Avalon Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Jeg har aldri brukt tamponger, fordi jeg synes de gjør vondt. selv de minste. Men nå er det litt krise, eneste som er i huset er blå tamonger... kan jeg ha en slik i hele natten (om jeg får den opp da)?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Heija! Du kan bruke dem i opp til 8 timer, så om det ikke er mer enn 8 timer fra du setter den inn til du står opp, skal det gå helt fint. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye du blør dah.... :o)
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Jeg MÅ bruke tamponger om natta. Det eller bleier... De to første dagene av menstruasjonen er blødningene så kraftige at etter ei natt med den største typen tamponger og et stort nattbind så er det fortsatt fare for lekkasje på morgenen. Har gjort det sånn i årevis, og har ingen plager knyttet til tampongene.
Avalon Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2009 Ok takk. Jeg gjorde et tappert forsøk med å få opp en tampong men det gikk ikke denne gangen heller.......
Veronica88 Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Oj oj oj, er det ikke 6 timer som er grensa da? Pga den der sykdommen man kan få om de sitter i lengre? Mener å huske at det er under "ei natt" som er grensa, og uansett så hender det jo fort at man sløver i senga litt lengre enn akkurat 8 timer også, og da er man jo forbi den grensa uansett.. Jeg ville ikke gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Oj oj oj, er det ikke 6 timer som er grensa da? Pga den der sykdommen man kan få om de sitter i lengre? Mener å huske at det er under "ei natt" som er grensa, og uansett så hender det jo fort at man sløver i senga litt lengre enn akkurat 8 timer også, og da er man jo forbi den grensa uansett.. Jeg ville ikke gjort det. Det er 8 timer som står på pakningsvedlegget til ob.
^^Belle^^ Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Det er ingen spesiell grense egentlig. De sier 8 timer, men dersom du blør lite gjør det ingenting å ha dem i lengre enn det. Tror regelen er at når den er full, skal den skiftes ut, ellers er faren for å få infeksjon der. Det er ihvertfall det jeg har lest.
Klematis Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 I pakninsvedlegget så står det (eller gjorde hvertfall sist jeg leste) på norsk at du IKKE kan bruke tamponger hele natta (pga fare for TSS). Men på svensk og dansk så står det at de grønne tampongene er til kvinner med kraftig mens eller til nattebruk... Så jeg tenker at det er ikke farligere for normenn å bruke tamponger om natta enn for dansker og svensker
Vulpes Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Jeg tror det er lurt å skifte ofte egentlig, med tanke på fare for soppinfeksjon? Men så klart, ikke bytte så ofte at den er vanskelig å få ut tampongen. Den må jo ha sugd til seg væske først. Men jeg er sløv med sånt, egentlig. Blør lite, så det blir gjerne til at jeg tar i en tampong, og glemmer bort både den og det at jeg i det hele tatt har mensen Haha.
Ax(ent Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Jeg tror det er lurt å skifte ofte egentlig, med tanke på fare for soppinfeksjon? Men så klart, ikke bytte så ofte at den er vanskelig å få ut tampongen. Den må jo ha sugd til seg væske først. Men jeg er sløv med sånt, egentlig. Blør lite, så det blir gjerne til at jeg tar i en tampong, og glemmer bort både den og det at jeg i det hele tatt har mensen Haha. Egentli ganske enig med deg Tonje! Som det også ble sagt over, det er vell det at når tampongen er full så er d viktig å skifte. Men d skal gå ann å sove me tampong sålenge man ikke blør mye. Og så er d d at en gang iblandt skada ingen, men skjer d ofte, d er da ting skjer. Men du vil få den inn tilslutt, er ikke lett me de derre tampongene me det første, men når du først har fått det til ordner det seg. Behagliere å gå med tampong en bild om dagene iallefall. glemmer at du har mens nesten. Lykke til!
Miel Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Ok takk. Jeg gjorde et tappert forsøk med å få opp en tampong men det gikk ikke denne gangen heller....... Kanskje et dumt spørsmål, men har du prøvd med litt vaselin eller glidemiddel på tuppen? Det reduserer ikke tampongens oppsugingsevne, men gjør det mye lettere å få den inn.
^^Belle^^ Skrevet 18. februar 2009 #12 Skrevet 18. februar 2009 Kanskje et dumt spørsmål, men har du prøvd med litt vaselin eller glidemiddel på tuppen? Det reduserer ikke tampongens oppsugingsevne, men gjør det mye lettere å få den inn. Eller Tampax! Jeg hadde også problemer med å få inn tampongen og det å ikke kjenne den. Da var Tampax redningen min. :rødme:
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. februar 2009 #13 Skrevet 18. februar 2009 Og nå slipper man de lange tampax tingene også, for de har nemlig laget en kompakt versjon
^^Belle^^ Skrevet 18. februar 2009 #14 Skrevet 18. februar 2009 Og nå slipper man de lange tampax tingene også, for de har nemlig laget en kompakt versjon Og så ser de (ifølge de franske reklamene) ut som ''bonboner''. Men det er ikke i alle butikkene de har disse da.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. februar 2009 #15 Skrevet 18. februar 2009 Ser ut til at de har kommet i flere og flere, har funnet de både på Rema og ICA nå, men så er det også de to eneste butikkene jeg bruker da
Pingting Skrevet 18. februar 2009 #16 Skrevet 18. februar 2009 Mener å huske at det er under "ei natt" som er grensa, og uansett så hender det jo fort at man sløver i senga litt lengre enn akkurat 8 timer også, og da er man jo forbi den grensa uansett.. ...da klarer man kanskje komme seg ut av senga da? (jeg vet det funker på meg ihvertfall) Jeg pleier ikke bruke tamponger på natta, siden jeg bruker det på dagen. Ikke pågrunn av at det er for lenge, men faren for TSS minsker om man "bytter ut" noen av tampongene med bind.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå