Gå til innhold

Cipralex

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 2-3 uker siden begynte jeg på cipralex (anti-depresiva) og trenger litt historer fra dere. Jeg har disse ukene jeg har gått på pillene følt meg rett og slett gal. Jeg er nervøs, får sånne panikk anfall bare det kommer en "pop-up" på pcen og er rastløs i bein og armer. Jeg sitter og slår meg selv i hodet for å få det til å forsvinne.. og etterpå føler jeg meg skikkelig crazy og ustabil. Jeg har en "ekkel" følelse inni meg akkurat som jeg venter på at en bombe skal slippes, men den gjør aldri det. Er det noen som har lignende erfaringer med cipralex?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, jeg har gått på cipralex i 6 mnd nå, og kjenner ikke helt igjen følelsen du beskriver.. Men, jeg kan huske at da jeg skulle begynne sa legen til meg at jeg helst ikke burde være alene de første ukene. Han sa også at man kan få økt følelse av angst (det passer jo forsåvidt med beskrivelsen din). Jeg kan huske at den kroppslige angstfølelsen var ganske tydelig første uken jeg brukte medisinen, klump i brystet, tungt å puste, vondt i magen etc.

Uansett tror jeg du bør kontakte legen/psykiateren igjen og fortelle hvordan du har det.

Lykke til.

Skrevet

Jeg brukte cipralex i 4-5 uker før jeg merket en positiv virkning. Merket selv prikking i armer og bein, og en rastløs følelse den første tiden. Var også veldig usikker på om dette var riktig medisin for meg, siden det tok så lang tid uten noe merkbar bedring. Men deilig når symptomene begynte å bli borte. Håper du får en lignende erfaring!

Skrevet

Kom deg til legen med en gang for å bytte merke. Dersom dette startet når du begynte på medisinene og du ikke har hatt voldsom angst fra tidligere så er dette ganske sikkert en reaksjon på medikamentet.

Det er vanelig å måtte bytte merke/klasse antidepressivaer. Det finnes tre klasser av medikamenter, hvor det er dlevis forskjellige bivirkninger og som man kan reagere forskjellig på.

Lykke til med å finne det som er rett for deg.

Gjest Gjest_kaisa_*
Skrevet

Jeg fikk økt angst av å gå på cipralex, faktisk så ille at jeg sluttet. for min del ble angsten mye mer lammende enn det jeg slet med fra før. Nå var ikke jeg 100 % enig med legen min om å begynne på cipralex igjen (har gått på det en gang før) for denne gangen var det mer en sorgreaksjon enn depresjon.

Har gått veldig fint etterpå:) Trengte bare litt tid..

Snakk med legen din, poenget er jo at du skal få det bedre, ikke verre. Kanskje du har begynt med for stor dose, eller som tidligere nevnt at et annet merke fungerer bedre for deg.

Lykke til;)

Skrevet

Snakk med legen/psykiateren din om dette. Mange opplever en forsterkning av symptomer de første ukene før den positive virkningen av medisinene begynner skikkelig. Men det høres ut som om dette var en veldig kraftig reaksjon. Dette vil helt sikkert den som har skrevet resepten til deg vite om.

Skrevet

Følte med også gal da jeg begynte på den medisinen. Men det roet seg etter 3-4 uker. Fikk mange ekle tanker jeg ikke hadde hatt før, skikkelig ubehagelig.

Da jeg fikk en ny lege og begynte på nye medisiner, måtte jeg på flere timer hos ham i oppstarten, nettopp pga. faren for slike bivirkninger. Den nye legen fortalte også om bivirkninger, bla. at man kan få selvmordstanker, mer angst osv.

Dette hjelper ikke deg, men jeg synes det er ille at så mange leger skriver ut resepter uten å innformere om bivirkninger, og sette opp timer til oppfølging. Mange får slike bivirkninger, og må ha ekstra samtaler eller kanskje beroligende medisiner.

Snakk med legen din så raskt som mulig. Og hvis du slutter på pillene, ikke slutt på dagen, da kan det bli verre. Du må trappe ned.

Forresten, hvilken styrke fikk du skrevet ut? Sterke bivirkninger kan også komme av at man ikke starter på lav styrke og gradvis øker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...