Gå til innhold

Sambo liker ikke fisk......

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg sliter med å få samboeren min til å spise fisk. Mistenker at han i oppveksten har blitt servert mye kjedelig på den fronten, og kan forstå at han ikke er så begeistret for det - men det er jo så mye godt, og ikke minst er det kjempesunt! Han liker fiskepinner og fiskegrateng og sånn, men jeg vil gjerne utvide repertoaret litt...

Noen gode tips? Jeg serverte ham hvitvinsdampet steinbit med fersk pasta, grillet asparges og en hollandaise tilsatt en vinskvett og blanket løk, og det gikk ned på høykant! Ovnsbakt laks med estragon, saltbakte poteter og aïoli var også en hit, men jeg ønsker meg noen gode oppskrifter som ikke tar hele dagen - er ikke hver dag jeg har tre timer til å kjevle tagliatelle eller saltbake poteter ;)

(Må nevnes at han elsker skalldyr, og han er ikke kresen ellers i matveien)

Trådstarter, hvordan lager du den første retten du nevner her? Hvitvinsdampet strinbit med pasta, asparges og hollandaise høres veldig godt ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steikt steinbit (eller annen fisk) i appelsinsaus med ratatouille. Det er noe av det beste jeg har smakt, det er en helt utrolig smakskombinasjon.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet
Vi kjøper pangasus filet. Den er billig og god. Så marinerer vi den over natten. Den beste kjøpemarinaden jeg har prøvd til fisk er sweet chilli marinade. Fisken steikes på steikepannen og serveres gjerne med wok!

Jeg så et program på TV for ikke så lenge siden om pangasius. Det ble sagt at den fisken lever i et sterkt forurenset miljø i Vietnam eller deromkring, altså kan fisken være full av forurensning og faenskap. Da er det kanskje ikke så rart at den er billig...

Skrevet

Hei!

Jeg har noen ganger laget det som i kokeboka mi har det misvisende navnet "laksepudding". Det er mer en laks/potet-form, ser litt ut som fløtegratinerte poteter, rett og slett, og jeg har som regel hatt røkelaks i, men her er en oppskrift med laksefilet. Enkel og god hverdagsmat som bør serveres med en god salat eller gode grønnsaker ved siden av. Her "skjules" fisken litt, hvis det er et behov. :)

(Har ikke prøvd akkurat denne oppskriften selv, men fant den da jeg googla.)

400 gr poteter

500 gr laksefilet, skinn og beinfri

75 gr strimlet purreløk

1 dl dill, hakket

1,5 ts salt

1 krm pepper, hvit

3 stk egg

2 dl melk

1 dl kremfløte

Sett ovnen på 200 grader og smør en oldfast for som rommer en drøy liter.

Skrell og kutt poteter i tynne skiver. Laksen kuttes i litt tykke skiver.

Legg ett tynt lag med poteter i bunnen av formen, salt og strø over halvparten av purren. Legg på laksen, salte og pepre. Legg over resten av purren og dillen. Til slutt legges ett lag med poteter og litt salt.

Visp sammen egg, melk og fløte. Hell massen over i formen og stek midt i ovnen i ca 40 minutter.

Serveres med grønnsaker. Erter, brokkoli selleri og lignende.

Puddingen kan fryses.

Skrevet

Om dere liker thaimat, så er denne veldig god! :)

Det står steinbit i oppskriften, men jeg har laget både med torsk, laks og reker før.

• 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...