Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Hei. Jeg er snart 30 år og har gått på p-piller i snart 15 år. Etter at Trionetta som jeg var veldig fornøyd med gikk ut av produksjon, byttet jeg til Yasmin som jeg ikke er fornøyd med. Har fått veldig uren hud, masse vann i kroppen og ustabilt humør. Har gått på dette merket i snart 2 år, og det blir ikke bedre. Så jeg har bestemt meg for å slutte. Vil egentlig ikke fortsette med p-piller, siden jeg blir mer og mer redd for bivirkningene mine. Så jeg er på utkikk etter noe nytt. Er i fast forhold, så kondom er ikke ett godt alternativ. En veninne mener jeg burde få satt inn hormonspiral, men jeg mener at man må ha fått barn for å få dette. P-sprøyte kjenner jeg så mange som ikke er fornøyd med.... Så hva er alternativene da? P-stav, P-plaster eller p-ring?? Kjenner lite til disse produktene. Hverken jeg eller sambo ønsker barn, antageligvis aldri så vi har diskutert sterilisering (fortrinnsvis av han) men synes samtidig det blir litt vel drastisk.... Noen som har noen gode råd eller erfaringer å dele?
Gjest antigartner Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Hei. En veninne mener jeg burde få satt inn hormonspiral, men jeg mener at man må ha fått barn for å få dette. P-sprøyte kjenner jeg så mange som ikke er fornøyd med.... Så hva er alternativene da? P-stav, P-plaster eller p-ring?? Kjenner lite til disse produktene. Hverken jeg eller sambo ønsker barn, antageligvis aldri så vi har diskutert sterilisering (fortrinnsvis av han) men synes samtidig det blir litt vel drastisk.... Noen som har noen gode råd eller erfaringer å dele? Hei En kan få satt inn hormonspiral uten at en har født barn. Det er ikke førstevalget for legene, men det blir gjort hvis det er det beste alternativet. Jeg fikk hormonspiral etter en samtale med min fastlege, der vi drøftet hvilke alternativer som var aktuelle. Jeg var 32 år gammel da jeg fikk satt den inn, var noe overvektig (men ikke fet), var (og er) høyst frivillig barnløs, og har hatt uønskede bivirkninger av P-piller. Jeg er enig med foregående innlegg. Ta en prat med legen din, så finner dere sikkert ut hva som er best for deg.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 jeg går på p-ringen og er fornøyd med den.den inneholder mindre hormoner,og er enkel å bruke.sitter i 3uker av gangen,dermed trenger du ikke huske p-pillen hver dag osv. Kjekt for oss litt distre
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Hei! Jeg tåler ikke P-piller, men bruker Nuva ring, en slags P-ring. Er kjempe fornøyd og det er ingen bivirkninger. Det er lett å utsette menstrasjonen hvis man f. eks skal på ferie. Man får mindre blødninger og menstrasjonssmerter også. Mindre hormoner enn P-piller.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 er ukke nuva ring og p-ring det samme?
stjernekyss Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Jeg har samme erfaring som de andre her som bruker p-ring. Kunne ikke bruke p-piller fordi jeg reagerte negativt på kunstige hormoner. Trodde ikke jeg kunne bruke hormonell prevensjon, men p-ringen er jeg veldig fornøyd med! Ta en prat med legen din, så finner dere ut hva som passer akkurat deg best
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Jeg sluttet på Yasmin sommeren 2007 fordi jeg fikk så sterke bivirkninger. Ble kjempesint og hadde null sexlyst. Siden har vi brukt kondom, det går fint i fast forhold. ;-) En venninne av meg som ikke har fått barn prøvde å få satt inn spiral, men det var helt jævlig vondt og legen måtte gi opp. Etterpå har man magekramper i ca. en uke har jeg fått høre av to venninner... Jeg har selv vurdert p-ring, godt å høre at folk har positive erfaringer med det. :-)
Gjest TS Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Da har jeg bestilt time hos legen på onsdag. Hadde i utgangspunktet tenkt å be om spiral, men ble litt nyskjerrig på denne p-ringen også. Har ikke hørt så mye om den før... Men er det ingen mulighet for at den faller ut, eller at den sitter fast på pikken etter å ha hatt sex???? Joda, men kan selvfølgelig bruke kondom i ett fast forhold, men hverken jeg eller min kjære synes det er like godt, dessuten må man jo da ha det i nærheten da (ikke like lett å få tatt en kjapp en da....) så når man ikke trenger beskyttelse mot SOS så vil jeg heller finne noe annet... Er det ellers hormonspiral eller kobber spiral som er mest vanelig?
#Angel# Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Eg har høyrt om fleire tilfeller der dei bruker hormonspiral og blir gravide, faktisk fleire ganger etter kvarandre. Eg bruker p-plaster, og er veldig fornøyd med det. Veldig greit og enkelt å bruke, trenger bare å bytte ein gang i veka, og er lett å utsette mensen.
stjernekyss Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Da har jeg bestilt time hos legen på onsdag. Hadde i utgangspunktet tenkt å be om spiral, men ble litt nyskjerrig på denne p-ringen også. Har ikke hørt så mye om den før... Men er det ingen mulighet for at den faller ut, eller at den sitter fast på pikken etter å ha hatt sex???? Joda, men kan selvfølgelig bruke kondom i ett fast forhold, men hverken jeg eller min kjære synes det er like godt, dessuten må man jo da ha det i nærheten da (ikke like lett å få tatt en kjapp en da....) så når man ikke trenger beskyttelse mot SOS så vil jeg heller finne noe annet... Er det ellers hormonspiral eller kobber spiral som er mest vanelig? Har ikke opplevd det Ellers kan den være ute i tre timer, så det er ingen fare. Med mindre dere holder på i lenger enn tre timer. Da må dere ta en pause og sette den på plass igjen Vet forsåvidt ikke om det er tre timer hver dag, eller én gang à tre timer i løpet av en syklus..
Gjest TS Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 Men man kan altså ha sex med ringen inni?? Hehe, ble litt rare spm dette.. Men ingen som har hatt noen spes bivirkninger av ringen?? Har lest litt mer om spiral, og er jo endel bivikninger der som ikke frister så mye... Dessuten er det godt å kunne utsette mensen om man vil, og det kan man ikke med spiral
Gjest Wind Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Men man kan altså ha sex med ringen inni?? Hvis man ikke kan ha sex med ringen inni, og man ikke er beskyttet mens ringen er ute, så er det vel liten vits i å kalle det prevansjon for å forhindre uønsket graviditet, synes du ikke? Men for å svare litt seriøst, så ja, det går fint. Gutten kan visst kjenne den litt, har jeg hørt, men det var visst ikke noe problem. Endret 16. februar 2009 av Wind
Gjest antigartner Skrevet 16. februar 2009 #14 Skrevet 16. februar 2009 En venninne av meg som ikke har fått barn prøvde å få satt inn spiral, men det var helt jævlig vondt og legen måtte gi opp. Etterpå har man magekramper i ca. en uke har jeg fått høre av to venninner... Jeg har heller ikke født barn, men det gikk fint å sette inn hormonspiral på meg. Det var litt ubehagelig, men ikke så mye verre enn en vanlig GU med celleprøve. Jeg hadde heller ikke en eneste magekrampe. Eg har høyrt om fleire tilfeller der dei bruker hormonspiral og blir gravide, faktisk fleire ganger etter kvarandre. Eg bruker p-plaster, og er veldig fornøyd med det. Veldig greit og enkelt å bruke, trenger bare å bytte ein gang i veka, og er lett å utsette mensen. Nå er faktisk hormonspiral ansett for å være et veldig sikkert prevensjonsmiddel. Uten at jeg har tallene foran meg her, mener jeg å ha lest at det er sikrere enn de andre midlene som er nevnt i denne tråden. Etter innsetting tok jeg en sjekk hos fastlegen min etter 1-2 uker for å se om den satt som den skulle. Gjør den det er sikkerheten veldig god. Jeg synes det er veldig lettvint med et prevensjonsmiddel som må skiftes hvert femte år. Jeg har fremdeles litt mens, men bare noen små dråper en gang i måneden. Til TS vil jeg si at du ikke må la deg skremme av at noen har hørt om noen som har bivirkninger eller er blitt gravide mens de gikk på et bestemt prevensjonsmiddel. Avhengig av hvordan en stiller spørsmålet vil en alltid få svar fra noen som kjenner noen som har fått blodpropp av p-piller, blitt gravide med p-stav, fått sterke smerter eller mistet spiralen, feilbrukt minipillen osv.
Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 16. februar 2009 #15 Skrevet 16. februar 2009 Jeg har vært gjennom halve lista med prevansjonsmidler for å finne noe jeg kunne være fornøyd med. Prøvde p-ringen men var plaget med at den falt ut under sex, uten at jeg merket det, utrolig skummelt. Nå bruker jeg p-stav som legen min sa var en av de sikreste prevansjonsmetodene bortsett fra sterilisering. Jeg har ikke hatt bivirkninger med p-staven mens jeg har brukt den (4.år) Den skal sitte i armen i 3 år, og har lavere hormonmengde enn i p-piller, (Plaststaven inneholder hormonet etonogestrel, et hormon av sammen typen som du finner i mini-piller.) Det koster ca. 1500 kroner å sette en p-stav med lokalbedøvelse hos legen. Tidligere menssmerter er borte og sjeldnere mens er vel de "bivirkningene" jeg har opplevd.
Gjest TS Skrevet 18. februar 2009 #16 Skrevet 18. februar 2009 Da har jeg vært hos legen, som egentlig hadde lite tips og ideer til hva jeg skulle gjøre. Tenker hver gang jeg har vært hos han at jeg skal bytte lege, sukk. Men har fått henvisning til Gynekolog for å sette inn Hormonspiral da. Men virket som om det var lang ventetid for å få time:-( Hadde gledet meg til å kunne slutte på Yasmin når jeg er feridig med brettet i morgen. Men må gå på de til jeg skal sette inn spiralen... Noe som kan ta mnd:-( Har begynt å skjønne hvor mye bivirkninger jeg faktisk har hatt av Yasmin.. Håpe iallefall at huden kommer til å bli litt bedre, at jeg kanskje blir kvitt litt av det jeg la på meg og at jeg blir litt lettere til sinns!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå