Gå til innhold

Katy Perry- misforstått frigjøringskamp?


Gjest Gjest_Sassa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sassa_*

Da jeg først hørte "I kissed a girl" så tenkte jeg: det må være noe T.a.t.u-lignende. Når jeg hørte sangen om igjen og satte meg mer inn i teksten visste jeg at det ikke var å komme ut av skapet hun anbefalte oss jenter. Det var å kysse/eksperimentere med jenter for å få oppmerksomhet av gutta. Det er dessverre mote for jenter å være bifile når de ikke er det. Se på for eks Tila Tequila som er 100% hetro og utgir seg for å være bi. Jenter blir oppfordret i å prøve ut sin seksuelle legning og prøve sex med det samme kjønn. Det er bra. Det jeg ikke liker er at dette bare gjelder for jenter. Gutter blir oppfordret til å aldri kysse eller klemme en gutt. Hvis en mann hadde lagd en sang som het "I kissed a boy" hadde han blitt tatt for å være homo med en gang. Hvorfor er det sånn at en hetrofil jente kan kysse en jente mens en hetrofil gutt blir "homo" hvis han kysser en gutt for moro skyld? Katy bringer bare disse tradisjonelle, dobbelmoralske verdiene videre med singelen "Ur So Gay".

I singelen Ur So Gay angriper hun sin tidligere kjæreste for å oppføre seg "homofilt" når han er hetrofil. Hun klager på at han shopper på Hennes og Mauritz, hører på Mozart og bruker sminke. Så det er greit for ei jente å kysse andre jenter og ikke greit for en gutt å ha "myke" sider av seg selv? Katy ser ikke ut til å se dobbelmoralen i låtene sine. Det virker som om hun tenker (hvis hun i det hele tatt tenker): slik er det bare. Jenter har større frihet når det gjelder å bryte kjønnsrollemønsteret.

Jeg har merket at mange er imot metroseksualitet men det gjelder bare for gutter. Hvis en gutt kler seg feminint kalles han metroseksuell eller til og med "homo" og hvis ei jente kler seg maskulint kalles hun bare "tomboy" eller "tøff dame".

Jeg synes denne Katy Perry skulle tenke litt mer på hva hun skriver og prøve å se sammenhengen og dobbelmoralen. Jeg synes det er ille at hun oppfordrer jenter til å eksperimentere med jenter OG samtidig rakker ned på gutter som "oppfører seg" homofilt. Hva synes dere?

(og jeg vil ikke ha noe homofobi eller drittslenging her inne. Jeg vil at det skal være en seriøs diskusjon.)

Her er sangene Ur So Gay og I Kissed A Girl (for dem som ikke har sett eller hørt dem):

http://www.youtube.com/watch?v=VQPwyYbBgxA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gangen jeg hørte I kissed a girl, så tenkte jeg på: "Håper det handler om en jente som endelig tør å komme ut av skapet og ikke slik "mote-bifili". Men det var dessverre det. At man kysser jenter fordi det er så spennende fordi det er såååå hot lizzom. Spesielt gutter blir jo så hotte på meg når jeg snakker om å kysse jenter og sånn lizzzom.

Når man i tillegg ser andre sanger på platen som går på "U R so Gay" hvor man snakker nedsettende om homofili, bruker gay som skjellsord, eller i beste fall hånende, da er det fullstendig latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg forstår heller ikke den dobbeltmoralen du snakker om, TS. Samboeren min bruker sminke, han kler seg "feminint" (dvs; han kjøper klær på jenteavdelingen, men setter dem sammen på sin spesielle måte, han kler seg IKKE i drag, han har bare en egen stil, og han er så liten og slank (170 høy, 50kg) at selv str. small fra gutteavdelingen drukner han i), og han er generellt ikke noen stereotypisk guttegutt. "Alle" tror han er homo, og ler høyt når han sier han er sammen med en jente. Og han har blitt skjelt ut og kalt masse stygge ting av folk som hater metroseksualitet.

Hvis jeg derimot begynte å kle meg i bare gutteklær, droppet sminke, klippet håret kort osv. ville jo ingen reagert...

Det skal sies at jeg er IKKE for metroseksualitet av typen danske "pretty boys", men jeg synes det er feil at gutter ikke kan ta godt vare på seg selv og utseendet sitt, eksprimentere med legningen sin, bruke sminke om de vil, osv osv uten å bli stemplet som homo eller bli behandlet dårlig. "Dama i gata" hjelper ikke, jeg husker utallige tråder her inne av typen "Hadde du akseptert det om typen din brukte sminke?" hvor folk hyler nei i kor. Personlig ser jeg ikke det gale i at gutter også kan få bruke foundation (hvorfor skal bare jente kunne jukse seg til feilfri hud?) mascara, eyeliner... De trenger ikke gå med sotete øyne eller lilla øyenskygge, eller like mye sminke som mange jenter, men jeg ser ikke det gale i det. Men, jeg er vel "skadet" av min samboer (som forøvrig er bifil og får kysse gutter, jeg er også bifil og får kysse jenter om jeg vil. Kun når vi er sammen steder, dog :) )

Jeg synes det er for dumt at gutter ikke kan gi hverandre ordentlige klemmer, "tullekysse", eller kline med andre gutter uten å bli stemplet som homo. Mange gutter er jo liiiiiiiiivredde for å bli stemplet som homo, de tør ikke kommentere at kompisen har en ny kul genser eller har en fin ny hårklipp engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk
eller like mye sminke som mange jenter

Det er det en del av de jentene som ikke behøver heller :gjeiper:

Forøvrig er jeg enig med deg, uten at jeg ønsker å uttale meg om hva jeg synes om Katy Perry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sassa_*
Det er det en del av de jentene som ikke behøver heller :gjeiper:

Forøvrig er jeg enig med deg, uten at jeg ønsker å uttale meg om hva jeg synes om Katy Perry.

Man får da gjøre som man vil. Bruke den sminka man synes man trenger/ikke trenger. En ting er å synes det er stygt å se en gutt med for mye sminke, en annen ting er å ikke akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest postsekk
Man får da gjøre som man vil. Bruke den sminka man synes man trenger/ikke trenger. En ting er å synes det er stygt å se en gutt med for mye sminke, en annen ting er å ikke akseptere det.

Jeg sliter med å skjønne om du er enig med meg eller ikke, da jeg ikke ga uttrykk for noe som strider imot det du sier? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sassa_*
Jeg sliter med å skjønne om du er enig med meg eller ikke, da jeg ikke ga uttrykk for noe som strider imot det du sier? :forvirret:

Har ikke sagt jeg er uenig med deg. Sier bare det at bare fordi det (etter ditt syn) er mange gutter/jenter som ikke trenger sminke, skal man ikke se ned på dem om dem bruker sminke.

Har møtt visse folk som ikke klarer å skille mellom å synes noe er stygt og å ikke akseptere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Sassa, jeg tror postsekk mente at mange jenter bruker for MYE sminke :) Ikke at det var noe galt i å bruke sminke, men mange sminker seg selv mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk
Sassa, jeg tror postsekk mente at mange jenter bruker for MYE sminke :) Ikke at det var noe galt i å bruke sminke, men mange sminker seg selv mye :)

Jepp, det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe fornuftig å komme med her, kjenner bare at jeg blir irritert bare jeg LESER I kissed a girl. Jeg hater den sangen så intenst, trodde ikke det gikk an å hate en sang så mye. :sur::Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke den dobbeltmoralen du snakker om, TS. Samboeren min bruker sminke, han kler seg "feminint" (dvs; han kjøper klær på jenteavdelingen, men setter dem sammen på sin spesielle måte, han kler seg IKKE i drag, han har bare en egen stil, og han er så liten og slank (170 høy, 50kg) at selv str. small fra gutteavdelingen drukner han i), og han er generellt ikke noen stereotypisk guttegutt. "Alle" tror han er homo, og ler høyt når han sier han er sammen med en jente. Og han har blitt skjelt ut og kalt masse stygge ting av folk som hater metroseksualitet.

Hvis jeg derimot begynte å kle meg i bare gutteklær, droppet sminke, klippet håret kort osv. ville jo ingen reagert...

Det skal sies at jeg er IKKE for metroseksualitet av typen danske "pretty boys", men jeg synes det er feil at gutter ikke kan ta godt vare på seg selv og utseendet sitt, eksprimentere med legningen sin, bruke sminke om de vil, osv osv uten å bli stemplet som homo eller bli behandlet dårlig. "Dama i gata" hjelper ikke, jeg husker utallige tråder her inne av typen "Hadde du akseptert det om typen din brukte sminke?" hvor folk hyler nei i kor. Personlig ser jeg ikke det gale i at gutter også kan få bruke foundation (hvorfor skal bare jente kunne jukse seg til feilfri hud?) mascara, eyeliner... De trenger ikke gå med sotete øyne eller lilla øyenskygge, eller like mye sminke som mange jenter, men jeg ser ikke det gale i det. Men, jeg er vel "skadet" av min samboer (som forøvrig er bifil og får kysse gutter, jeg er også bifil og får kysse jenter om jeg vil. Kun når vi er sammen steder, dog :) )

Jeg synes det er for dumt at gutter ikke kan gi hverandre ordentlige klemmer, "tullekysse", eller kline med andre gutter uten å bli stemplet som homo. Mange gutter er jo liiiiiiiiivredde for å bli stemplet som homo, de tør ikke kommentere at kompisen har en ny kul genser eller har en fin ny hårklipp engang...

Skulle ønske det fantes flere (heterofile) gutter som samboeren din, jeg! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sassa_*
Har egentlig ikke noe fornuftig å komme med her, kjenner bare at jeg blir irritert bare jeg LESER I kissed a girl. Jeg hater den sangen så intenst, trodde ikke det gikk an å hate en sang så mye. :sur::Hehe:

Hvis det hadde handlet om ei jente som kom ut av skapet som lesbisk/bifil hadde det vært en flott og oppmuntrende sang! Motebifili er allerede utbredt så hvorfor lage en sang om det, spesielt når man samtidig oppfordrer menn til å holde seg til macho-rollene? (Ur So Gay).

Dobbeltmoralsk og "lobotomert" tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest postsekk
Har egentlig ikke noe fornuftig å komme med her, kjenner bare at jeg blir irritert bare jeg LESER I kissed a girl. Jeg hater den sangen så intenst, trodde ikke det gikk an å hate en sang så mye. :sur::Hehe:

Du bare skjønner ikke fordi du ikke er i målgruppa du! Hadde du vært 13-14, så kanskje hadde du skjønt hvor kuuul den er!

(Jeg husker da Pluto var en planet. Stakkars Pluto :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...