Gjest Gjest_Vilde_* Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Er det noen her som har hatt Enterovirus? -Hvilke symptomer hadde du? -Hvor lenge var du syk? -Fikk du noen behandling?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Jeg tror de aller fleste av oss har hatt eller gjennomgår en enterovirus infeksjon i løpet av livet. Det er flere virus som tilhører denne "gruppen". Echovirus og coxackie virus er de to som aktuelle i Norge. En infeksjon kan gi ulike symptomer og sykdomsbilder. Coxackievirus gir ofte sår hals (med feber, som jo ofte følger alle infeksjoner), med små blemmer i munn og svelg. En annen "sykdom" er hånd-fot-og-munn syke; med små blemmer i håndflaten og under føttene (og i munnen som tidligere beskrevet). Kan også gi hodepine, da det kan gi en (helt ufarlig) viral meningitt. I tillegg kan noen få et utslett. Infeksjonen er helt ufarlig, det finnes ingen behandling - det går over av seg selv. Den beste måte å forebygge smitte på er hyppig og god håndvask! Spesielt etter dobesøk og før måltider. Jeg kan også nevne at et mye verre, men heldigvis nesten "utslettet" virus, tilhører denne gruppen (enterovirus); og det er polio virus. Takket være vaksinasjonsprogrammer er dette viruset snart noe som hører til fortiden...
Gjest ts Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Takk for svar! Jeg var i Sharm El sheik i juleferien, og i etterkant ble jeg veldig dårlig. Fikk utslett over hele kroppen og var mye kvalm og løs mage. Er fortsatt mye dårlig, og dette går ut over skolen.. Får enorm kvalme innimellom, så jeg bare må ligge. Men kanskje det ikke er virusinfeksjonen lenger da? Virket som du hadde litt peiling.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Er du sikker på at det er enterovirus da? Uansett, blir du ikke bedre, synes jeg du skal oppsøke legen din igjen. Dersom du har flere spørsmål om din egen sykdom, kan du jo også ringe legen din - uten å måtte komme til time.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå