Gå til innhold

Annerledes å søke internt utlyste stillinger?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

I en større bedrift eller selskap vil folk gjerne posisjonere seg. De vil til topps selv og unner ingen andre å nå samme sted. Og klarer man det ikke selv, skal de andre hvertfall holdes nede. Slik kan det være i norsk arbeidskultur.

Dere som har søkt internt utlyste stillinger: er det noe spesielt man må tenke på her, i forhold til når man søker eksternt utenfor bedriften man jobber i?

Man søker internt, og får kanskje avslag..? Hva da liksom? Så flaut...

Søker man bare videre helt til man får noe annet?

Så får sjefen (og andre) vite at man ikke fikk stillingen...?!

Hvordan gjør man slikt? Kontakter folk i andre avdelinger for lunch og spør de hvordan det er å jobbe der før man søker noe som blir ledig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er en fordel å ta kontakt med folk litt uformelt, enten personlig eller via mail, og si at man er interessert i stillingen og litt om hvorfor man ønsker den og hvilken bakgrunn man har (kan godt skryte litt av prestasjoner man har oppnådd). Det er alltid en fordel å kjenne noen når man søker jobb, så må man tore og bruke bekjentskapene... De som tar imot din søknad internt skal behandle den konfidensielt, og har ikke lov til å informere alle på jobben om at du har søkt. Du bør ikke ta kontakt med "folk", du bør ta kontakt med en av lederne.

Skrevet
Du bør ikke ta kontakt med "folk", du bør ta kontakt med en av lederne.

Men de henviser alltid til andre...som jobber under de.

Da er man like langt?

Skrevet

Jeg har fått stilling etter intern utlysning. Det eneste spesielle var at det var litt merkelig å være i en intervju situasjon med kolleger som egentlig kjente en godt (en kunne ikke akkurat lyve så mye), og egentlig også litt pinlig. Men tror det er viktig å vise like mye engasjement som om man søkte en ekstern stilling.

Har imidlertid også fått avslag på tidligere interne stillinger. Da har det jo vært en god grunn til det, bedre kvalifiserte søkere osv. Det må man jo akseptere. Ingenting å bli flau over.

Jeg er forøvrig enig i din karakteristikk av norsk bedriftkultur...mye misunnelse der ute også, men ikke la dette holde deg nede!

Skrevet
Jeg er forøvrig enig i din karakteristikk av norsk bedriftkultur...mye misunnelse der ute også, men ikke la dette holde deg nede!

Hvorfor kan de ikke mer amerikanske i norske selskap? Hvorfor skal folk skule og gjøre det så vanskelig? Give me amrica corporate any day. Mye enklere å prate med folk.

Skrevet
Hvorfor kan de ikke mer amerikanske i norske selskap? Hvorfor skal folk skule og gjøre det så vanskelig? Give me amrica corporate any day. Mye enklere å prate med folk.

Men det er da også mange nokså dumme arbeidsfolk. Kolleger som tror andre er idioter, spør og graver om andres yrkeserfaring og utdanning og tror de selv er best, og som åpenlyst sier de googler kolleger/søkere.

Skrevet

Man søker på samme måte som ikke-interne kandidater og blir kalt inn til jobbintervju mer eller mindre samtidig med dem. Har selv gjort det, men fikk ikke jobben. De fant en bedre ekstern kandidat. Ikke flaut i det hele tatt. Når man søker en jobb så har man ingen garanti for at man er beste kandidat.

Og, sånn for ordens skyld, jeg har i ettertid hatt et helt utmerket samarbeid med vedkommende som fikk jobben "min" ;) .

• Liker 1
Skrevet
Men det er da også mange nokså dumme arbeidsfolk. Kolleger som tror andre er idioter, spør og graver om andres yrkeserfaring og utdanning og tror de selv er best, og som åpenlyst sier de googler kolleger/søkere.

Kan også legge til slike som uoppfordret og med dårlig skjult stolthet forteller om egne "bragder"...

Eller som er skråsikre på hva ledelsen søker etter, slike som de selv.

Enkelte oppfører seg da ganske "amerikansk" allerede - ihvertfall i offentlig sektor. Der MÅ jo folk hevde sin egen fortreffelighet, da det jo ikke akkurat er noe å skryte av ellers.

Skrevet

Det er vanskelig å få stillinger internt, fordi folk har sett trynet ditt i kantinen så mange ganger at de er lei. De vil ha friskt blod.

Skrevet
Det er vanskelig å få stillinger internt, fordi folk har sett trynet ditt i kantinen så mange ganger at de er lei. De vil ha friskt blod.

Ikke min erfaring akkurat da jeg har fått de stillingene jeg har søkt på internt. Kanskje det er andre grunner til at du ikke fikk jobben du søkte på? :)

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hva når man har kontaktet den avdeling og leder man ønsker å jobbe i før stillinger ble utlyst internt, der man har sagt man er interessert.

Så blir en stilling lyst ut internt.

Skal man da bare søke etter vanlige interne prosedyrer, eller skal man også ta kontakt igjen for å fortelle at man søker? Eller kanskje de husker det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...