Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Har hatt en diskusjon her om hvordan en autoimmun sykdom virker inn på immunforsvaret. Blir man lettere syk (infeksjoner) dersom man har en autoimmun sykdom, blir man sjeldnere syk eller har det rett og slett ingenting å si? Takknemelig for mange svar.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 En autoimmun sykdom er en tilstand der kroppens eget immunforsvar angriper "eget vev/egne celler". Immunforsvaret skal jo angripe "fremmede" celler/materiale - slik som bakterier, eller egne celler som er invadert av virus. I tillegg skal immunforsvaret angripe egne celler som har endret seg, slik som f.eks kreftceller. Nå man har en autoimmun sykdom (og dem finnes det flere av), så angriper altså immunforsvaret egne celler i egen kropp, f.eks ved lavt stoffskifte (hypothyreose) så lager immunforsvaret antistoff mot celler i thyroidea (skjoldbrukskjertelen) og ødelegger disse (slik at det blir mindre produksjon av stoffskiftehormonet thyroxin). Veldig forenklet fremstilling da. Immunforsvaret fungerer for så vidt som vanlig i forhold til infeksjoner, men noen autoimmune sykdommer kan svekke pasienten på ulike måter - slik at de blir mer utsatt for sykdom generelt. I tillegg får noen pasienter med autoimmune sykdommer medisiner som hemmer immunforsvaret (immunsuppressiva - for å minske "angrepet" på egne celler), og man blir da mer utsatt for infeksjoner. Hvis man skal svare noe mer spesifikt i forhold til om en autoimmun sykdom virker inn på infeksjonsrisiko, må man vite HVILKEN type autoimmun sykdom det er snakk om, og hvilken type medisin(er) pasienten får. Håper dette var noenlunde forståelig...
Gjest nshym Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 det kommer helt an på i hvilken grad denne autoimmune sykdommen angriper kroppen. jo sterkere, jo svakere immunforsvar. selv har jeg lavt stoffskifte, og tar preparater for å unngå stadig forkjølelse(sånn hver måned type). jeg har også vært mye plaget med sånn rosengreie - type hevelser og blåmerker langs bena - har hatt det så mange ganger at legen ikke skjønte noenting:P så for min egen avhenger immunforsvaret veldig på formen på stoffskiftet. men for å svare på spørsmålet ditt, så jo - autoimmune sykdommer er jo per definisjon et angrep fra ens egen kropp på seg selv for å si det enkelt. dette går vel først og fremst å betennelsestilstander, derav at man eks ikke skal ta omega 6(som er flammatorisk) når man har autoimmune sykdommer, men ha masse omega 3 som virker antiflammatorisk.
Gjest Gjest_ida_* Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Takk for svar. Det var ment sånn mer generelt, men da forstår jeg det dit hen at det kan påvirke immunforsvaret, litt ettersom hvilken diagnose, men det trenger ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå