LillAmalie Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 dette har pågått i over 1år.. innimellom får jeg syyykt vondt i magen og får diare. jeg tenkte at jeg ikke tålte melk, men jeg kan spise/drikke melkeprodukter uten å merke noe.. Hva kan dette være??
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Det kan blant annet være magekatarr og/eller irritert tykktarm. Eller det kan hende du reagerer på noe konkret. Ta deg en tur til lege
LillAmalie Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2009 Det kan blant annet være magekatarr og/eller irritert tykktarm. Eller det kan hende du reagerer på noe konkret. Ta deg en tur til lege Jeg tok noen blodprøve. Men de fant ikke ut av noe.. Magekatarr så lenge?? Det kommer og går, og har gjort det veldig lenge nå...
Veronica88 Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 http://forsvinnendesaus.wordpress.com/category/e-stoffer/ Her finner du garantert noe nyttig! Mageproblemer er et svært vanlig problem i samfunnet dessverre, og de mest kritiske mener at e-stoffer er synderen for alt. Magesmerter og løs mage kan jo også være gluten (altså det som er i alle korntyper), og ikke bare melkeprodukter. Har du prøvd å gå uten kornprodukter en periode?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Magekatarr kan vare lenge ja, og kan evt ha årsaker som stress og bekymringer (men blir noen ganger verre og mer merkbar om man spiser/gjør ting som plager magen).
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Jeg har det som deg, og har hatt det lenge. Har tatt både koloskopi og endoskopi. Det de fant ut var at jeg hadde ekstremt lavt B12 nivå, noe som kan gi tarmproblemer og at jeg hadde noen polypper i tarmen de har brent bort. Har nå gått jevnelig på B12 sprøyter uten noen å merke noe veldig forskjell, men nivået er bra der nå, men må ha sprøyte hver 3 mnd i overskuelig framtid. Har prøvd diverse "dietter" der jeg har ungått melk en peride (fordi de trode det kunne være intoleranse for det) det var det ikke, har ungått gluten, osv osv uten å klare å finne "synderen". Har på en måte lært meg å leve med det, men har en følelse av at løk og sterk mat kan bidra, selv om jeg kan spise det uten at det skjer også.... Har i hovedsak kuttet ut rødt kjøtt og andre tungt fordøylige matvarer og synes det hjelper litt, men er ikke sikker. Vurderer å prøve en kur for candida bakterien, men vet ikke om jeg orker mer heller. Skal følge med i denne tråden jeg...
LillAmalie Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Jeg fikk vite at jeg hadde B-12 mangel for godt over et år siden ( kanskje2år siden?) Uansett jeg fikk B-12 sprøyter gjevnlig en periode. Og de nye blodprøve viste at mine B-12 verdier var normale igjen. Men så ble jeg plaget med dette med vondt i magen og diare. Og jeg så at noen ikke klarer å ta opp B-12 i tarmen. Da var dette med magesmerter og diare symptomer på B-12 mangel. Så jeg var overbevist om at jeg trengte å forsette med B-12 sprøytene. Men legen var seff uenig pga de nye blodprøvene. Så jeg byttet lege. Men han ville ikke måle B-12 nivået mitt fordi den forige legen min hadde gjort det, og nivået var bra. Men ikke finner han ut av hva det er. Jeg var vist ikke allergisk mot noe ( tok blodprøver). Men jeg fikk med meg to tester, så jeg skal levere inn avføringsprøver, tror det heter hemofek. Er redd at det plutselig skal skje på jobben, det har det gjort før. Og det er grusomt I 4dager hadde jeg magesmerter på morgenen uten diare. Utrolig vondt er det!!! Jeg spiser også brød (gluten?), uten at jeg merker noe ... Endret 15. februar 2009 av LillAmalie
Gjest SurSilden Skrevet 15. februar 2009 #9 Skrevet 15. februar 2009 Jeg har hatt det samme problemet, bare at jeg hadde irritert tarm. Tarmen vrir seg når jeg er nervøs, gruer meg til noe, redd, kranglet med noen nære i familien osv
øyenstikker Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Du kan godt reagere på matvarer uten at det vises på blodprøver. Det er bareallergier som gir utslag påblodprøvene hos legen, og ikke intoleranser. Og intoleranser er jo like ille. Vil også bare si at hvis en feks. har ubehandlet cøliaki (tåler ikke gluten) merker en ikke noe om en spiser brød, for en får i seg gluten jevnlig gjennom masse annen mat. jeg har fått diagnosen cøliaki blandt annet. Før jeg fikk diagnosen, var jeg mye plaget med magen. jeg fikk ogsåmangelsykdommer som veldig lav B12, og ferritin pga tarmen ikke tok opp næringstoffene. en kan ha cøliaki fordi om det ikke vises på blodprøvene. Er ikke alle som produserer det stoffet som gir utslag på cøliaki i blodprøven, fordi om de har cøliaki. det er KUN gastroskopi som kan gi sikker diagnose. Plages du mye med magen og har mangelsykdommer i tillegg, målegen ta deg på alvor og sende deg til utredning. Ikke gi deg! Ville diskutert mulighetene med gastroskopi og cøliaki med legen. jeg har melkeprotein intoleranse i tillegg, og jeg reagerer akkurat likt på det, som med gluten. Så det kan være flere ting. Sett krav til utredning til legen din!
LillAmalie Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 16. februar 2009 gastroskopi og cøliaki kan noen forklare nærmere hva dette betyr??? Takk for respons
øyenstikker Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 Cøliaki er en sykdom der du ikke tåler gluten. (protein som finnes i de fleste typer mel. Har man cøliaki, reagerer tynntarmen din med å miste tarmtottene sine hvis du får i deg gluten. Hvis man får påvist cøliaki, må man leve på en glutenfri diett resten av livet. Da vokser tarmtottene ut igjen, og du holder deg frsik så lenge du holder deg til dietten;-) Siden cøliaki rammer slik at tarmtottene blir skadet, er det veldig vanlig at man får mangelsykdommer pga tarmen ikke klarer å ta opp næring tilstrekkelig. Jeg hadde plager som magevondt, mye kvalm, diarè, veldig slapp og trøtt og mangelsykdommer. Legen kan teste for cøliaki i en blodprøve, men det er ikke alle som slår ut på denne blodprøven fordi om de har cøliaki. Blodprøven tester etter antistoffer som blir produsert i kroppen hvis en har cøliaki. Men problemet er at ikke alle med cøliaki har dette, så blodprøven er ikke helt sikker. Eneste måten å få sikker diagnose på er å utføre en gatroskopi. Det er en undersøkelse hvor de fører en slange gjennom munnen og ned i magen, for å se og ta prøver av tynntarmen. MEN nå sier jeg ikke at Du har dette. Men du kan diskutere muligheten for om du har dette med legen din. Desverre er mageproblemer veldig vanskelige å finne ut av, for det kan være så mangt. Men da er det viktig å utredes, så man ev. kan finne ut hva det ikke er, så ser man hva som står igjen. Jeg sier ikke at du har dette, men ta det opp med legen din, så kan dere kanskje utelukke det iallefall:-)
LillAmalie Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 16. februar 2009 Cøliaki er en sykdom der du ikke tåler gluten. (protein som finnes i de fleste typer mel. Har man cøliaki, reagerer tynntarmen din med å miste tarmtottene sine hvis du får i deg gluten. Hvis man får påvist cøliaki, må man leve på en glutenfri diett resten av livet. Da vokser tarmtottene ut igjen, og du holder deg frsik så lenge du holder deg til dietten;-) Siden cøliaki rammer slik at tarmtottene blir skadet, er det veldig vanlig at man får mangelsykdommer pga tarmen ikke klarer å ta opp næring tilstrekkelig. Jeg hadde plager som magevondt, mye kvalm, diarè, veldig slapp og trøtt og mangelsykdommer. Legen kan teste for cøliaki i en blodprøve, men det er ikke alle som slår ut på denne blodprøven fordi om de har cøliaki. Blodprøven tester etter antistoffer som blir produsert i kroppen hvis en har cøliaki. Men problemet er at ikke alle med cøliaki har dette, så blodprøven er ikke helt sikker. Eneste måten å få sikker diagnose på er å utføre en gatroskopi. Det er en undersøkelse hvor de fører en slange gjennom munnen og ned i magen, for å se og ta prøver av tynntarmen. MEN nå sier jeg ikke at Du har dette. Men du kan diskutere muligheten for om du har dette med legen din. Desverre er mageproblemer veldig vanskelige å finne ut av, for det kan være så mangt. Men da er det viktig å utredes, så man ev. kan finne ut hva det ikke er, så ser man hva som står igjen. Jeg sier ikke at du har dette, men ta det opp med legen din, så kan dere kanskje utelukke det iallefall:-) Åjaa da var gastroskopi det jeg trodde. for jeg jobbet litt på sykehus i praksis tiden, og da så jeg en mann fa utført dette. og det så helt for j*vlig ubehagelig og vondt ut, vet ikke om jeg tørr det!!
Ax(ent Skrevet 16. februar 2009 #14 Skrevet 16. februar 2009 dette har pågått i over 1år.. innimellom får jeg syyykt vondt i magen og får diare. jeg tenkte at jeg ikke tålte melk, men jeg kan spise/drikke melkeprodukter uten å merke noe.. Hva kan dette være?? Kan være så mangt. men jeg hadde det slik i 2 år. Men det du børr gjør er å gå å snakke me legen, kan vær andre ting enn melk, har du tenkt over at d kan være Cølliaki? (da får man også diare og magesmerter) Men som legen sa til meg, ja dem kan ta en bloprøve og se va den slår ut på..men de sier den er unøyaktig..beste er å finne utav det selv om du har en inntoleranse. men min prøve slo ut på laktose og hvete! men jeg kan mange ganger spise ting med melk i, men noen ganger slår d hardere ut enn andre. Varier, så jeg har ikke blitt klok enda på hva som feiler meg helt. Men skal man finne helt utav om man har en inntoleranse må man kutte ut "produktet" helt ut i over en legre periode! MEN jeg oppfordrer deg til å ta deg en tur til legen først, snakke me han/hun!
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 16. februar 2009 #15 Skrevet 16. februar 2009 Cøliaki er en sykdom der du ikke tåler gluten. (protein som finnes i de fleste typer mel. Har man cøliaki, reagerer tynntarmen din med å miste tarmtottene sine hvis du får i deg gluten. Hvis man får påvist cøliaki, må man leve på en glutenfri diett resten av livet. Da vokser tarmtottene ut igjen, og du holder deg frsik så lenge du holder deg til dietten;-) Siden cøliaki rammer slik at tarmtottene blir skadet, er det veldig vanlig at man får mangelsykdommer pga tarmen ikke klarer å ta opp næring tilstrekkelig. Jeg hadde plager som magevondt, mye kvalm, diarè, veldig slapp og trøtt og mangelsykdommer. Vil bare utdype litt, håper det er greit for deg Øyenstikker... Det finnes også noe legene kaller "Glutenintoleranse uten cøliaki", eller "Ikke-cøliakisk glutenintoleranse" . Da reagerer man på samme måte på gluten som cøliakere gjør (smerter, kvalme, diaré, slapphet osv), men uten skade på tarmtottene.
FruF Skrevet 16. februar 2009 #16 Skrevet 16. februar 2009 Eg hadde mageproblem med kvalme og diaré ein til to gonger i månaden det året eg gjekk på Cerazette. Slutta på p-piller, og har ikkje hatt problem sidan. Viss du går på p-piller er det verdt eit forøk å slutta. Lukke til!
LillAmalie Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 17. februar 2009 Hmm ja, men går ikke på p-piller jeg da ..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå