Kitsune Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 Har lyst til å skaffe oss hund. Liker Jack Russel terrier veldig godt. Den er liten, intelligent og ser faktisk ut som en hund. Men hva er de totale utgiftene hvis hvalpen koster ca 10 000 kr?
Frey Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 Kommer litt an på. Har man bil så bør man ha bilbur, det koster noen tusen for et skikkelig et. Seng - hvis du har en gammel skummadrass og stretchlaken som kan ofres så koster det ingenting, eller man kan betale 500-1000 eller mer. Halsbånd og kobbel - fra en liten hundrings til 5-600. Mat/vannskål - fra 50 til et par hundre. Valpekurs, 1-2000. Vaksiner ved 12 ukers alder, ca 500. Leker, fra null til flere tusen. Tyggeting bør man ha for å beholde sko osv, men dette i likhet med for er en konstant utgift. Klotang og pelspleieprodukter, 1-500. Så alt fra 2000 til 8-10 000 i tillegg til valpeprisen. Men jeg synes 10 000 hørtes veldig lite ut for en JRT, er de faktisk så rimelige?
Kitsune Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. februar 2009 På finn.no ligger de ute fra 8500 for hvalper. Det synes jeg også er rimelig, så derfor spør jeg om det er noe med små skrift. Eller om det er ting andre hundeeiere vet og tar for gitt, men som jeg ikke vet om. Personlig er jeg ikke for å "kle ut" dyr, så jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mye penger på det.. Jeg innser at kanskje i -18 kuldegrader kan det være ok med en boblevest, men det er fordi det er et behov til beste for hunden. Men valpekurs og vaksiner må jeg nok helt sikkert ha, også for min egen del.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 Vi diskuterte nettop dette på raseforumet, og for de som kjøpte seg hund i 2008 gikk det opp for deg hvor svimlende summer som forsvinner. Driver du aktivt med hunden din, blir du sikkert med i en lokal klubb, treninger, kurser, vaksiner, sjekker for sykdommer, LEKER, mat, utstilling etc etc. I tillegg til kjøpssummen tror jeg du må ha minst 20 000 til rådighet i løpet av den første året med hund. Her skal alt utstyr kjøpes inn for første gang, og alle vaksninene tas. Jeg ville altså ikke kjøpt hund om jeg ikke hadde hatt en par tusen til overs i måneden som jeg kunne brukt på hunden. Det var nettop en dobermann til salgs på finn der kjøperne hadde "hevet" kjøpe grunnet usle 7000 i veterinærutgifter. Sånne folk burde aldri hatt hund. Så husk, det er dyrt med hund, og du skal ha penger til rådighet. Inkludert kjøpssum brukte jeg 40.000 på hunden min i fjor.
Kitsune Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2009 Okei, dette var nok litt "over the top". Jeg har ikke tenkt å drive med utstillinger, klubb eller kjøpe leker for flere tusen. Jeg tenker på en liten kvikk hund, for det tror jeg passer meg best. Jeg håper og tror at det finnes flere enn én måte å ha hund på. Jeg ser etter en som tusler rundt i huset og lager litt lyder, som er koselig å ha, som vil gå på turer, bli klødd på magen og være litt rampete. Kjenner de som man ikke vet hvor personen slutter og hunden begynner for de er så oppslukt i hunden. Ikke et tiltalende trekk...
Frey Skrevet 14. februar 2009 #6 Skrevet 14. februar 2009 Vær obs på om at du kjøper en hund som er registrert i NKK. JRT er en rase som har tatt litt av i popularitet, og med det kommer også useriøse oppdrettere piplende fram på annenhvert gatehjørne. Skulle jeg hatt JRT-valp hadde jeg tatt meg god tid for å finne en oppdretter som har hunder med stabilt gemytt, og ikke basert meg på annonser på finn. For all del, også seriøse oppdrettere annonserer på finn, og vil man ha valp NÅ så reis og besøk dem. Men hils på mor alene før du hilser på valpene slik at du ikke faller for valpene før du kan vurdere mora. Jeg er enig med gjest over ang at man bør ta høyde for uforutsette utgifter. Forsikring er også noe man bør ha i tilfelle rottefelle.
Trillrund Skrevet 14. februar 2009 #7 Skrevet 14. februar 2009 Vær obs på om at du kjøper en hund som er registrert i NKK. JRT er en rase som har tatt litt av i popularitet, og med det kommer også useriøse oppdrettere piplende fram på annenhvert gatehjørne. Skulle jeg hatt JRT-valp hadde jeg tatt meg god tid for å finne en oppdretter som har hunder med stabilt gemytt, og ikke basert meg på annonser på finn. For all del, også seriøse oppdrettere annonserer på finn, og vil man ha valp NÅ så reis og besøk dem. Men hils på mor alene før du hilser på valpene slik at du ikke faller for valpene før du kan vurdere mora. Jeg er enig med gjest over ang at man bør ta høyde for uforutsette utgifter. Forsikring er også noe man bør ha i tilfelle rottefelle. Når en rase blir raskt populær, vil det alltid være noen som forsøker "å skumme fløten". Jeg ville brukt god tid, og funnet en seriøs oppdretter som leverer valpene med stamtavle fra NKK. Ellers vet du faktisk ikke om det er en JRT du har kjøpt eller en hund som bare ligner....
Kitsune Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. februar 2009 Ja, det er sant og lurt. Takk:)
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #9 Skrevet 14. februar 2009 Gjest som skrev ovenfor igjen her. Jada, jeg vet at alle ikke bruker så mye som oss, men poenget mitt er at det uansett er dyrt. Jeg er veldig aktiv, og reiser masse på utstilling. Men jeg tror uansett at du må regne med rundt 15 000 det første året. Bilbur+innebur = 2000 Lenker etc = 1500 (et fra den er bitteliten, så når den vokser) Vaksiner = 1000 For = 6000 Medlemskaper = 500 (nkk, ntk?) Leker = Minst 2000 (helt seriøst, leker og bein varer ikke lenge) Dekken = 300 Annet utstyr = 1500 Valpekurs = 1500 Sum =15.200 (regnet fort) Dette vil jeg våge å påstå er helt reelle priser, og nå kan det komme veterinærutgifter, klubbmeldemskap, utstilling etc i tillegg.
Tabris Skrevet 14. februar 2009 #10 Skrevet 14. februar 2009 6000 i fôr hørtes veldig mye ut. Jeg har en mellomstor hund og det koster meg ca 1 500 i året med mat (dyrlegefôr). Og hun spiser jo mer enn hva en Jack Russel valp vil gjøre. Selv om valpefôret TS kjøper er dobbelt så dyrt, så vil det likevel bare være halvparten den prisen som jeg gir. Hvis du da har bånd, bur, dekken og leker dekket så synes jeg 1500 i "annet utstyr" også var en litt stor post.
Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 15. februar 2009 #11 Skrevet 15. februar 2009 Hunden vår har akkuratt blitt et år nå, og jeg henger meg på den at det fort kan koste flere tusen. Her er en kjapp oversikt over det vi ca har brukt dette året. Valpekurs: 2000 Grunnkurs: 2000 Mat: Har vl blitt hvetfall 4000 ( Kjøper royal canin til ca 500 kr sekker, denne var i ca 1 1/2 måned) Leker og tyggebein: rundt 1500? Bur: I bilen 1000, hjemme 800 Bånd og seler: kanskje 600 Dyrlege: Chip og vaksiner 1500 Andre ting: ca 4000 ( kutt, øyebetennelse, kennelhoste osv) Div medlemskap: ca 500 forsikring: 1500 Sum: 19400 Og det er sikkert mere også. Ble litt overrasket når jeg regner sammen, trodde egentlig ikke det var så mye.. Nå har vi riktignok hatt ganske stor dyrlege utgifter, men det er viktig og ha i bakhodet at dette kan skje, selv en liten kutt skade koster for 1000 kr hos dyrlegen. Så koster absulutt mye itilegg til å kjøpe hunden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå