Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Som tittelen avslører, jeg skal ta biopsi og lurer på hva jeg har i vente. Gjør det vondt? Får jeg bedøvelse? Får jeg svar med en gang? Hva skjer om det er kreft? Hva skjer om det ikke er kreft? Må det opereres ut uansett?
yoga Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Hei Biopsi i brystet er ikke vondt. (Har gjort det selv) Da jeg tok den fikk jeg smurt på litt lokalbedøvelse først. Sånn emblakrem, hvis du har hørt om det? Det som skjer er at de stikker en nål inn i det ene brystet for å ta en biopsi. Dvs. de tar ut en bitteliten del av den kulen, jeg antar, du skal ta biopsi av, og sender denne avgårde til analyse. (Det merker du ikke) Hvis det ikke er noe galt, får du beskjed om dette. Og hvis noe skulle vise seg å være galt, vil du få beskjed om det, og få videre behandling og oppfølging som da trengs. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Vi er flere som blir glad for nyheter om "bedøvelseskrem". Hvor lang tid tar det å få svar på slike ting, egentlig? Og går det an å fastslå på testen de gjør hvorvidt det er kreftsvulst eller ufarlig svulst, eller må de åpne?
yoga Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Hvor lang tid tar det å få svar på slike ting, egentlig? Og går det an å fastslå på testen de gjør hvorvidt det er kreftsvulst eller ufarlig svulst, eller må de åpne? Nå begynner det å bli noen år siden jeg tok den biopsien. .. Men tror det tok noen dager før jeg fikk beskjed. Om de må åpne hvis det er en svulst, vet jeg ikke. Det var gudskjelov ikke svulst hos meg..
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 Det kommer antagelig an på hva de finner. Jeg synes det virker som endel godartede svulster blir operert bort, men hvis det ikke er en svulst, men en cyste e.l, er det vel ikke sikkert det vil bli operasjon. Det vil uansett bli mindre stress om den er godartet, med tanke på omfanget av operasjonen (fordi man ikke trenger fjerne lymfeknuter og mye vev rundt) og tidsfrister, videre behandling og sånt. Kjenner en som er brystkreftoperert etter en "snill" kreftdiagnose, og selve operasjonen var greit overstått - mener hun var hjemme samme kveld (og den eneste øvrige behandlingen var stråling. Er man yngre eller det er en mer aggressiv kreftform blir det cellegift i tillegg). Når man fjerner lymfeknuter er det vanlig å få noen plager i forbindelse med dette. Men ikke ta sorgene på forskudd - forhåpentligvis og antagelig går dette helt bra. Har legen sagt noe om mistanke, har dere tatt bilder?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Skal ta prøven i morgen, har ikke tatt mammografi nei. Det er grop i huden der kulen er, og det kommer grønn gugge ut fra brystvorta. Det var nok til at jeg måtte ta sånn prøve med en gang. Kulen er ca så stor som en mandel, ruglete.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 Skal ta prøven i morgen, har ikke tatt mammografi nei. Det er grop i huden der kulen er, og det kommer grønn gugge ut fra brystvorta. Det var nok til at jeg måtte ta sånn prøve med en gang. Kulen er ca så stor som en mandel, ruglete. Høres ekkelt ut, selv om jeg ikke har noen anelse om hva det er tegn på. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå