Gjest Gjest_tina_* Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Har i det siste begynt å lure på om samboeren min kan ha ADHD . Han er godt voksen , etablert i god jobb , har aldri hatt problemer med det offentlige av noe slag . Grunnen til at jeg lurer på det er fordi han er så usannsynlig distre . Jeg har aldri møtt noen som husker så lite som ham og spesielt er det sosiale fakta og opplysninger om andre han liksom ikke greier å huske . AV og til når han har blitt presset så later han som han husker , men jeg ser på ham at han nesten bare gjetter . Leste nettopp en liste for ham med kjennetegn på ADHD fra Folkehelseinstituttet og han sa han kjente seg igjen i store deler av beskrivelsen , da han gikk på barneskolen . Så vi lurer rett og slett på om årsaken til at han er så ekstremt distre kan være noe somatisk . Har jo lest litt om ADHD og har forstått at de har problemer med å fullføre feks en utdannelse , men samboeren min har høyere utdannelse , så det passer jo ikke helt inn , men er det mulig at han kan ha klart seg bra i livet selvom han skulle ha adhd ? Vi har snakket om at han burde ta dette opp med fastlegen sin , men vil han feks greie å bli mindre distre av medisiner , hvis han feks har adhd og kan det forstyrre andre deler av livet hans , hvis han begynner med medisiner? Han fungerer jo som sagt bra i jobben sin , men han fungerer ikke noe spesielt bra sosialt sett . Problemer med å bli kjent med nye mennesker , siden han jo ikke greier å huske noenting om dem osv , så det er mest de han har kjent alltid som han har kontakt med .
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Dersom mannen din lurer veldig på dette, og ønsker å få det undersøkt, så kan han ta kontakt med fastlegen. Fastlegen kan henvise til nevropsykolog, evt psykiater, som kan utrede dette. Det er ikke en omfattende utredning. Selvfølgelig kan barn med ADHD gjennomføre høyere utdanning. Det vil bare kreve enda mer av dem, enn det hadde gjort uten konsentasjonsvansker. Jeg synes det er viktig å tenke på at det å være distre også er et normalfenomen. Vi mennesker er forskjellig, og noen er veldig distre. Så er det satt en "grense" for hvor mye konsentrasjonsvansker man kan ha, før vi velger å kalle det patologi - og det tilfredsstiller diagnosekriterier. Et kriterium som gjelder ADHD, er at symptomene skal skape betydelige vansker for pasienten, både "hjemme" og på jobb eller skole. Dette er det jo bare mannen din som selv kan vurdere.
Veronica88 Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitens...arn/kjennetegn/ mange sånne har fått ADHD diagnoser ved en feil. Titt på denne lista også. Høyere utdannelse med gode karakterer kan jo tyde på at han er smart. Ikke at jeg mener at de som faktisk har adhd er dumme, men mange sliter jo veldig med å organisere seg selv nok til å faktisk fullføre på skolen.
Gjest ts Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Hei og takk for svar . Han er smart , han er testet i jobbsammenheng og er mye over gjennomsnittet , men tror det er mulig å både være smart og ha adhd samtidig . Er på en måte redd for å røre i livet hans , siden han egentlig framstår som ganske vellykket , bare veldig distre , men det er et problem og han greier ikke å holde styr på noenting , må minnes på absolutt alt . Noen her inne som har erfaring med folk som får diagnosen adhd i voksen alder og som har hatt god effekt av medisiner?
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Hei og takk for svar . Han er smart , han er testet i jobbsammenheng og er mye over gjennomsnittet , men tror det er mulig å både være smart og ha adhd samtidig . Er på en måte redd for å røre i livet hans , siden han egentlig framstår som ganske vellykket , bare veldig distre , men det er et problem og han greier ikke å holde styr på noenting , må minnes på absolutt alt . Noen her inne som har erfaring med folk som får diagnosen adhd i voksen alder og som har hatt god effekt av medisiner? Jeg har fått effekt av medisinen, men ikke så veldig mye på hukommelse og sånt, men på konsentrasjon, humør og indre uro. Man kan fint være veldig smart og ha adhd, men veldig strukturert er man ikke. Medisinen kan hjelpe til så han konsentrerer seg bedre om en og en oppgave, men det er nesten han som må ta valget. Hvis man i utgangspunktet ikke føler at man sliter så trenger man antakeligvis ikke medisiner, men hvis han hele tiden har "visst" at det er noe galt og plutselig får en aha opplevelse av å se symptomlista da bør det sjekkes ut.
Gjest ts Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Men Stjernedryss , eller noen andre , har det noen andre bieffekter de medisinene du holder på med , eller er det bare positive effekter du ha r? Han sa det var rart å lese den lista , og plutselig gikk det opp et lys for ham hvorfor han ALDRI noengang har arrangert en fest , mens han bare har vært på fest hos andre . Veldig mange hukommelses problemer er i realiteten konsentrasjons problemer , siden det som aldri noengang var i oppmerksomheten aldri kan være i hukommelsen . Han husker dessuten også veldig godt , hvis det bare er noe han er interessert i , men hvis det er andre ting , så husker han ingenting og sosiale ting kan du bare glemme . Leste at noen hadde hatt god effekt av noe som heter EYE Q , så får prøve det først , hvis ikke så får han vel gå innom helsevesenet . *nå virker det kanskje som om dette er bare noe jeg pusher på ham og at det bare er meg som ser problemet , men det stemmer ikke . Han syntes selv det alltid har vært et problem , men han har alltid tenkt at det bare er slik han er og at det ikke er noe å gjøre med det og ble nesten litt rørt da han hørte om at noen faktisk hadde hatt såpass god effekt av medisiner at de greide å organisere å planlegge etter at de hadde begynt på medisinene .
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har en del bivirkninger av medisinene. Antakeligvis vil samboeren din først teste ut ritalin. De mistet jeg fullstendig matlysten av, samt at jeg gikk litt ned i vekt. Fikk også store nedturer når virkningen gikk ut. Nå bruker jeg strattere som ikke fungerer like godt når det gjelder å få gjort ting, men som hjelper veldig godt på humøret og på indre uro. Fordelen er også at de virker 24 timer i døgnet. Eller er jeg slapp og ofte kvalm etter inntak av medisiner, så det er en del ulemper. Virkningen jeg fikk av å ta ritalin kan beskrives litt som når man ser på en skurrete tv, også plutselig får inn bildet klart. Eller kan man er ute i uvær, og alt plutselig stilner og sola kommer frem. Hvis han skal utredet er det bare å søke så fort som mulig, ventetiden er lang. Dersom han ikke klarer å vente finnes det private utredere, det er dyrt, men man får i hvertfall time ganske snart.
Gjest heihallo Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Min bror fikk ikke virkning av medisiner. Dessuten er det ganske sterke saker. Fok har død av ritalin, det er sentralnervestimulerende. Jeg vil si det er DRØYT å be en mann som har vellkket jobb og kone og et bra liv om å ta sterke sentralnervestimulerende medisiner. Hadde han vært ufør eller ute av stand til å holde på familie og lignende, ja absolutt. JEg har fått adhd diagnose i 20 årene, men nekter plett å stappe i meg sterke saker. Eye q er omega 3, 6 og 9. Nnoen sier at det pluss diett uten melk og mel kan bedre konsentrasjonen. Jeg har ikke råd eller ork til å prøve ut det heller jeg da. Ikke tenk så mye på det og vær glad for det dere har dere. Klem
Gjest Person med høy utdannelse og ADH Skrevet 7. april 2009 #9 Skrevet 7. april 2009 http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitens...arn/kjennetegn/ mange sånne har fått ADHD diagnoser ved en feil. Titt på denne lista også. Høyere utdannelse med gode karakterer kan jo tyde på at han er smart. Ikke at jeg mener at de som faktisk har adhd er dumme, men mange sliter jo veldig med å organisere seg selv nok til å faktisk fullføre på skolen. Eh. Man kan faktisk ta høyere utdannelse med ADHD. Ingen ting i veien for det om man er en sta nok, jobber hardt nok og får tilrettelagt noe i form av lenger studietid, lenger eksamentid osv. Folk med adhd er ikke dumme, men de har problemer med å få satt seg ned med ting ofte. Har problemer med å organisere seg. Tar de derimot utdannelse innen noe de faktisk liker veldig godt, så kan de ha turbotempo og høyere læringsevne og kapasitet enn folk flest. Dette er det fine med å ha ADHD, som veldig få vet om. Det er mange mennesker i verden og det er like mange versjoner av adhd. Folk er forskjellige og det nytter ikke generalisere på denne måten.
Gjest Person med høy utdannelse og ADH Skrevet 7. april 2009 #10 Skrevet 7. april 2009 Min bror fikk ikke virkning av medisiner. Dessuten er det ganske sterke saker. Fok har død av ritalin, det er sentralnervestimulerende. Jeg vil si det er DRØYT å be en mann som har vellkket jobb og kone og et bra liv om å ta sterke sentralnervestimulerende medisiner. Hadde han vært ufør eller ute av stand til å holde på familie og lignende, ja absolutt. JEg har fått adhd diagnose i 20 årene, men nekter plett å stappe i meg sterke saker. Eye q er omega 3, 6 og 9. Nnoen sier at det pluss diett uten melk og mel kan bedre konsentrasjonen. Jeg har ikke råd eller ork til å prøve ut det heller jeg da. Ikke tenk så mye på det og vær glad for det dere har dere. Klem Jeg vil si det er DRØYT å ikke klare tenke at folk har det forskjellig, og at folk må få gjøre det som er best for dem. Jeg tar medisiner og føler jeg har det mye bedre med de. Fysiologisk sett, så er jeg å ta prøver, EKG og andre ting ofte. De ser helt fine ut. Jeg har i praksis større sjangs for å dø i en bilulykke enn av Ritalin. ADHD handler mye om mestringsfølelse og det å klare å gjennomføre den en selv mener en har kapasitet til. Det gir ingen god mestringsfølese å hele tiden føle at man ikke klarer å nå de mål en har satt seg, selv om en vet man kan. ADHD blir først noe andre forstår når man er på et nivå hvor man ikke klarer det minste, tydeligvis. Vi som faktisk har ganske høy IQ, men likevel sliter fordi vi ikke klarer "nå opp" der hvor vi mener vi hører hjemme, vi blir ikke forstått fordi andre mener vi er "bra nok". Handler ikke dette om hvordan en har det selv? Skal man virkelig bry seg med hva andre mener? Du med ADHD, burde vel forstå dette bedre enn de fleste?
Gjest ADHD gjest Skrevet 7. april 2009 #11 Skrevet 7. april 2009 Også medisiner ja.. Jeg har i praksis ikke hatt noen negative bivirkninger. Eneste jeg kan nevne er nedsatt matlyst, men det er veldig velkomment for min del. Var mer eller mindre konstant sulten før, og dette har med ADHD og gjøre. Når hjernen mangler dopamin og seratonin, så vil den du skal spise ting som lager denne effekten. Dvs sukker, koffein, narkotika.. u name it. Det er ikke uten grunn at så mange med ADHD sliter med rusproblemer. For min del var det en endevendene opplevelse å få medisiner. Jeg følte nesten umiddelbart at jeg var gladere, jeg taklet livet mitt mye bedre, og jeg følte jeg klarte og fikk kreditt i den grad jeg fortjente det. Det var ikke lenger som å kave i en stri strøm og aldri komme i mål. Jeg klarer fortsatt ikke alt. Det er alltid noe jeg ikke klarer og som irriterer meg, men det er likevel en stor forskjell på å ta noen få sånne ting, til at hele livet er sånn. Jeg klarer også å ha forhold til andre mennesker fordi jeg ikke går lei av de hele tiden. Jeg søker ikke spenning i alt og ingenting og ødelegger livet mitt pga dette, fordi jeg har ikke lenger dette behovet nå. I det hele tatt.. føler man seg håpløs nok, så er medisiner en befrielse for mange. Greit nok, det finnes "sunnere" medisiner man kan ta, men man må ta en helhetelig vurdering her. Den kan bare tas av personen selv, i samråd med lege. Ingen er like!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå