Gå til innhold

British Airways eller SAS?


Ambriel

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise til Usa neste mnd, og sitter nå å kikker på billettene... Så vet jeg ikke om jeg skal bestille billett via SAS eller British Airways...

Reiseruten blir ved British Airways

Oslo - Heathrow

Heathrow - Houston

Og med SAS

Oslo - København (med kun 50 minutters mellomlanding)

København - Washington

Washington - Houston

(Retur: Houston - Frankfurt, Frankfurt - Oslo)

Noen som har noen anbefalinger? Tenker sånn iforhold til stor flyplass (vanskelig å finne frem), vanlige forsinkelser, service, underholdning på flyet, ja det meste :P hehe

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også lurer jeg på hvor mye bagasje jeg kan ha med? På SAS er det 2 kolli på 20 kg på den billetten jeg ser på... Noen som vet hva det er på BA? Ser 1 kolli a 23 kg, synes det var litt lite? Og jeg som skal være der 3 mnd, synes det er lite med 23 kg bare :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke det spiller så stor rolle. Hvis du flyr via Heathrow så blir det via den nye Terminal 5...all BA trafikk går gjennom denne dersom jeg ikke tar feil. Med SAS pleier man å lande på terminal 3 og da må en i såtilfelle bytte terminal men det pleier ikke å være noe problem.

København er en fin flyplass så der er det ikke vanskelig å finne frem. Jeg tror ikke jeg har vært på flyplassen i Washington så den skal jeg ikke uttale meg om. Er du medlem i SAS Eurobonus kan det kanskje være et poeng å holde seg til SAS for å få poeng så kan du bruke disse til å oppgradere deg ved en senere anledning.

Hvor mange kg du kan ha med deg er også avhenig av billettype. Det er vel 20-25 kg på økonomi og 30 kg på økonomi ekstra og business. Men jeg tror du kan ta med to kofferter a 20 kg til USA men det bør du sjekke med SAS direkte for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står valget mellom BA og SAS?

Jeg har reist med SAS til New York, men det var riktignok ikke SAS som flydde meg hele veien selv om det stod det under bestillingen. SAS flydde til Heathrow og så var det American Airlines. Regner med det samme gjelder for deg siden du også skal mellomlande en del :) AA er helt greie. Reiste med de til New York i fjor også.

I 2005 reiste jeg til Los Angeles med BA. Jeg hadde en generelt dårlig erfaring med dem, men det kan godt hende det var en individuelt dårlig erfaring og at de har blitt bedre. Underholdningen var i hvert fall grei på American Airlines, tror den var ganske dårlig på BA men det er så lenge siden at jeg husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha med 2*20kg på sas når du skal til usa!

Forsinkelser varierer selvsagt, men er ikke så ofte det skjer.

50 minutter i cph skal i teorien holde, hvis ikke hadde du ikke fått opp det valget. Cph er heller ingen kjempestor flyplass så det er nokså lett å orientere seg. Følg skiltene så er som regel de fleste flyplasser lette å finne frem på! :)

Hadde det vært jeg som stod mellom Ba og sas hadde jeg sett på hva flybilletten kostet! Begge flyselskapene er bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke valgt en reise hvor man kun har 50 minutter på seg til flybytte. Skal ikke store forsinkelsen til før det gir problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke valgt en reise hvor man kun har 50 minutter på seg til flybytte. Skal ikke store forsinkelsen til før det gir problemer.

Enig i dette. Særlig ikke når du har to fly du skal rekke etterpå.

Jeg hadde valgt BA, jeg var ikke fornøyd sist jeg reiste med SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter er for lite, ja.

50 min i København er mer enn nok tid! Ikke skrem folk! Vi hadde 25 min sist sommer med terminalbytte der, ikke no problem hvis du ikke er veeeeldig dårlig til beins...

Hvis innkommet fly er forsinket, er det flyselskapet (SAS) sitt ansvar å få deg på neste fly.

Personlig hadde jeg valgt flybytte på Heathrow, så slipper du toll og ny innskjekk i USA etter ankomst der, du er fremme når du er kommet "over dammen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 min i København er mer enn nok tid! Ikke skrem folk! Vi hadde 25 min sist sommer med terminalbytte der, ikke no problem hvis du ikke er veeeeldig dårlig til beins...

Skremme folk?

50 min til flybytte er for lite, og du liker det eller ikke.

I teorien er det selvfølgelig ikke noe problem, men nå er det ikke alltid sånn at den virkeligheten vi opplever samstemmer så godt med teorien bestandig.

Det skal ikke mer enn en liten forsinkelse til...så kan det bli problemer.

Flyforsinkelse har ikke noe med å være dårlig til beins å gjøre...så jeg forstår ikke helt hvorfor du trekker inn det.

Edit:

Greit nok at det er flyselskapets ansvar å få noen videre på neste fly, men her er det to flybytter....og hvem vet når neste fly med ledige seter går? Ikke du og ikke jeg.

Men hvis man vil gamble på problemer, forsinkelser og mulighet for kortere ferie...så gjerne for meg, men jeg hadde aldri gjort det.

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremme folk?

50 min til flybytte er for lite, og du liker det eller ikke.

I teorien er det selvfølgelig ikke noe problem, men nå er det ikke alltid sånn at den virkeligheten vi opplever samstemmer så godt med teorien bestandig.

Det skal ikke mer enn en liten forsinkelse til...så kan det bli problemer.

Flyforsinkelse har ikke noe med å være dårlig til beins å gjøre...så jeg forstår ikke helt hvorfor du trekker inn det.

Edit:

Greit nok at det er flyselskapets ansvar å få noen videre på neste fly, men her er det to flybytter....og hvem vet når neste fly med ledige seter går? Ikke du og ikke jeg.

Men hvis man vil gamble på problemer, forsinkelser og mulighet for kortere ferie...så gjerne for meg, men jeg hadde aldri gjort det.

Og jeg hadde ikke orket å sitte flere timer på flyplassen i København, "i tilfelle noe skulle skje"....

Det med å være dårlig til beins nevnte jeg jo bare fordi hvis du går med krykker eller har store gangdistansesmerter og må sette deg ned hvert andre minutt for å hvile beina, da er kanskje 50 minutter knapt med tid. Men ellers; no problems :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg hadde ikke orket å sitte flere timer på flyplassen i København, "i tilfelle noe skulle skje"....

Men det har da ingen sagt du må. Finnes mye interessant å gjøre i København hvis man har noe timer til overs.

Det med å være dårlig til beins nevnte jeg jo bare fordi hvis du går med krykker eller har store gangdistansesmerter og må sette deg ned hvert andre minutt for å hvile beina, da er kanskje 50 minutter knapt med tid. Men ellers; no problems :)

Gangdistansesmerter?

Bevares. :ler:

Og hvis man er så dårlig til å gå på krykker, eller har store gangdistansesmerter (:overrasket: ), så skal du ikke se bort fra at man får bistand fra flyplasspersonalet...så suser man avgårde i en rullestol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går stort sett bra med 50 minutter, for utallige passasjerer på utallige flybytter på Kastrup hver eneste dag. Er ikke det tilfelle ville du ikke fått opp muligheten, for da hadde det blitt en dyr affære for sas å ha minimum connection time på 45 minutter i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg valgte SAS jeg med den korte mellomlandingen :) Den hadde jo ikke kommet opp som et alternativ om det ikke var mulig å rekke det :) Så jeg tar sjansen, har sittet på flyplasser og ventet i flere timer før så jeg prøver å unngå det "bare for sikkerhetsskyld" :)

Men tusen takk for tipsene :)

Ang SAS og bagasje så er det 2 kolli på 23 Kg som er tillatt til USA! (Lønner seg å sjekke på hjemmesidene til SAS :ler:)

Men jeg har et nytt spørsmål :) Hehe (tar aldri slutt her)..

Jeg må ha reiseforsikring, noen som har noen å anbefale? Skal være i USA i 3 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 min i København er mer enn nok tid! Ikke skrem folk! Vi hadde 25 min sist sommer med terminalbytte der, ikke no problem hvis du ikke er veeeeldig dårlig til beins...

Hvis innkommet fly er forsinket, er det flyselskapet (SAS) sitt ansvar å få deg på neste fly.

Personlig hadde jeg valgt flybytte på Heathrow, så slipper du toll og ny innskjekk i USA etter ankomst der, du er fremme når du er kommet "over dammen"...

Det er klart at det kan gå bra :) Men det kan også gå dårlig, derfor pleier jeg å være på den sikre siden og heller ha en del timers ventetid. Det er mange ganger jeg helt sikkert uten problem kunne kommet meg videre til neste fly på et kvarter når jeg har hatt 2-3 timer på meg.

For meg handler det ikke å mye om at jeg er redd for å bli stuck på en flyplass fordi jeg ikke rekker neste fly, man har jo rettigheter som du sier. Men jeg får mer fred med meg selv på turen når jeg vet at det er stor sannsynlighet for at jeg slipper styret som følger med det å miste et fly. Det føles bedre å ta det hele med ro og ha god tid, i stedet for å sitte på det første flyet og tenke "håper jeg rekker det, håper jeg rekker det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. reiseforsikring - skaff deg en helårs reiseforsikring som gjelder i hele verden (OBS! ikke alle selskap dekker hele verden på standardforsikring, og de er ikke alltid kjempenøye med å si fra om det heller...) og utvid den med en lengre reiseperiode - som oftest er makslengden 42 dager. Er ikke alle selskaper hvor dette går an, så sjekk nøye. Jeg bruker Gjensidige, de dekker hele verden på alle typer reiser (bortsett fra polferder og sånn) og det går an å utvide reiselengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm, jeg valgte SAS jeg med den korte mellomlandingen :) Den hadde jo ikke kommet opp som et alternativ om det ikke var mulig å rekke det :) Så jeg tar sjansen, har sittet på flyplasser og ventet i flere timer før så jeg prøver å unngå det "bare for sikkerhetsskyld" :)

Men tusen takk for tipsene :)

Ang SAS og bagasje så er det 2 kolli på 23 Kg som er tillatt til USA! (Lønner seg å sjekke på hjemmesidene til SAS :ler:)

Men jeg har et nytt spørsmål :) Hehe (tar aldri slutt her)..

Jeg må ha reiseforsikring, noen som har noen å anbefale? Skal være i USA i 3 mnd :)

Skjekk dette nøye, for mange helårs reiseforsikringer gjelder bare for en reise på 90-100 dager sammenhengende. Skal du være lengre borte, må du tegne tilleggsforsikring.

Generelt: har du forsikring (bil, innbo osv) i ett forsikringsselskap, kan det være rimeligst å tegne reiseforsikring i samme selskap som du har fra før. De gir gjerne rabatter hvis du har alle forsikringene på samme sted.

Har du avtaler gjennom arbeidsgiver eller er organisert, kan det hende du kan tegne forsikring gjennom denne. Selv er jeg organisert, og har brukbare tilbud på forsikring i TryggVesta.

Ellers er vel Europeiske Forsikring et sikkerstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Linda_*

Så mange kofferter BA har rotet bort for meg på vei til USA, så hadde jeg ikke våget å ha med mye bagasje med dem. Men det var lov med to kofferter (men hjelper ikke når de blir borte hver vei).

SAS er dyrere, men ellers synes BA & SAS har noe av samme tilbudet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...