Gå til innhold

Hva er egentlig "spisskompetanse"?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Elina_*
Skrevet

Altså...jobber i et større selskap og har fått vite at for å gå videre, eller få jobber innen andre mer passende områder for meg, må jeg sørge for å ha spisskompetanse.

Men hva vil egentlig "spisskompetanse" si?

Min

Utdanning: generell master innen samfunnsvitenskap

Arbeidserfaring: salg, undervisning og prosjektstyring i offentlig sektor og business i privat sektor(prisanalyser) = to vidt forskjellige ting!

Jeg har så variert bakgrunn med litt av hvert...så hvordan skaffer jeg "spisskompetanse"?

Jeg vet at jeg ønsker å jobbe med noe jeg synes er mer morsomt enn det jeg gjør nå: jeg ønsker å gjøre meg kvalifisert for prosjektstyring og vil jobbe med med ulike prosjekter. Prosjektmetodikk kan jo brukes uavhengig av hva prosjektet handler om. Dessuten liker jeg å forholde meg til ulike fagprofesjoner og mennesker og å styre prosesser, eller i det minste få være med på å styre små og større prosjekt.

Der jeg jobber nå ser jeg ikke helt at jeg umiddelbart kan skaffe kompetanse som gjør meg kvalifisert for det.

Så hva gjør man da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe man kan ekstra godt. Men det kan være vanskelig å vise til det?

Skrevet

Du kan få spisskompetanse hvis du videreutdanner deg innen ETT felt, et smalt område innen det du jobber med.

Bred kompetanse: De som kan litt om alt.

Spisskompetanse: De som kan mye om et avgrenset felt.

Skrevet

Hei!

Jeg tenkte kanskje du kunne ta emner innenfor prosjektledelse/prosjektstyring? De underviser det i flere Høyskoler som videreutdanning eller nettstudier feks denne jeg fant: http://www.nks.no/Studietilbud/Ledelse-og-...-sertifisering/

De har også prosjektledelse fag på BI

Kan jeg spørre deg om noe annet? Jeg utdanner meg innenfor samfunnsvitenskap selv, egentlig er det ganske tverrfagelig. Er det slik at arbeidsgiveren din ser at du må ha videreutdanning til å jobbe med det du har lyst til som er prosjektledelse? Da vil det kanskje si at det er smart for alle samfunnsvitere å videreutdanne seg om næringsliver er slik?

Skrevet
Er det slik at arbeidsgiveren din ser at du må ha videreutdanning til å jobbe med det du har lyst til som er prosjektledelse? Da vil det kanskje si at det er smart for alle samfunnsvitere å videreutdanne seg om næringslivet er slik?

Takk for tipsene til alle som har svart. Jeg vil følge rådet om å studere mer på BI: prosjektledelse. Men det må nok bli BI nettstudier, så spørs om det er et tilbud der...

Jeg vil svare et klart ja på ditt spørsmål.

Som samfunnsviter, (ønsker ikke å si hvilket av samfunnsfagene jeg har hovedfag i), vet jeg at veien videre i næringslivet bestemmes mye av videreutdannelse: for eksempel innen økonomiske analyser og prosjektledelse. Ofte betaler arbeidsgiver slike studier ved BI da det absolutt kommer selskapet til gode.

Mitt tips til samfunnsvitere er for øvrig å erobre næringslivet og fortelle dere at: dersom dere har bare et år med økonomi (og går videre med litt spisskompetanse etter et par års erfaring) - så er dere helt sjef i forhold til økonomer og teknologer i næringslivet. Vel, personligheten bør være litt smartass og tøff også, men mange samfunnsvitere er da det.

Gjest meg igjen
Skrevet

Jeg tror prosjektledelse på BI er ett godt valg:) Jeg tenkte på noe slik selv men da er det best som du sier at arbeidsgiver betaler for videreutdannelse og at man har jobbet en stund. Jeg vil tro at samfunnsvitere kan gi mye til næringslivet i hverfall om de har noe nyttige fag itillegg.

Lykke til med videre skole og jobb:)

Gjest Christiania
Skrevet
Jeg vil tro at samfunnsvitere kan gi mye til næringslivet i hverfall om de har noe nyttige fag itillegg.

Samfunnsvitenskap er nyttig i seg selv - men fremstår i næringslivet som klart nyttig om man har et års økonomi i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...