Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Hvor lenge må man ha holdt sammen før man gifter seg? har et forhold nå, har ikke vart lenge men vi VIL gifte oss. Spørsmålet er bare er det for tidlig? Hva vil omgivelsene si? HJELP..?
Karabista Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Vi var bare sammen i 9 mnd da vi fant ut at vi ville gifte oss, ble forlovet da og skal gifte oss i agust og da har vi vært sammen i 2 år. vi er begge 29 og føler oss modne og klare til det. klart noen reagerte, men de så jo etterhvert at dette var riktig for oss og godtok det relativt greit. De aller fleste ble glade og gledet seg med oss.. Hvor lenge har dere vært sammen om jeg kan spørre?
GlaJenta88 Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Hvorfor bry dere med hva andre synes om det? Hvis du føler at du har funnet personen du vil dele resten av livet ditt med, så hvorfor ikke? Så klart, alder spiller jo en liten rolle i dette. Er dere 17 og akkurat har blitt sammen, er vel kanskje ikke ekteskap det lureste å rushe inn i. Er dere to voksne mennesker og dere er begge forberedt på et liv sammen, skjønner jeg ikke hvorfor du skal være redd for hva omgivelsene vil tro. Lykke til!
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Vi er begge voksne og har erfaring fra forhold tidligere. Vi har kjent hverandre en stund før vi ble sammen. det har aldri føltes så riktig noen gang! vi har bare vært sammen under et år. Men kan man time slike ting? Hvorfor være så redd for hva andre vil si? hm. blir ikke helt klok på dette. VI er jo enige, men er allikevel litt bekymret for familie og venners reaksjon..
Solstrålejenta Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes ikke man skal bry seg så mye om tid, men om det er riktig. Er det riktig så synes iallefall ikke jeg at tid spiller noen rolle.
VinterBrud09 Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Vi har vært sammen ett år helgen før vi gifter oss. Dette er noe begge to VIRKELIG vil og syntes det er det rette å gjøre!
Karabista Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Syntes dere skal gjøre det dere syntes er rett jeg! Ikke bry deg om venner og familie. Det er deres valg og ønske, dersom dere føler at det er det rette så sier jeg bare GO for it! Det er nok dere som er mer redde for hva familie og venner tenker.Det kan jo hende de ikke reagerer på det på en negativ måte., Tror få mennesker syntes det er dumt at man velger å gifte seg. De fleste blir jo glade på deres vegne!!
Veronica88 Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Om dere er i en alder hvor der er ferdig med "å løpe rundt" og dere virkelig forstår hva et forhold og eventuell familie betyr, slå dere løs! Om det føles riktig for dere, så skal dere drite i resten. Er verre med alle de som knapt er 20 som på død og liv skal forlove seg og gifte seg og så er man skilt før man er 22...
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #9 Skrevet 17. februar 2009 Hvis du ikke er sikker, så er du ikke klar tenker jeg.. Når du er klar så er du ikke i tvil. Vi hadde vært sammen i under et år når han fridde, og vi var ike i tvil. Uansett alder så bør man gjøre det man føler seg trygg/sikker på! Men må ærlig innrømme at jeg fnyser litt av de som gifter seg som 20-åringer, men er ikke ute etter å starte en diskusjon om det .
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 Vi forlovet oss 12 mnd etter at vi ble kjærester, fikk vårt første barn etter 14 mnd, giftet oss etter 20 mnd og har i år vært gift i 15 år. Men noen kameler har jeg svelget gjennom årene, selv om jeg tror de ville kommet uansett hvor lenge vi ventet. Tror ikke garantien for livslangt ekteskap ligger i hvor lenge man venter med bryllupet.
Gjest Blush Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 Tenker at det ikke er tiden som er viktig, men at man er så sikker som mulig på at det er det rette. Og da mener jeg ikke at det er nok å være mer forelsket enn man noengang har vært, men at man har opplevd både opp- og nedturer sammen og blitt kjent med den andre personen både på godt og vondt. Det kommer dårlige tider uansett, jeg synes det er veldig viktig å ha en anelse om hvordan man kommer til å takle disse sammen.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Da vi giftet oss, hadde vi vært sammen totalt 1 år og 3 mnd. Han fridde da vi hadde vært sammen i 9 mnd. Det føltes helt riktig, og ingen sa noe på det, så vidt jeg vet. He he, bortsett fra tanter og onkler og søskenbarn og annen slekt, som ikke engang hadde rukket å møte min nye kjøreste før de ble inviterte i bryllup... Vi er over 30, begge to.
Gjest fisk Skrevet 19. februar 2009 #13 Skrevet 19. februar 2009 Vi var 24 og 25 år gamle, da vi forlovet oss, hadde vært sammen i 1 år og 4 mnd. Gifter oss nå snart, et år etter forlovelsen, og da har vi vært sammen i nesten 2,5 år. Vi har ikke møtt noe negativt! Men vi flyttet sammen etter 4 mnd da, så vi har jo rukket å bo sammen i snart 2 år. Vi kjente hverandre ikke før vi ble sammen (kanskje 2-3 uker )
kaprifolen Skrevet 19. februar 2009 #14 Skrevet 19. februar 2009 Vi hadde vært sammen i bare noen måneder da vi var sikre på at vi ville gifte oss. Ble samboere etter 7 måneder, forlovet etter 9 måneder, og giftet oss etter 20 måneder. Da var jeg 21 og min mann 24. Synes det er tåpelig at folk fordømmer unge ekteskap uten å ta hensyn til at det er like stereotypisk som at jeg skulle si at det er teit med "alenemødre over tredve som gifter seg, og så skiller seg igjen rett etterpå fordi de nekter å fordele makta over tv'n"...
Gjest Gjest_lalala_* Skrevet 19. februar 2009 #15 Skrevet 19. februar 2009 Vi forlovet oss etter 7-8 mnd, og gifter oss nå etter å ha vært sammen i 21 mnd. Er sikre på at det er rett for oss, og ser ingen problemer med det! Skulle faktisk ha hatt barn også nå, men det er lettere sagt enn gjort. Men igjen, dette hadde ikke skjedd om en av oss kom rett fra mammas pupp. Vi har begge bodd alene og med andre mange år, og har i følge oss selv nok grunnlag til å si at dette er riktig! Og det er jo det som betyr noe, ikke sant?
Nelly Pelly Skrevet 19. februar 2009 #16 Skrevet 19. februar 2009 Det gigg bare et par uker etter første date før vi snakket om at vi skulle gifte oss. Han fridde 5mnd etter første date og vi gifter oss ca 1år etter første date.. (men har "kjent" hverandre i 10år med periodisk kontakt).. Vi er rundt 30år. Vi er sikker på at det er det rette fordi vi har bestandi hatt en enorm fysisk tiltrekning, helt sammenfallende drømmer/verdier/holdninger, er mer forelsket en noen gang, ALDRI hatt tvil om vi gjør det rette(ikke en eneste liten tanke... og vi er tvilere og analyserere).... Vi har begge forandret oss til bedre mennesker og har fått et helt annet syn på hva som er viktig i livet(vi har begge vært noen partyløver)... i tillegg er vi begge blitt noen ordentlige koseklumper.. Da vi fortalte om bryllupet møtte vi mange forskjellige reaksjoner. De fleste var kjempehyggelige(spesielt fra di nærmeste som kjenner meg godt), noen var litt okei/jahaja og noen bare fnyste (og tenke inni seg at det kommer aldri til å skje). Men vi gir faen, så lenge vi er sikker får folk si akkurat hva di vil. Har aldri hatt det bedre og nyter virkelig tiden som forlovet. Så hvis du føler at det er dere for bestandig så er det bare å sette en bryllupsdato. Det er deilig å planlegge bryllup mens man er nyforelsket....
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #17 Skrevet 19. februar 2009 Det har vel litt å si hvordan dere er som personer. Jeg har en venninne som har sprunget altfor fort inn i forhold tidligere, og har vært både samboer og gift, og da hun fortalte at hun var forlovet etter 6 mnd. klarte hverken jeg eller andre i hennes familie/omgangskrets å være utelukkende glad på hennes vegne. Hun var fortsatt gift (separert) da hun igjen ble forlovet... Hva med en lang forlovelse? :-)
Store My Skrevet 19. februar 2009 #18 Skrevet 19. februar 2009 Vi forlovet oss etter 6 måneder, og giftet oss et år etter vi forlovet oss. Klart det var tidlig, men det var riktig for oss, og vi har ikke fått noen negative kommentarer. Synes det virker ganske vanlig å gifte seg når man har vært sammen i ca 2 år (kjenner i alle fall MANGE som har gjort det), så dersom dere forlover dere nå og er forlova i ca et år mens dere planlegger bryllup har dere jo plutselig ikke vært sammen så kort når dere gifter dere. Og om dere bestemmer dere for å gifte dere med én gang har vel ingen andre strengt tatt noe med det. Og uansett når dere velger å gifte dere er det alltids noen som mener dere har vært sammen for kort.. eller for lenge. Man kan ikke ta hensyn til hva alle synes og mener hele tiden.
susanne_89 Skrevet 19. februar 2009 #19 Skrevet 19. februar 2009 Gjer akkurat som de vil.. Viss det føles rett så gjer det.. =) Eg har eit søskenbarn som er eit par år eldre enn meg, høsten i forfjor blei dei ilag, april i fjor gifta dei seg og rett før jul i fjor blei det slutt... Før dei blei ilag hadde dei vore ilag fleire år før det ei stund.. Eg sa ho forhasta seg med giftarmål, det stemte....
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #20 Skrevet 19. februar 2009 Forloveden min fridde dagen før to-årsdagen som kjærester, og når vi gifter oss blir det ca. 3, 5 år fra da vi ble kjærester, og da hadde vi kjent hverandre i kun et par uker. I hans vennegjeng er det normalt å være et år raskere ute med forlovelse og bryllup, mens i min vennegjeng har jeg ingen å sammenlikne med (men de er desto raskere ute med barn..) Lang forlovelse er ingen dum idé. Jeg kan jo ikke vite med sikkerhet hvordan det blir å være gift i forhold til forlovet, men for meg var det ingen vits i å vente med bryllup da jeg ble forlovet. Syns det å bli forlovet var en stor forandring i den betydning at nå VET vi at det er hverandre vi vil være sammen med resten av livet, både forlovelse og bryllup blir sånn sett bare en bekreftelse på dette. Samtidig føltes det som det mest naturlige i verden, at forholdet utvikler seg i den litt mer seriøse retningen, og ble derfor litt overrasket av hvor overrasket mange ga uttrykk for at de var, om en gledelig og glade på våre vegne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå