant å ta gjennomsnittet av diffene?

Takker masse for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke folk flest kan analysere sånt..men enkel prosentregning kan mange!

Skrevet

Begynner å bli lei av matte-trådene...herregud, er dagens studenter teite?

Skrevet
Har en problemstilling som jeg gjerne vil spørre om her (fant forumet da jeg søkte på nettet etter prosentregning). Har et eksempel her og lurer på hva det forteller oss/hva det faktisk betyr! Kan dere hjelpe?

La oss kalle det priser på epler og bananer:

Bananer er for det meste dyrere enn epler.

Bananer Epler Diff

10 8 2

8 6 2

6 5 1

15 13 2

7 11 -4

9 17 -8

4 2 2

Vi ser at bananer for det meste er dyrere enn epler, men noen unntak.

Vi ser på diff. (bananer-epler).

Differansen (diff.) er det svaret du får når du tar prisen på bananer minus prisen på epler

a) Hva forteller en positiv diff? Hva sier det om prisene på bananer og epler?

At bananer er dyrere enn epler

b) Hva forteller en negativ diff?

At epler er dyrere enn bananer

c) Har det noe å si om man tar bananer-epler, eller epler-bananer? Hva er forskjellen om man gjør det ene eller det andre?

Hvis man tar epler-bananer får man motsatt fortegn på alle differansene. Differansene ville da blitt: -2, -2, -1, -2, 4, 8 og -2.

d) Man kan jo se på tallene at bananer er dyrere i pris enn epler. Men hvordan finner en ut / presenteres det i prosent? Her er det prisforskjeller: hvordan finner jeg alt dette i prosent og sier noe fornuftig om det?

Diff/eplepris*100 forteller deg hvor mange prosent dyrere bananer er enn epler. Hvis svaret blir negativt, betyr det at bananer er så mange prosent billigere.

Diff/bananpris*100 forteller deg hvor mange prosent billigere epler er enn bananer

Om jeg skal uttale meg om forskjellen på prisene mellom bananer og epler, kan det være relevant å ta gjennomsnittet av diffene?

I utgangspunktet, ja. Men siden det bare er to av syv butikker som har billigere bananer enn epler, og prisforskjellene her er så store, kan det tyde på at disse to butikkene har supertilbud på bananer. Gjennomsnittet vil derfor gi et feilaktig bilde av prisforskjellene på epler og bananer. Ved å regne gjennomsnittet her, vil du komme frem til at bananer er billigere enn epler, noe som bare er tilfellet i 2 av de syv butikkene.

Takker masse for hjelpen!

Skrevet

Så...

Bananer Epler Diff Banan Eple

10 8 2 0,002 0,0025

8 6 2 0,0025 0,003333333

6 5 1 0,001666667 0,002

15 13 2 0,001333333 0,001538462

7 11 -4 -0,005714286 -0,003636364

9 17 -8 -0,008888889 -0,004705882

4 2 2 0,005 0,01

Forteller disse prosenttallene under "Banan" og "Eple" følgende:

Banan:

Eple er 0,002 % billigere enn bananer?

Eple er 0,0025 % billigere enn bananer?

Epler er 0,001555557 % billigere enn bananer?

Epler er 0,001333333 % billigere enn bananer?

Epler er 0,005714286 % dyrere enn bananer???

Gjest Kjersti, HiO
Skrevet

Så bra med svar! :-)

Det at "bananprisene" er dyrere (eller av og til billigere) enn "epleprisene", kan vel også sies som i at prisene er ___% høyere, eventuelt lavere, enn __prisene?

% av diffene/eple (eller banan)*100 over her ble 0,00200004 osv. : hvordan sier man det i prosent da?

Skrevet
Så...

Bananer Epler Diff Banan Eple

10 8 2 0,002 0,0025

8 6 2 0,0025 0,003333333

6 5 1 0,001666667 0,002

15 13 2 0,001333333 0,001538462

7 11 -4 -0,005714286 -0,003636364

9 17 -8 -0,008888889 -0,004705882

4 2 2 0,005 0,01

Forteller disse prosenttallene under "Banan" og "Eple" følgende:

Banan:

Eple er 0,002 % billigere enn bananer?

Eple er 0,0025 % billigere enn bananer?

Epler er 0,001555557 % billigere enn bananer?

Epler er 0,001333333 % billigere enn bananer?

Epler er 0,005714286 % dyrere enn bananer???

Nei dette er feil, her har du nok trykket feil på kalkulatoren. Dvs du har ikke trykket = før du har ganget med 100.

Hvor mange % dyrere er bananer enn epler?

Bananer Epler Diff

10 8 2 2/8=0,25 ->0,25*100%=25%

8 6 2 2/6=0,33 ->0,33*100%=33%

6 5 1 1/5=0,2 ->0,2*100%=20%

15 13 2 2/13=0,154 ->0,154*100%=15,4%

7 11 -4 -4/11=-0,364 ->-0,364*100=-36,4% (dvs bananer er 36,4% billigere enn epler)

9 17 -8

4 2 2

Skrevet
Så bra med svar! :-)

Det at "bananprisene" er dyrere (eller av og til billigere) enn "epleprisene", kan vel også sies som i at prisene er ___% høyere, eventuelt lavere, enn __prisene?

Ja, det kan du si.

Den prisen du sammenligner med er den du skal dele differensen på når du regner det ut.

Altså hvis du skal si at bananprisene er f.eks 20% høyere enn epleprisene, må du dele diff. på epleprisene i utregningen. Du skal dele på det som kommer etter "enn" i svarsetningen din.

% av diffene/eple (eller banan)*100 over her ble 0,00200004 osv. : hvordan sier man det i prosent da?

Utregningen er feil, sannsynligvis fordi du har tastet "feil" inn på kalkulatoren.

Du må ta: diff/eplepris, trykke "=" og så gange svaret med 100. Det svaret du får da er hvor mange prosent dyrere bananer er enn epler. Du skal altså ikke gjøre noe mer med det tallet. (Se svaret mitt på en annens innlegg.)

Skrevet
Forteller disse prosenttallene under "Banan" og "Eple" følgende:

Banan:

Eple er 0,002 % billigere enn bananer?

Eple er 0,0025 % billigere enn bananer?

Epler er 0,001555557 % billigere enn bananer?

Epler er 0,001333333 % billigere enn bananer?

Epler er 0,005714286 % dyrere enn bananer???

Får svare på dette også da, når jeg først er i gang. Orker bare å vise det for den første tallrekka. Det blir helt likt for de andre.

I den første butikken kostet:

Bananer: 10 kr

Epler: 8 kr

Differanse: 2 kr

2/8=0,25 -> 0,25*100=25 - Dvs at prisen på bananer er 25 % høyere enn prisen på epler.

2/10=0,20 -> 0,20*100=20 - Dvs at prisen på epler er 20% lavere enn på prisen på bananer.

Man kan også si at bananprisen er 125% av epleprisen.

Eller at epleprisen er 80% av bananprisen.

Gjest Gjest_Elin_*
Skrevet
Altså hvis du skal si at bananprisene er f.eks 20% høyere enn epleprisene, må du dele diff. på epleprisene i utregningen. Du skal dele på det som kommer etter "enn" i svarsetningen din.

Er det ikke hva vi har gjort hele tiden i denen tråden? Eksempelvis hva mener du da?

Skrevet
Begynner å bli lei av matte-trådene...herregud, er dagens studenter teite?

De fleste av dagens studenter har gått det meste av sin skolegang under læreplanene som ble innført på 90-tallet. Det vi ser nå er fruktene av disse læreplanene, særlig i realfagene. Det er intet mindre enn en nasjonal katastrofe.

Skrevet
Er det ikke hva vi har gjort hele tiden i denen tråden? Eksempelvis hva mener du da?

Joda, det er det vi har gjort.

Men hvis du skulle si noe om hvor mange prosent billigere epler er enn bananer, må du dele differensen på bananprisen.

Se innlegg #9 hvor svarene blir 20% eller 25% avhengig av hvilken pris man sammenlikner med.

Skrevet
De fleste av dagens studenter har gått det meste av sin skolegang under læreplanene som ble innført på 90-tallet. Det vi ser nå er fruktene av disse læreplanene, særlig i realfagene. Det er intet mindre enn en nasjonal katastrofe.

Det er sant! Når vi kunne støtte oss på regelbøker og kalkulatorer, så er det ikke så rart at vi ikke husker utregninger... Vi trengte jo aldri å pugge dem.

Skrevet
Det er sant! Når vi kunne støtte oss på regelbøker og kalkulatorer, så er det ikke så rart at vi ikke husker utregninger... Vi trengte jo aldri å pugge dem.

Viktigere: Trengte aldri å forstå sammenhengene.

Den aller verste katastrofen for matematikkundervisningen var innføringen av kalkulator i skolen. Ingen elev i grunnskolen (og knapt nok på videregående) burde fått lov til å ta i en kalkulator.

Skrevet
Det er sant! Når vi kunne støtte oss på regelbøker og kalkulatorer, så er det ikke så rart at vi ikke husker utregninger... Vi trengte jo aldri å pugge dem.

Dette tror jeg du har helt rett i.

Gjest takk skal de ha
Skrevet

Hva forteller følgende oss, vet dere det:

La oss si at vi nå snakker om volum og pris: vi har Solobrus (volum) og Solopriser a) og b), der a) er dyrere enn b).

Vi ser på differansen: pris a minus pris b = positive plusstall: a er dyrere enn b, faktisk i snitt 5 NOK dyrere. Dette ser vi måned for måned i et helt år.

Vi ser på disse differansene måned for måned, og multipliserer differansene med de ulike volumene med Solobrus som kunden har hentet.

Vi må også finne samme enhet for pris og volum...

Hva forteller regneoperasjonen i fet skrift??!!

Skrevet
Hva forteller følgende oss, vet dere det:

La oss si at vi nå snakker om volum og pris: vi har Solobrus (volum) og Solopriser a) og b), der a) er dyrere enn b).

Vi ser på differansen: pris a minus pris b = positive plusstall: a er dyrere enn b, faktisk i snitt 5 NOK dyrere. Dette ser vi måned for måned i et helt år.

Vi ser på disse differansene måned for måned, og multipliserer differansene med de ulike volumene med Solobrus som kunden har hentet.

Vi må også finne samme enhet for pris og volum...

Hva forteller regneoperasjonen i fet skrift??!!

Synes dette var litt uklart skrevet. Står det virkelig "positive plusstall" i oppgaven? Men kan jo gjøre et forsøk på å tolke det som står med fet skrift:

Vi ser på disse differansene måned for måned

Differansene i denne setningen er prisforskjellen, altså pris a minus pris b.

og multipliserer differansene med de ulike volumene med Solobrus som kunden har hentet.

Prisforskjellen skal ganges med hvor mange liter(?) kunden har kjøpt.

(Hvis prisen oppgis pr liter. Det kan jo hende prisene oppgis pr flaske, kasse, pall eller noe annet. )

Hvis jeg har forstått oppgaven riktig så regner man ut hvor mye man sparer totalt pr år ved å velge den billigste brusleverandøren.

Skrevet
Vi ser på disse differansene måned for måned

Differansene i denne setningen er prisforskjellen, altså pris a minus pris b.

og multipliserer differansene med de ulike volumene med Solobrus som kunden har hentet.

Prisforskjellen skal ganges med hvor mange liter(?) kunden har kjøpt.

(Hvis prisen oppgis pr liter. Det kan jo hende prisene oppgis pr flaske, kasse, pall eller noe annet. )

Glemte å presisere at man gjør dette for hver måned i et år, og legger sammen beløpene.

Skrevet

Volumene er ment å være i liter, og måles på hentet volum pr dag pr måned. Volumene adderes sammen dag for dag, slik at januar har x antall l volum, februar et annet, osv.

Så det å multiplisere diffene mellom pris a) og b) (a-b, der a er dyrest), forteller oss hvor mye vi sparer ved å velge alternativ b) framfor a), etter at vi har multiplisert diffene (månedlige differ) med samlet volum pr. mnd?

I så fall, mange takk til deg gjest, som har svart ganske klart gjennom hele tråden. Hvis det stemmer det du sier skal du ha mange takk!

Skrevet
Hvis jeg har forstått oppgaven riktig så regner man ut hvor mye man sparer totalt pr år ved å velge den billigste brusleverandøren.

Det betyr vel samtidig at man regner ut hvor mye dyrere den dyre er (i forhold til den billige)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...