Gå til innhold

Hvordan blir jeg fotograf?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 34 år og har lyst til å jobbe som fotograf.

Jeg har ingen utdanning utover 3-årig videregående allmennfag.

Hva kan jeg gjøre for å bli fotograf?

Hva gjorde du for å bli fotograf?

Tar imot alle råd og tips med glede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Fotofagskolen i Trondheim er vel etter hva jeg har skjønt den beste fotografutdanningen her i landet. Det er vel en to-årig utdanning. Det er ganske vanskelig å komme inn etter hva jeg har forstått, men det er ingen grunn til å gi opp før man har prøvd. Link her :

fotofagskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å bli fotograf uten formell utdanning, men med hardt arbeid, talent, intens nettverksbygging og en liten porsjon flaks. :)

Fotofagskolen er bra. Da jeg gikk der var det flere hundre søkere, men bare 20 som kom inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotofagskolen i Trondheim er vel etter hva jeg har skjønt den beste fotografutdanningen her i landet.

Jeg takker for tips... men jeg burde vel egentlig ha opplyst om at jeg bor i Bergen og at jeg ikke er flyttbr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Therese_*
Jeg takker for tips... men jeg burde vel egentlig ha opplyst om at jeg bor i Bergen og at jeg ikke er flyttbr :)

Fotograf er en 4-årig yrkesutdanning som fører frem til svennebrev som fotograf. Du må ha Vg 1 og Vg 2 "Medier & Kommunikasjon" + 2 års læretid hos en fotograf.

Sjekk www.hordaland.no for å finne ut hvilke videregående skoler i Bergensområdet som tilbyr denne studieretningen.

Alternativt finnes også en fotografutdanning som 3-årig Bachelorstudium ved Kunsthøgskolen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Therese_*
Fotograf er en 4-årig yrkesutdanning som fører frem til svennebrev som fotograf. Du må ha Vg 1 og Vg 2 "Medier & Kommunikasjon" + 2 års læretid hos en fotograf.

Sjekk www.hordaland.no for å finne ut hvilke videregående skoler i Bergensområdet som tilbyr denne studieretningen.

Alternativt finnes også en fotografutdanning som 3-årig Bachelorstudium ved Kunsthøgskolen i Bergen.

Siden du har 3-årig allmennfag fra før av er det godt mulig at du får fritak for fag underveis, slik at du kan gjennomføre utdanningen på kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

jeg tenker å på fotograf :) men har ingen utdanning ! men kan man gå kurs og ha praktisplass for en fotograf? går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotograf er så vidt jeg vet ikke en beskyttet tittel, så om du noen sinne har tatt et bilde kan du vel i grunn bare kalle deg fotograf her og nå....

Spørsmålet er jo litt hvilket nivå du er på i dag. Trenger du formell opplæring i bruk av kamera, lyssetting og slike ting? Mange fotografer er selvlærte. Dersom du er på et allright nivå er kunsten bare å fortsette å utvikle deg, samt opparbeide deg en god portefølje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker å på fotograf :) men har ingen utdanning ! men kan man gå kurs og ha praktisplass for en fotograf? går det?

Det kommer litt an på hva slags type fotograf du ønsker å bli. Om du for eksempel ønsker å bli studiofotograf, så kan du forsøke å få lærlingeplass og ta fagbrev på den måten. Dersom du vil bli pressefotograf så finnes det utdanninger du kan ta, eller du kan forsøke å få frilansoppdrag for eksempel i en lokalavis og jobbe deg oppover derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fotograf. Jeg har ingen formell utdannelse som fotograf - jeg bestemte meg for at dette skulle jeg jobbe med, og jobbet knallhardt og målrettet for å komme dit. Internett er en fantastisk kilde til informasjon og inspirasjon, det finnes youtube-videoer for å lære bildelredigering, man kan ta fotokurs, registrere seg på fotoforum og spørre om ting man lurer på etc. Det jeg anser som det viktigste er å lære seg grunnleggende teori, lese kameramanualen perm-til-perm og mens du leser teste ut de instillingene du leser om. Fotografer hver dag, se på bilder på nettet - analyser dem. Hvordan oppnådde fotografen den effekten? Legg merke til hvordan lys faller på mennesker og ting. Legg merke til at lyset ofte er farget, at hjemme hos deg selv er gjerne lyset gult. Lær deg å legge merke til hvor lys kommer fra, retning, kvalitet, farge.

Sett opp stilleben og fotografer, gå rett på å fotografere på helmanuell - lær deg hva som skjer når du justerer blender opp og ned, og lukkertid opp og ned. Spør de du kjenner om du kan få fotografere dem - både for å lære det tekniske, men også for å lære deg å kommunisere med mennesker mens det er et kamera mellom deg og dem. Du (vil etterhvert) være den profesjonelle, den som skal trene blikket ditt til å legge merke til de riktige tingene, og til å hjelpe de du fotograferer til å se fantastisk ut.

Jeg får mange henvendelser fra folk som ønsker å bli fotograf, og som vil være med på shoot, eller være lærlig. Sånn er det for mange fotografer, så mitt stalltips for å få innpass hos en fotograf: Tenk hva du har å komme med. Flere ganger når jeg har fått henvendelser har det vært ala dette :"også vil jeg ha erfaring i å fotografere i studio, spesielt barn" eller "jeg vil bli bryllupsfotograf så jeg ønsker å fotografere brudepar". Husk at et slikt samarbeid er nettopp det - et samarbeid.

Hvis du viser fotografen at du ikke bryr deg om å bidra med noe, kun få noe, så er det veldig lett å velge deg bort . Eksempel: er du god til å redigere bilder (i motsetning til hva man kanskje skulle tro er det en del fotografer som ikke er spesielt god til dette, og heller ikke liker det) kan det være et kjempepluss. Husk at du konkurrerer i realiteten mot en haug med jenter og gutter som er villige til å jobbe gratis med å bære utstyr og rydde bare for å få en fot innenfor bransjen.

Bygg opp en portfolio: Det hjelper ikke hvor god du er om du ikke kan vise det. Ha dette i bakhodet allerede fra starten, tenk på hvilken retning du ønsker deg - og hvilke bilder du bør ha i portfolioen din for å komme dit. Det kan være fornuftig å be mennesker du fotograferer om å signere på at det er OK for deg å bruke bildene deres på nettsiden din etc.

Lykke til!



Anonymous poster hash: d38b9...caa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...