Gå til innhold

Dere som er vokst opp i "småbyer"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Velger dere å bosette dere i hjembyen når ble/blir voksne?

Hvis dere f eks skal studere i Oslo eller Bergen og dere kommer fra lofoten vil dere da flytte tilbake?

Er det sånn der dere kommer Fra at de som studerer og tar utdannelse flytter ut, mens de som ikke gjør det blir værende.

Er det noe særlig jobber i småbyer i det hele tatt?

Så noe helt annet

Hva synes dere om Oslo dialekt? Har hørt enkelte fra vestlandsybgder omtale oslo dialekt som dustete. Er det en generell oppfatning.?

Nei, ærlig talt, tanker var aldri, og er ikke, å vende tilbake til hjembyen: hvorfor skulle jeg? Jeg har ikke noe som er tiltrekkende for meg der: lite familie og tidligere venner har flyttet.

Det er mennesker man møter og et variert kulturtilbud og muligheter som gjør at av alle byer i Norge (av alle onder) velger jeg Oslo. Ok, Oslo er en liten småby med storbykomplekser, noe innbyggerne bærer preg av (liksom kule og overdrevent byaktig nettopp fordi det er så lite i Oslo), men det er det beste alternativet når man først er født i dette kalde, lille nisselandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er født og oppvokst i en liten dal rundt en times tid fra Bergen.. Min samboer er fra en annen del av fylket bare en halvtimes tid fra der foreldrene mine bor. Nå har vi endt opp med å, pga leiepriser, flytte ut på den øyen som slekten min på mors side egentlig kommer fra.. Og eg fikk på denne måten bekreftet at skal eg bosette meg fast noe sted så blir det der som samboeren kommer fra eller et sted eg vet at eg ikkje kjenner folk.. Men eg kunne aldri bodd midt i en by siden dette strider mot min natur.. Jeg er vant med å ha flere mål rundt huset å være på, siden eg er oppvokst på en nedlagt gård, og jeg elsker hunder og har derfor to stykker i dag.. Men til ditt spørsmål om dialekter må eg nok si det slik: Eg e ekte bærgensar.. og trives best med det! og "alle" vet at Bergensere og Østlandsdialekt ikkje er den beste blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha:) Fant ut at de som var kjent oppi der ville skjønne hvilken by jeg snakket om! Nå er jeg Rypefjording og har ikke merket det verste av det verste av miljøet i byen, men... Ja, men:)

Samme her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger dere å bosette dere i hjembyen når ble/blir voksne?

Hvis dere f eks skal studere i Oslo eller Bergen og dere kommer fra lofoten vil dere da flytte tilbake?

Er det sånn der dere kommer Fra at de som studerer og tar utdannelse flytter ut, mens de som ikke gjør det blir værende.

Er det noe særlig jobber i småbyer i det hele tatt?

Så noe helt annet

Hva synes dere om Oslo dialekt? Har hørt enkelte fra vestlandsybgder omtale oslo dialekt som dustete. Er det en generell oppfatning.?

Det spørs når du spør folk. Da jeg flyttet til Oslo helt ung og grønn, så skulle jeg aldri flytte tilbake til hjemplassen. Oslo hadde alt, trodde jeg.

Da barna kom og kom i skolepliktig alder, flyttet vi. Angrer ikke en dag.

Tror tankene om hjemplassen endrer seg når man familiserer seg.

For meg var det viktig: familie, xvenner(som man ikke fikk ny kontakt med) untatt noen veldig få. Naturen, nærhet til skole, uten å måtte sende barn ut i bytrafikken. Mye fritidsaktiviteter for barn og unge. Jeg ville at barna skulle bli kjent med fam. utenom pakke i posten til jul og bursdag.

Vi flyttet rett utenfor sentrum i landllige omgivelser, og det ble bare 20 min å gå til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...