Gå til innhold

Sambo liker ikke fisk......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å få samboeren min til å spise fisk. Mistenker at han i oppveksten har blitt servert mye kjedelig på den fronten, og kan forstå at han ikke er så begeistret for det - men det er jo så mye godt, og ikke minst er det kjempesunt! Han liker fiskepinner og fiskegrateng og sånn, men jeg vil gjerne utvide repertoaret litt...

Noen gode tips? Jeg serverte ham hvitvinsdampet steinbit med fersk pasta, grillet asparges og en hollandaise tilsatt en vinskvett og blanket løk, og det gikk ned på høykant! Ovnsbakt laks med estragon, saltbakte poteter og aïoli var også en hit, men jeg ønsker meg noen gode oppskrifter som ikke tar hele dagen - er ikke hver dag jeg har tre timer til å kjevle tagliatelle eller saltbake poteter ;)

(Må nevnes at han elsker skalldyr, og han er ikke kresen ellers i matveien)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fisk i ovnen med pesto er kjapp og god hverdagsmat.

Tar porsjonsstykker av f.eks laks og legger i en ildfast form. Smører forma lett om jeg bruker mager hvit fisk så det ikke setter seg fast. Oppå fiskestykkene smører jeg et lag med ferdig pesto fra glass. Så drysser jeg over litt grovmalt sort pepper. Salt trengs ikke, det er det nok av i pestoen.

Ved siden av varierer det hva vi har, men ris og hurtigstekte grønnsaker funker veldig bra, gjerne en blanding av gulrotstaver, stangselleri, purre osv. Blander risen sammen med grønnsakene når risen er kokt og grønnsakene ferdige. Da blir det litt god smak på risen også. Sammen med pestoen blir det godt også uten saus.

Ellers la jeg ut en oppskrift på spinatgratinert fisk i middagstråden her om dagen.

Skrevet

Når jeg damper torsk så har jeg alltid sprøstekt bacon til, og eggesmør og passe på nok salt og pepper så funker det bra.

Skrevet (endret)

Laksepasta er også godt. Fersk basilikum, creme fraiche, stekt laks (oppstykket), og squash. Stek/Wok squashen og laksen. Kok tagliatelle, og bland alt sammen. Krydder med salt og pepper. Kjempegodt. :)

Endret av Wind
Gjest Grafica
Skrevet

Denne oppskriften har jeg stjælt av Lekehusmor her på KG og modifisert litt, min sambo liker ikke fisk men slukte denne:

Tomatisert fiskesuppe for 2 personer:

du trenger:

500 g fisk (laks, sei, torsk eller lyr)

1 chili

hvitløk

champignon

paprika

fiskekraft/vann med fiskebuljong (ca en liter)

1/2 Rødløk

Gulrøtter

Tomatpure

- hakk hvitløk, chili, champignon, paprika, gulrøtter og løk

- varm litt olje i bunnen av en kjele, og fres så grønnsakene oppi der på middels varme

- når det har frest 5 mins tid, så putt oppi 2 spiseskjeer tomatpuré.

- ta oppi 7 dl fiskekraft (evt. vann og så fiskebuljong) og rør alt sammen

- la koke opp, og ta oppi salt, pepper og karri, smak til

- når det smaker som du vil, skru ned varmen litt og putt oppi fisk som er skåret i terninger.

- la trekke i 4-5 minutter, ta av platen og server

skal du bruke reker oppi, så kast de oppi 1 min før servering, så de ikke krymper inn og smaker gummi

kan også ha oppi scampi, kamskjell, blåskjell osv. Jeg koker gulrøttene for seg selv først, og putter de oppi samtidig som buljongvannet. Sånn at de blir myke.

Og den er ganske kjapp og enkel :)

Skrevet

Kjenner til denne. Min samboer liker heller ikke fisk. Fiskekaker og fiskeboller ja, men dessverre ikke fersk fisk som er så godt. Derfor blir det mest makrell i tomat her i gården, som jeg heller spiser til frokost/kvelds, siden det er så kjedelig å lage to forskjellige middager. :sukk:

Skrevet

Samboeren min påstod også at han ikke likte fisk, for det eneste han hadde smakt i oppveksten var kokt torsk og stekt sei, begge fra frysedisken. Så serverte jeg han fersk fisk med urter, krydder og masse smak, og nå har han innsett at å ikke like fisk er et svært generaliserende begrep. Noe av det beste han vet er ørret/ laks i folie i ovnen og stekt makrell med agurksalat og eggesmør.

Skrevet

Oioioi, tusen takk for flotte svar, folkens :)

Skal teste ut alle tipsene i ukene som kommer, så blir han heldigvis mer begeistret for fisk etterhvert :jepp:

Tar gjerne imot flere tips, elsker å pusle på kjøkkenet og er alltid ute etter å utvide repertoaret :)

Skrevet

Lakse/ørretfilet stekt i folie i ovn er også veldig godt. Paprika og purre oppå, og så rømme oppå der igjen. Kan serveres med flatbrød og/eller potet. Enkelt og veeeldig godt.

Gjest Deception
Skrevet

Mitt tips er å bruke gode råvarer, dvs. kjøpe fisken fersk. Fisk som har vært frossen har gjerne en tendens til å være tørr, og det hjelper ikke på smaksopplevelsen. :sprettoy: (Mitt eneste unntak her er frossen laks og ørret, som er grei nok).

Ellers kan jeg foreslå å smøre litt pesto legg finhakkede soltørkede tomater på fileter av hvit fisk (steinbit eller breiflabb), deretter surre rundt en skive parma- eller serranoskinke, legge i form, og gratinere i ovnen. Serveres med potetmos tilsmakt med hvitløk, urter og godt med revet parmesan. :)

Skrevet

her må jeg følge med.. Situasjonen med oss er omvendt, sambo er veldig glad i fisk, men ikke jeg. Liker virkelig ikke smaken av fisk... :sjenert:

Gjest Wrangler
Skrevet

Lager enkel gryte vi. Boks tomat, grønnsaksbuljong, diverse rotgrønnsaker man har for hånden (idag sellerirot, litt potet, løk, purreløk), chilli, salt/pepper, oregano. Kok litt, ha i fisk, damp til ferdig.

Idag hadde vi pasta til, men kan variere med brød eller ris også.

Skrevet
her må jeg følge med.. Situasjonen med oss er omvendt, sambo er veldig glad i fisk, men ikke jeg. Liker virkelig ikke smaken av fisk... :sjenert:

Samme her! Kjæresten er veldig begeistra, men jeg synes fisk er direkte kjedelig. Men mye av dette så spennende ut, og må definitivt prøves! :)

Skrevet
Samme her! Kjæresten er veldig begeistra, men jeg synes fisk er direkte kjedelig. Men mye av dette så spennende ut, og må definitivt prøves! :)

Bra jeg ikke er alene.. skal begynne å teste ut ja :D

Skrevet

Skjær poteter i tynne skiver, og legg i en ildfast form. Strø over salt, pepper, provencekrydder eller andre urter, og ha over litt olje. Stek i ovnen til de er gyldenbrune. Legg på biter av saltet og pepret torskefilet, og stek videre til denne flaker seg. Strø over kapers, og server sammen med ovnsbakte tomater (3 timer i ovnen på 130 grader). Blomkålpure er også godt til.

Gjest Deception
Skrevet

Ellers kan man jo lage for eksempel grillet klippfisk (kjøp gryteklar, del opp i stykker, pensle med litt olje, og kvern over pepper), med saltbakte småpoteter, aïoli og hjemmelaget tomatsalsa av cherrytomater som tilbehør. :)

En annen god ting, er å grille laksefileter i ovnen/grillpanne (ikke i folie, da blir fisken bare kokt, ikke grillet/stekt), og servere stekt polenta til, og enten salsa verde eller pesto. :spise: Polenta kokes etter anvisning på pakken, men tilsettes så en god klatt smør, litt revet/presset hvitløk, salt og kvernet pepper, og en god neve parmesan. Helles ut på et fat, avkjøles, skjæres i pene biter, og stekes deretter i olje. Ikke så enormt sunt, kanskje (i kalorier), men veldig smakfullt, og såpass energitett av man knapt klarer å spise for mye av det.

:fiskoman: :fisk:

Skrevet

Fant en oppskrift på aftenposten.no for en tid tilbake. Lag potetmos fra bunn av, stek torsk eller hyse i panne, stek baconbiter og stek sukkererter sammen med cherrytomater delt i to. Server potetmosen nederst, fisk oppå med bacon og sukkerertene og tomatene rundt. Veldig enkelt og veldig godt :).

Skrevet

Hvis man vil "dekke over" fiskesmaken anbefaler jeg å ha mange kraftige smaker til. I folie kan man f.eks. ha:

- ingefær

- hvitløk

- lime

- chilli

- olje

- løk

- paprika

- sjampinjong

- fersk koriander

eller

- karri

- løk

- aubergine

- squash

eller

- urter etter smak (f.eks. oregano, basilikum, persille)

- smør

- sitronskiver

- brokkoli

- blomkål

Skrevet

Vi kjøper pangasus filet. Den er billig og god. Så marinerer vi den over natten. Den beste kjøpemarinaden jeg har prøvd til fisk er sweet chilli marinade. Fisken steikes på steikepannen og serveres gjerne med wok!

Skrevet

Jeg er veldig glad i røkt fisk, enten servert tradisjonelt med poteter og gulrotstuing, eller f.eks. som kedgeree. Det kan jo være en idé om han synes fisk er litt "tamt"? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...