Gå til innhold

Hvordan ha et godt kosthold?

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie
Skrevet

Ofte leser man råd av typen "hvis man bytter ut kjøttdeigen med karbonadedeig, vil man spare x antall kalorier". Jeg synes at en slik tankegang har noe for seg. Det kan f.eks. være lurt å bruke kesam eller yoghurt i stedet for rømme nå og da til hverdags, og å spise grovbrød i stedet for loff.

Jeg synes imidlertid at denne tankegangen ofte blir dratt for langt, noe som fører til at enkelte helt naturlige matvarer blir nei-mat som man for enhver pris bør holde seg unna, og dette synes jeg er veldig synd. For hvor trist er vel ikke et kosthold hvor bacon, rømme/crème fraîche/fløte, gode oster, smør, entrecôte med god fettmarmorering, chorizo, desserter med fløte og sukker, ordentlige pølser for det meste bestående av kjøtt og fett, kylling med sprøtt skinn, osv. er helt fraværende? Og hvor tiltalende er et kosthold hvor lettost, lettpølser, lettleverpostei, Fun Light, yoghurt med 0% fett og lettmargarin utgjør en stor del av hva man spiser? Og hvor sunt er egentlig et slikt kosthold?

Dessuten er det uheldig å ha et anstrengt forhold til helt normale og naturlige matvarer. Det eneste man bør forsøke å holde seg unna etter min mening er transfett og diverse andre uheldige stoffer man finner i ferdigmat. Når det gjelder naturlige matvarer som de jeg nevnte ovenfor har de alle en helt selvfølgelig plass i et sunt kosthold; det gjelder bare å passe på at kostholdet er balansert og at det ikke inneholder flere kalorier enn man trenger.

Er det noen andre som har meninger om dette temaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det ikke er sunt aa vaere fanatisk angaande mat.

Selv bruker jeg det jeg synes smaker best, og lager mest mulig fra bunnen av.

Jeg teller overhodet ikke kalorier, men spiser det jeg kjenner at kroppen min trenger av energi (den er ganske god paa aa gi signaler paa slikt, har jeg sukkerhunger saa trenger kroppen sukker).

Kjoettdeig er best naar den ikke svoemmer i fett, saa jeg kjoeper som regel mager kjoettdeig. Men paa mye annet kjoett er fett noe som gir god smak og holder maten saftig.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Enig med du. :)

Jeg proever aa vaere sunn i hverdagen og spise variert slik at jeg faar i meg de naeringsstoffene jeg trenger. Men skulle jeg faa lyst paa noe usunt saa spiser jeg det med god samvittighet. Jeg spiser stort sett det jeg har lyst paa naar jeg har lyst paa det. Jeg tror det er bedre enn aa nekte seg ting for da blir det ofte til at man bare maa ha det og saa gir man etter til slutt, og saa sitter man der og er skuffa og sint paa seg selv etter aa ha trykket i seg en pose chips eller noe ... Ikke bra i lengden.

Og jeg merker ogsaa det at jeg har sjeldnere lyst paa usunne saker naa som jeg tillater meg selv aa spise det jeg har lyst paa.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Veldig godt innlegg, Ludovie. Det er et interessant emne, og jeg er også av den mening at man ikke skal klassifisere enkelte matvarer som sunne/usunne, men at det er alt man spiser i sin helhet som er nøkkelen til om man har et godt kosthold eller ikke.

Jeg er generelt veldig skeptisk til alt som eksisterer av lettprodukter der naturlige ingredienser er erstattet med tilsetningsstoffer for å gjør produktet mindre kaloririkt. Jeg synes det er skremmende at mange kun ser på balansen mellom fett/karbohydrater/proteiner og ikke bryr seg om den reelle næringsverdien maten har. Selv om produktet har "riktig" sammensetning av fett/karbohydrater/proteiner kan det være helt utarmet med tanke på vitaminer og mineraler. Man vet heller ikke konsekvensene av å få i seg så mye tilsetningsstoffer mange gjør siden de fleste forsøk og forskning som gjøres i dette øyemed gjøres på rotter som lever i 18 måneder; man får ikke sett hva "tilsetningsstoffcoctailen" gjør med oss over tid, gjennom et langt liv.

Enkelte lettprodukter er helt fine å spise, f.eks lettrømme, der fettet som er fjernet ikke er erstattet med ett eller flere tilsetningsstoffer. Men de fleste lettprodukter har dessverre en haug med ulike tilsetningsstoffer innbakt for å ivareta/skape en smak og en konsistens som er ødelagt fordi fett og/eller sukker er borte.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Jeg teller overhodet ikke kalorier, men spiser det jeg kjenner at kroppen min trenger av energi (den er ganske god paa aa gi signaler paa slikt, har jeg sukkerhunger saa trenger kroppen sukker).

Jeg er ikke enig i at kroppen trenger sukker fordi man har sukkerhunger. Sukkerhunger har som oftest enten med lavt blodsukker å gjøre, eller rett og slett vane. Har man lavt blodsukker er det mye annet som er bedre å spise enn sukker. Vi er også tilvendt å spise mye søtt, og mange blir avhengige av både den søte smaken og det sukkeret gjør med kropp og psyke.

Skrevet

For meg betyr det å ha et sunt kosthold blant annet å spise variert (med mye frukt, grønt og belgfrukter) og å lage mest mulig mat fra bunnen av (og dermed unngå en del tilsetningsstoffer).

Jeg kjøper ikke produkter som inneholder kunstige søtningsstoffer, og jeg unngår lettprodukter (lettrømme og lettmelk er de eneste unntakene jeg kommer på...). Kjøper "aldri" Toro og andre ferdiggreier, både fordi jeg ikke syns det er noe godt og fordi det finnes begrenset med vegetariske ferdigmatalternativer. ;)

Jeg spiser i grunnen akkurat det jeg har lyst på - mulig jeg er litt heldig, siden lystene mine stort sett er forholdsvis sunne (hvis jeg hadde hatt lyst på kake til middag hver dag måtte jeg vel endret innstilling litt!). Og siden jeg stort sett spiser rimelig sunt, syns jeg det er helt greit å gafle i meg litt sjokolade eller chips eller hvasomhelst når jeg skulle få lyst på det.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Jeg spiser i grunnen akkurat det jeg har lyst på - mulig jeg er litt heldig, siden lystene mine stort sett er forholdsvis sunne (hvis jeg hadde hatt lyst på kake til middag hver dag måtte jeg vel endret innstilling litt!). Og siden jeg stort sett spiser rimelig sunt, syns jeg det er helt greit å gafle i meg litt sjokolade eller chips eller hvasomhelst når jeg skulle få lyst på det.

Sannsynligvis er lystene dine sunne nettopp fordi du har et godt og balansert kosthold. I perioder jeg av ymse grunner har hatt et dårlig kosthold har jeg langt mer sukkerhunger etc. Spiser jeg balansert og riktig for meg, får jeg sjelden de store behovene for å gafle i meg snop. Og skulle jeg få det, gjør jeg som deg og spiser av hjertens lyst. :)

Skrevet

Jeg er langt ifra fanatisk :) Men de siste månedene har jeg gått på en streng diett pga sykdom. Er flere ting jeg ikke tåler, og må holde meg unna en liten stund (kumelk, krydder, egg, svinekjøtt og litt mer). Så sånn sett er jeg littegranne fanatisk akkurat nå for tiden :fnise: Men heldigvis er det bare for en liten periode :)

Ellers har jeg noen små ting som gjør at kostholdet mitt blir rimelig sunt. Jeg drikker så og si aldri brus eller saft, og spiser aldri godteri i hverdagene. Prøver å ha litt sunne pålegg på brødskivene/knekkebrødene, og putter på en del grønt, og middagene våre pleier å være noenlunde sunne :)

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)
For meg betyr det å ha et sunt kosthold blant annet å spise variert (med mye frukt, grønt og belgfrukter) og å lage mest mulig mat fra bunnen av (og dermed unngå en del tilsetningsstoffer).

Det å spise variert mener jeg også er et veldig viktig element. Det er lurt å ha fokus på at man skal få i seg mange forskjellige typer korn, forskjellige typer grønnsaker, forskjellige typer olje, osv.

Selv om ting har forbedret seg de siste årene, synes jeg at det er altfor lite utvalg i matvarer her i landet, om man ikke bor i Oslo, da.

Jeg kjøper ikke produkter som inneholder kunstige søtningsstoffer, og jeg unngår lettprodukter (lettrømme og lettmelk er de eneste unntakene jeg kommer på...). Kjøper "aldri" Toro og andre ferdiggreier, både fordi jeg ikke syns det er noe godt og fordi det finnes begrenset med vegetariske ferdigmatalternativer. ;)

He he, jeg regner med at du ikke synes at fravær av en del av de matvarene jeg listet opp innledningsvis er spesielt trist. :ler:

Sannsynligvis er lystene dine sunne nettopp fordi du har et godt og balansert kosthold. I perioder jeg av ymse grunner har hatt et dårlig kosthold har jeg langt mer sukkerhunger etc. Spiser jeg balansert og riktig for meg, får jeg sjelden de store behovene for å gafle i meg snop.

Det tror jeg helt sikkert stemmer. Dessuten tror jeg at de som er konstant depriverte ved at de lever på lettprodukter og annen traurig mat og omtrent aldri får i seg verken et velsmakende eller fullverdig måltid mye lettere får sug etter sjokolade, potetgull, kaker, osv enn de som spiser ordentlig mat.

Endret av Ludovie
Gjest Eurydike
Skrevet
Sannsynligvis er lystene dine sunne nettopp fordi du har et godt og balansert kosthold. I perioder jeg av ymse grunner har hatt et dårlig kosthold har jeg langt mer sukkerhunger etc. Spiser jeg balansert og riktig for meg, får jeg sjelden de store behovene for å gafle i meg snop. Og skulle jeg få det, gjør jeg som deg og spiser av hjertens lyst. :)

Akkurat det er også min erfaring. Jo renere og mer skikkelig mat jeg spiser, dess mindre blir suget etter junk.

Når kroppen er vant med mat laget av rene råvarer, gjør dessuten en eventuell dårlig sammensatt takeaway-middag (med feks raske karbohydrater, mye tilsetningsstoffer og lite grønnsaker) meg rett og slett uvel.

Ellers tenker jeg (ikke overraskende :lur:) som Ludovie: maksimal variasjon i bruk av råvarer i kostholdet/matlagingen kombinert med minimal bruk av hel- og halvfabrikata gir et kosthold som er sunt for både kropp og sjel - ikke ja- og nei-mat.

Skrevet
Jeg er ikke enig i at kroppen trenger sukker fordi man har sukkerhunger. Sukkerhunger har som oftest enten med lavt blodsukker å gjøre, eller rett og slett vane. Har man lavt blodsukker er det mye annet som er bedre å spise enn sukker. Vi er også tilvendt å spise mye søtt, og mange blir avhengige av både den søte smaken og det sukkeret gjør med kropp og psyke.

Det er lavt blodsukker jeg sikter til naar jeg sier sukkerhunger, og en liten sjokoladebit hjelper mye paa aa balansere meg om jeg ikke har mulighet til aa faa i meg et ordentlig maaltid der og da (av diverse aarsaker). Det er ikke snakk om at jeg spiser hauger av sukker, og jeg skiller mellom sukkerhunger og det aa ha lyst paa noe soett.

Jeg begrenser meg ikke bevisst naar det gjelder noe som helst i matveien siden jeg spiser godt og variert og i passe mengder.

Har man problemer som at man hiver i seg en stor plate sjokolade paa fem minutter om man har det tilgjengelig og ikke klarer aa ta en liten bit og la resten ligge i fred, ja da boer man begrense seg og kanskje bare kjoepe en liten sjokolade. Og saa boer man kanskje tenke over hvorfor man ikke klarer aa kontrollere forholdet sitt til sukker.

Det er i grunnen noe jeg lurer paa, hvorfor enkelte rett og slett ikke klarer aa ha en sjokolade (eller annet godt) i skapet uten aa spise det opp med en gang. Jeg klarer ikke aa spise saa veldig mye sukker i loepet av kort tid, og ville blitt kvalm ganske kjapt om jeg fikk i meg saa mye.

Men naa avsporer jeg litt, saa skal ikke kommentere videre paa dette :)

Skrevet

Jeg vil påstå at de fleste lettprodukter ikke hører hjemme i et sunt kosthold. Vi velger grovt og fullkortn, vil skjerer bort synelig fett på kjøtt, vi styrer unna bearbeidet mat og halvfabrikata, vi dobler mengden grønnsaker fremfor å spise brød og pasta til middagen. Men fløte, rømme, ost. leverposdeig, vanlig yohgurt og så videre hører hjemme i vårt kosthold. For meg er sund mat 1. minst mulig tilsetningsstoffer og koserveringsmidler, 2. minst mulig bearbeidet, 3. lite salt, 4. moderate mengder usunt fett. 5. moderate mengder sukker.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Det er lavt blodsukker jeg sikter til naar jeg sier sukkerhunger, og en liten sjokoladebit hjelper mye paa aa balansere meg om jeg ikke har mulighet til aa faa i meg et ordentlig maaltid der og da (av diverse aarsaker). Det er ikke snakk om at jeg spiser hauger av sukker, og jeg skiller mellom sukkerhunger og det aa ha lyst paa noe soett.

Det forstår jeg. Men poenget mitt var at kroppen din i bunn og grunn ikke trenger sukker, den trenger noe som får opp blodsukkeret. :)

Skrevet

Jeg er enig i mye av det som er skrevet allerede. Jeg ble minnet om dette senest nå nylig, da jeg og noen andre fikk servert frukt, og vi stod og koste oss med dette. Da kommer en som tydeligvis var på slankekur bort, og mente at vi like gjerne kunne spise sukker som den frukten vi spiste. Det er sikkert noe i at en som slanker seg bør passe på å ikke få i seg alt for mye druer, banan og andre veldig søte frukter, men jeg syns rett og slett det er ganske hårreisende og frekt å komme med slike kommentarer i den situasjonen. For det første, syns jeg det er en merkelig ting å si når noen koser seg med noe, men det er nå så. Jeg syns det er for galt når man skal ha dårlig samvittighet for å spise frukt. I det minste når jeg ikke har noe vektproblem, tenker jeg at livet blir uendelig trist om jeg ikke skal kunne unne meg en banan med god samvittighet. Så lenge man ikke er på en midlertidig slankekur, syns jeg det er ganske ille om mat kun vurderes ut fra kalori-innhold. Jeg syns at mat også bør nytes, og ikke kun sees på som noe man putter i seg for å overleve.

Skrevet
Det forstår jeg. Men poenget mitt var at kroppen din i bunn og grunn ikke trenger sukker, den trenger noe som får opp blodsukkeret. :)

Kroppen trenger sukker, men sukkeret trenger ikke noedvendigvis komme fra godteri (man kan spise frukt istedenfor).

Sukker i store mengder er ikke sunt, men det ingenting som er sunt i for store mengder, ikke engang rent vann. Og saa lenge man ikke spiser store mengder sukker, saa ser jeg ikke problemet med aa spise litt godteri om man foeler sukkerhunger.

Skrevet

Interessant diskusjon.

Vil fortsette å lese her men har ikke stunden til å skrive vettuge innlegg akkurat nå. :)

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Kroppen trenger sukker, men sukkeret trenger ikke noedvendigvis komme fra godteri (man kan spise frukt istedenfor).

Kroppen trenger karbohydrater, ikke raffinert sukker. Slik jeg forstod det du skrev så mente du vanlig sukker. Beklager om jeg misforstod. :)

Sukker i store mengder er ikke sunt, men det ingenting som er sunt i for store mengder, ikke engang rent vann. Og saa lenge man ikke spiser store mengder sukker, saa ser jeg ikke problemet med aa spise litt godteri om man foeler sukkerhunger.

Det er heller ikke det jeg mener. Jeg mener at kroppen ikke trenger raffinert sukker, men ser ikke noe galt i å spise det som en del av et balansert kosthold. Poenget mitt er at om kroppen har sukkerhunger er det ikke sukker den trenger, men noe blodsukkerstabiliserende. Siden jeg trodde du mente raffinert sukker i det første innlegget ditt, prøvde jeg å få frem at det kroppen ikke trenger ved lavt blodsukker er det.

Jeg mente ikke å kritisere de for at du spiser sukker, overhodet ikke. Jeg mener bare at kroppen klarer ikke alltid å si fra om hva den trenger.

Beklager avsporingen. :)

Skrevet

For meg er det viktigere å fokusere på hva jeg bør spise enn på hva jeg ikke bør spise. Jeg prøver å få i meg nok av vitaminer fra et variert utvalg av frukt og grønt, nok fiber fra grove kornprodukter, nok riktige oljer fra olivenolje, rapsolje og fet fisk osv. Alt i alt blir det veldig lite plass til mat som i større mengder ikke hadde vært bra for meg når mage, meny og kjøkkenskap er fulle av de bra tingene. Synes også som O-Ren og Eurydike at lysten blir mindre på søppelmat når man ellers spiser sunt. Kalorier tenker jeg overhode ikke på, men som følge av at jeg spiser som jeg gjør blir det nok ikke lett for mye.

Spiser gladelig fete kaker, sauser og oster innimellom, men har fokus på å kjenne igjen metthetsfølelsen uansett hva jeg spiser, så jeg blir rett og slett litt dårlig dersom jeg spiser for mye. Er også veldig for å unne meg det som er virkelig luksus når jeg skal unne meg noe litt ekstra, så da blir det gjerne fem biter belgisk trøffelkonfekt i stede for en blandingspose fra Minde osv.

Skrevet

Utrolig spennende debatt med meget gode innlegg her. Fortsetter å følge med her =)

Skrevet

Enig i førsteinnlegget!

Har ei venninne som nettopp har kastet seg på sunnhets/slankegreia og jeg synes hun er litt vel hysterisk. F eks laget hun taco her om dagen, og hadde byttet ut vanlig kjøttdeig med kyllingkjøttdeig, vanlige tortillaer med fullkorn og droppet guacamolen og osten. Problemet er at hun elsker guacamole og ost, hater kyllingkjøttdeig og hater fullkornstortillaer (i motsetning til de fleste andre fullkornsprodukter så smaker de faktisk skikkelig kjipt). Greit å gjøre noen endringer for å gjøre retten litt sunnere, men å ødeleggen den totalt pga slankeopplegg synes jeg er å dra den litt langt.

Jeg har et relativt sunt basiskosthold, men kan finne på å hive i meg usunne ting om jeg har lyst til det. Som noen andre skriver, så har man ikke lyst til det like ofte når kroppen er vant med bra mat. Og det er summen av alt man spiser som avgjør vekt/sunnhet - så jeg forbeholder meg retten til å spise egg, bacon og bønner stekt i en massiv mengde smør hver lørdagsmorgen. Nam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...