Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gir NAV støtte til omskolering når man er arbeidsledig? Vet de har masse korte kurs, men jeg tenker på å starte på et tre-årig bachelor studie.

NAV gir støtte til slikt tror jeg når man er blitt ufør. Men hva når man bare er arbeidsledig?

Har søkt på NAV sine nettsider uten å finne svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Tror du kan få vanskeligheter med å få støtte fra NAV hvis du skal begynne å studere. Det er fordi at du da blir regnet som student og forventes å livnære deg på studifinansiering slik andre studenter gjør.

Svogeren min har kjempeproblemer med NAV nå fordi han tar et kveldskurs (som han også tok før han mistet jobben).

Gjest Gjest_Mathilda_*
Skrevet
Gir NAV støtte til omskolering når man er arbeidsledig? Vet de har masse korte kurs, men jeg tenker på å starte på et tre-årig bachelor studie.

NAV gir støtte til slikt tror jeg når man er blitt ufør. Men hva når man bare er arbeidsledig?

Har søkt på NAV sine nettsider uten å finne svar.

Nei, man får ikke støtte til omskolering bare fordi man er arbeidsledig ..

Skrevet
Gir NAV støtte til omskolering når man er arbeidsledig?

Nei, men Lånekassen gjør :)

Skrevet
Nei, men Lånekassen gjør :)

Takk for svar alle sammen.

Lånekassen gir bare vanlig studielån, ikke sant? Det er ikke noe spesielt for oss som er arbeidsledige?

Gjest strykebrett
Skrevet

Lånekassen gir vanlig studielån ja, er ikke noe spesielt for de som er arbeidsledige. Når du begynner å studere går på en måte statusen din fra å være arbeidssøker til å være student. Derfor må du ta kontakt med lånekassen fra du kommer inn på studiet og begynner å studere.

Gjest Gjest_Hei_*
Skrevet

Det hadde vel vært fint, det..om man bare kunne bli arbeidsledig og vips så fikk man finansiert hele utdanningen... Det ville jeg nok benyttet meg av, ja..

Skrevet (endret)

NAV gir bare stønad til utdanning dersom det at du er uten arbeid skyldes "sykdom, skade eller lyte". Da kan du få innvilget attføringsstønad.

Endret av Plym
Skrevet

Tusen takk for svar dere! :)

Hadde vært fint hvis NAV spanderte omskolering, men det er nok en drøm inntil videre.

Skrevet
NAV gir bare stønad til utdanning dersom det at du er uten arbeid skyldes "sykdom, skade eller lyte". Da kan du få innvilget attføringsstønad.

Hva er lyte?

Skrevet
Hva er lyte?

Tror det er medfødte funksjonshemninger. Finnes sikkert noen som har en mer presis definisjon.

Skrevet

Nav gir også støtte hvis man er blitt alene med barn, i overgangsperioden kan man da få innvilget et 3 års studie.

Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet
Nav gir også støtte hvis man er blitt alene med barn, i overgangsperioden kan man da få innvilget et 3 års studie.

Det gjelder vel kun de som ikke er istand til å få seg arbeid?

Tidligere var det slik at man som enslig mor kunne si opp jobben, gå over på overgangsstønad og få dekket full utdannelse. Dette vet jeg fordi en jeg kjenner gjorde nettopp det - sa opp en godt betalt jobb for å ta seg utdannelse.

Håper for all del ikke at det er slik ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...