mee mee Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 Heisann! Har dere noen enkle tips slik at urtene holder seg lengre på kjøkkenbenken, har forresten eva solo urtepotten. Hvordan bruker man urtene best, rive av blad eller klippe av stilk når man skal lage mat, for at den skal holde legre?
Hexagon Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Det lurer jeg på også De bare dør hos meg, og det blir småfluer. Har også evasolo urtepotter.
Gjest Wind Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jeg kan bare si det som funker hjemme. Der får urtene mye lys, og vann hvis de er tørre. Basilikumen trenger mye vann, og den vokste seg også veldig stor etter hvert. Det blir dog ikke brukt så mye av dem, så ang. det med å fjerne blad vs. stilker, det vet jeg ikke noe spesielt om. Har selv den urtepotten her, men den funker IKKE på basilikumen vår i alle fall. Det kan ha noe med at når vi kjøper, så blir den så ribba for blad at den ikke greier seg. Har også hørt at disse butikkkjøpte urtene ikke trives noe godt, fordi de er plantet alt for tett, og får derfor for lite næring gjennom jorda. (Dette gjelder jo da tydeligvis ikke hjemme hos foreldrene mine, da diverse urter stortrives. *sjalu*) Endret 16. februar 2009 av Wind
Trillrund Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 De siste gangene jeg har kjøpt mynte, har jeg luket ut halvparten av potten før jeg planter om til eva solopotten. Det virker bra hos meg. Og så har jeg løftet potten litt opp fra kjøkkenbenken, og av en eller annen grunn virker det som det hjelper også... (Setter den på en liten plastbøtte snudd opp ned....)
mee mee Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2009 Jeg kan bare si det som funker hjemme. Der får urtene mye lys, og vann hvis de er tørre. Basilikumen trenger mye vann, og den vokste seg også veldig stor etter hvert. Det blir dog ikke brukt så mye av dem, så ang. det med å fjerne blad vs. stilker, det vet jeg ikke noe spesielt om. Har selv den urtepotten her, men den funker IKKE på basilikumen vår i alle fall. Det kan ha noe med at når vi kjøper, så blir den så ribba for blad at den ikke greier seg. Har også hørt at disse butikkkjøpte urtene ikke trives noe godt, fordi de er plantet alt for tett, og får derfor for lite næring gjennom jorda. (Dette gjelder jo da tydeligvis ikke hjemme hos foreldrene mine, da diverse urter stortrives. *sjalu*) Har også hørt det om butikk urtene, så fikk vite at man ikke skal regne med at de skal overleve lenge. Men basilikumen er den vanskeligste av alle urter har jeg også hørt. Rosmarin, timian og noen andre var vist de enkleste.
Gjest Wind Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Har også hørt det om butikk urtene, så fikk vite at man ikke skal regne med at de skal overleve lenge. Men basilikumen er den vanskeligste av alle urter har jeg også hørt. Rosmarin, timian og noen andre var vist de enkleste. Jeg vet det, men det er liksom den som vokser best hjemme hos foreldrene mine.
Kvist Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Basilikum fra butikken kan jeg ha i månedsvis, de andre typene med urter derimot visner etter få dager. Med basilikumen passer jeg på at jeg får plukket vekk alle de småplantene innimellom. Tar sikkert vekk over halvparten av stilkene som kommer opp av jorda. Kom den i sånn minipotte kan den hende jeg bare luker litt og så fordeler resten utover i en større potte. Så setter jeg den i kjøkkevinduet, på sørsiden av huset så den får maksimalt med lys og passer på å gi den rikelig med vann, uten at den blir stående med vann i potteskjuleren. Tilsetter ofte flytende gjødsel i vannet også. Når jeg bruker av den så tar jeg alltid å klipper stilken rett over et bladpar, da deler den seg der og det kommer to forgreninger med nye skudd og blader. Tar gjerne litt langt ned de første gangene så den skal få bli fin og buskete i formen. Men den bruker litt tid på å vokse seg stor på den måten da, så skal jeg bruke masse basilikum en dag så kjøper jeg en ny potte og bruker hele den dagen. Glemte å ta med at den er skikkelig var for kulde og trekk, så hvis vinduet skal åpnes må den flyttes så langt unna som mulig. Pass også på at den ikke forfryser seg på veien hjem fra butikken. Endret 18. februar 2009 av Kvist
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå