Gjest Lea Skrevet 2. juli 2003 #1 Del Skrevet 2. juli 2003 Vi har et kjøkkenbord i furu. Et skikkelig kraftig "bondebord" som egentlig er ganske pent. Men det blir så fort flekker på platen som trenger ned i treet. Tror at bordet er oljet, men oljen er vel nesten borte nå. Jeg har tenkt å male "understellet" i en frisk farge, slik som stolene er. Men platen vil jeg ikke male. Men jeg må behandle den. Er ikke glad i lakkert furu og olje har jeg heller ikke lyst til å bruke. Kunne egentlig tenkt meg å få platen litt mørkere. Kan jo bruke beis, men da må jeg bahandle platen etterpå. Kunne tenke meg å bruke voks, for å få et litt blankt og rustikk utseende. Noen som har prøvd dette? Eller som har peiling på voks? Går det bra med farget voks på ubehandlet/oljet furu? Merker å anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 2. juli 2003 #2 Del Skrevet 2. juli 2003 Det fungerer veldig bra med voks på ubehandlet tre! Gå til fargehandel og spør etter antikkvoks - så hjelper de deg videre. Pass på at det ikke er silikon i voksen du kjøper - helst skal det være bivoks og terpentinbaser da fungerer den best. Lykke til! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 2. juli 2003 #3 Del Skrevet 2. juli 2003 Takk for opplysningen, Suzy! Skal se om jeg finner noe i helgen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 2. juli 2003 #4 Del Skrevet 2. juli 2003 Vil bare anbefale Liberon vokser, jeg...De har spesialisert seg på restaurerig og bevaring av gammelt og nytt treverk....ganske lette og bruke og det blir veldig bra....(lenge siden jeg brukte disse nå, men mener at det var fargeløs voks i en gul boks....ble veldig bra på mitt bord...) Her jeg bor får man kjøpt disse på Byggmakker og fargehandlerene iallefall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 2. juli 2003 #5 Del Skrevet 2. juli 2003 Nyttig å vite.. men denne voksen er fargeløs? Må jeg i såfall beise eller lasere platen først for å få den mørkere da eller? Bordet er kjøpt nytt og har stått slik det er en stund. Det ser rett og slett ut som et furubord.. noe det også er . Understellet skal males rød/oransje og siden grønt og pusses ned på kantene, slik at det rød/oransje synes gjennom. Jeg vil ha LITT farge på platen, slik at det ikke ser så nytt ut. Noen tips om hvordan jeg skal få det til? Bordet skal da helst se litt gammelt ut.. brukt liksom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. juli 2003 #6 Del Skrevet 2. juli 2003 Bivoks er tingen, Lea! Gir ikke farge, men treet ser litt "gammelt" ut. Dette har jeg kjøpt på Maxbo både på Alnabru og Vækerø. Gnis inn med fin stålull og poleres med gamle filler (F.eks. oppklipte t-skjorter). Bivoks er dessuten bakteriedrepende uten å være giftig og passer glimrende på spisebord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 2. juli 2003 #7 Del Skrevet 2. juli 2003 Bivoks ja (har hørt om det). Kanskje jeg bare skal prøve på en plankebit og de som det blir mørkt nok? Så kan jeg evt, sette på litt farge under hvis jeg vil ha det mørkere? Har forresten lest et sted at furu får gammel "lød" hvis man gnir inn litt rødvin på treet først. Kanskje jeg bare skal prøve det på en plankebit også. Alt skal jo prøves Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. juli 2003 #8 Del Skrevet 2. juli 2003 Ikke gjør det så komplisert, Lea ! Samme sted har de voks iblandet farge fra lyst til helt mørkt. Høres ut som du skal ha den som heter "antikk furu"! (Rund, flat, brunrød blikkboks). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 2. juli 2003 #9 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg er kjent for å gjøre ting komplisert jeg. Det er derfor jeg ikke har gjort noe med bordet ennå. Har en fin duk på det da.. Takk for tipset. Regner med at de har noen sånne prøver i butikken, der man ser hvordan resultatet blir (bortimot). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. juli 2003 #10 Del Skrevet 2. juli 2003 Jepp, de har prøver som stemmer bra med virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 2. juli 2003 #11 Del Skrevet 2. juli 2003 Bivoks er tingen, Lea! Gir ikke farge, men treet ser litt "gammelt" ut DET var det den het!!! :oops: Gnis inn med fin stålull og poleres med gamle filler (F.eks. oppklipte t-skjorter). Det kan være en stooor fordel og klippe stålullen!!! Ellers kan den flise seg veldig når man river eller man kan få dyyype sår (som jeg hadde :cry: ).... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 2. juli 2003 #12 Del Skrevet 2. juli 2003 Stålulll av fineste type, 000, må du bruke slik at det ikke blir riper - pass nøye på at det ikke blir liggende igjen små biter av stålulla når du bruker den. Når det etterhvert kommer vann til vil disse ruste og ikke ta seg bra ut... Antikkfarget voks basert på terpentin og bivoks - jeg gjentar meg sjøl... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå