Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Har hørt at det finnes. Noen som bruker dette og vet hvordan det er? Gir det andre bivirkninger? slipper man plagene man vanligvis har ved menstruasjon (hodepine, humørsvingninger osv)??
Veronica88 Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Minipiller, de gir jo mindre bivirkninger pga mindre hormoner og jeg tror mange opplever å miste mensen når man tar dem, om jeg ikke husker helt feil. Det er ihvertfall noen piller der det er "standard" å miste mens, pillefrie uker eller eri. De fleste, om ikke alle, p-piller kan du jo bare prøve å ta i et strekk, uten å ta sukkerpiller/ha pille fri ei uke, for å utsette mensen. Så er det jo helt avhengig av kroppen din og hva den synes om det, hvordan det går. Noen får mellomblødninger etter noen gangers utsettelser (og noen etter bare en gang!), mens jeg f eks, har nå gått i 2 år uten å ta pause! Jeg småblør bittelitt en sjelden gang, så det er absolutt verdt det. Humørsvinginger kan jeg ikke svare for, det har jeg aldri hatt mye av, ihvertfall ikke mensen. Men jeg får migrene i 2-3 dager. Uten mens, ingen migrene . Så jeg vil jo tro at det tar alt annet også . Mener å ha hørt at man anbefaler å prøve enten disse p-pillene som ikke gir mens, eller å bare utsette i det uendelige, for de som er mye plaget med humørsvinginger osv. For å unngå hele greia. Det er ikke verre enn å prøve Prat helsesøster om du er ung nok, hvis ikke så vet kanskje legen din hvilke piller som nesten garantert vil gi deg den bivirkningen "ingen mens"! Uansett så sies det jo at man får færre plager og færre humørsvinginger generelt av å ta p-piller, om man har mens eller ei. Pga man ikke har like mye hormoner i kroppen den uka, som man ville gjort om man hadde "ekte" mens.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Tusen takk :-) (jeg er nok litt for gammel for å gå til helsesøster.. mid 30)
GlaJenta88 Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Jeg tror vel ikke det er det lureste man gjør, å droppe menstruasjonen helt. Det er i alle fall det de fleste fagfolk holder fast ved. Vi er sykliske vesener vi kvinner vet du, så jeg tror nok det er lurt å forsøke å ha noenlunde regelmessige sykluser. Men å utsette menstruasjonen går jo fint. Generell pms har en tendens til å bli mye svakere ved bruk av p-piller. Likevel så er alle kvinner forskjellige og de reagerer forskjellig på de ulike merkene. Jeg var kjempefornøyd med Trionetta, men da det merket gikk ut av produksjon og jeg måtte over på Microgynon kræsjet det helt med kroppen min. Så det merket tålte jeg ikke. (Hovedbirvirkningen min var at jeg mistet mens på dette merket forresten. Ble jo ikke klok på noenting.)Ellers så er det vel p-sprøyte man er nesten garantert å "miste mens" av tror jeg. Tror du burde ta deg en prat med fastlegen om det, jeg. De ser det litt an i forhold til alder, antall fødsler og ikke minst sykdomshistorie osv. Masse lykke til i alle fall!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå