Gå til innhold

Diaré

Fremhevede innlegg

Skrevet

Velger å være utlogget for dette... Beklager det litt ekle temaet...

Hm, litt pinlig, men jeg har hatt mageproblemer i mange mange år. Derimot idag skjedde noe nytt. Jeg hadde som vanlig litt vondt i magen, og tenkte at jeg sikkert ville måtte på do iløpet av dagen. Men.... mens jeg prater på telefonen, så bare kommer det, klarte ikke å holde det tilbake :tristbla: Og magevondten hadde jo gått bort, kom bare helt plutselig tilbake.

Så da er spørsmålet mitt.... når dette har skjedd én gang, må jeg da regne med at det vil/kan skje igjen? Og har noen andre med dette problemet noen løsning? Jeg er vanligvis borte fra hjemmet halve dagen, blir slitsomt å springe rundt med klesskift......

Alle svar mottas med dyp takknemlighet

Ps. er dette noe man må bestille seg legetime for om det fortsetter? Tenkte ikke på det i forbindelse med dehydrering, men generelt

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Velger å være utlogget for dette... Beklager det litt ekle temaet...

Hm, litt pinlig, men jeg har hatt mageproblemer i mange mange år. Derimot idag skjedde noe nytt. Jeg hadde som vanlig litt vondt i magen, og tenkte at jeg sikkert ville måtte på do iløpet av dagen. Men.... mens jeg prater på telefonen, så bare kommer det, klarte ikke å holde det tilbake :tristbla: Og magevondten hadde jo gått bort, kom bare helt plutselig tilbake.

Så da er spørsmålet mitt.... når dette har skjedd én gang, må jeg da regne med at det vil/kan skje igjen? Og har noen andre med dette problemet noen løsning? Jeg er vanligvis borte fra hjemmet halve dagen, blir slitsomt å springe rundt med klesskift......

Alle svar mottas med dyp takknemlighet

Ps. er dette noe man må bestille seg legetime for om det fortsetter? Tenkte ikke på det i forbindelse med dehydrering, men generelt

Hei!

Slikt kan skje ja, men det trenger nødvendigvis ikke skje igjen.

Hvis jeg husker rett, så bør man gå til legen om du har hatt diarè i 4-5dager

God bedring :klemmer:

Skrevet

Du sier mageproblemer i mange mange år. Da spør jeg, hvorfor?

http://forsvinnendesaus.wordpress.com/category/e-stoffer/ Du bør absolutt lese litt her, både kunstige søtningsmidler i større mengder og smaksforsterkere kan fort klusse til magen, og spesielt søtningsmidler gir diare ved for stort inntak.

Jeg har unngått dette svineriet i mange år, men jeg har likevel en stor problemmage. Jeg og legen mener sammen at det må være IBS, irritabel tarm, så ta å søk litt på det også.

Ja.. dette har skjedd meg også. Jeg har en mage som var veldig sånn før, at om den begynte å krangle, og jeg GIKK et sted, så kunne du banne på at da måtte jeg på do i løpet av gåturen. Var mange nesten-anfall der, men jeg rakk en do, og et par ganger det har gått galt. Jeg har da merket at noe er på vei, og bare tatt beina fatt innefor en rimelig fart for å rekke det. Det er en fin mellomting mellom å gå for fort (som garantert utløser det!) og gå så sakte at man ikke må der og da, men rekker fram!

Min mage ble roligere av mindre hvete i kosten, jeg var helt uten en periode og det virker som det var alt jeg trengte. Så er det litt fram og tilbake, idag f eks prøver jeg å være hvetefri for magen trøbler litt etter pizza, kaker og lasagne (pasta er hvete!) i helga. Så da får den en lite pause. Kylling og ris f eks, det er hvetefritt :).

For andre så er det melk de må unngå, du kan lese masse om IBS på engelsk, de norske sidene som har skrevet om det føler jeg ikke skriver nok. Jeg var f eks ikke sikker på om det var dette jeg hadde før jeg leste en engelsk side, med en SOLID symptomliste, og hva man oftest reagerte på. Full treff!

Så, nei det trenger ikke å skje igjen like plutselig. Lær magen din å kjenne, og ta ltt forbehold. F eks prøver jeg å la være å ete før jeg skal GÅ noe sted. Jeg tar heller og kjøper meg noe enkelt når jeg kommer fram, for da skal jeg sitte litt ned. Skal jeg f eks rekke noe, så rekker jeg ikke noe om jeg må ørten ganger på do først.

Spise faste måltider må jeg også, så jeg BØR spise noe når jeg da kommer fram, går det for lenge, så blir fort magen sint og sur :fnise: og da kan jeg fort bli dårlig når jeg spiser noe neste gang. Da spiller det lite rolle hva jeg spiser, så lenge jeg tvinger i meg mat til faste tidspunkter så går det over etter 1,5 døgn ca.. da merker jeg at det roer seg.

Du kan jo prøve dette først, e-stoffer og IBS er jo vanligere syndere enn matallergi som laktoseintoleranse (så lenge du er norsk - det er ganske mye vanligere i andre land så er du adoptert/innflytter så KAN du ha det, det er ihverfall mye mer vanlig i spesielt Østen og Afrika så vidt jeg husker), cøliaki (Der man ikke tåler gluten), gir ofte diare og utløses ofte ikke før i voksen alder. Men dette er mye mer sjeldent enn andre ting, så start der heller :)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar, begge to!

Veronica88: hvorfor jeg ikke har vært hos legen med det, mener du? Det er vel egentlig kombinert; delvis har fastlegene ikke tatt meg alvorlig, og delvis har jeg hatt andre (og kanskje der og da) viktigere ting å prate med legen om. Men har fått vite at mageproblemer er en vanlig følgesykdom til noe annet jeg har, litt rart ingen leger har spurt, men men.

Uansett, jeg har vel egentlig funnet ut litt av det samme som du når det gjelder hvete, bare at det virker som det er mye mer også inne i bildet. Om jeg vil prøve å kutte ut gluten, i hvor lang periode kan jeg det uten å få mangler av noe næringsstoffer? Står det kanksje om det i bloggen? Har ikke lest hele den ennå....

Men takk for svarene deres! ...litt godt å vite at man ikke er alene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...