Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette innlegget kan nok oppfattes som litt ekkelt...Men skal unngå de værste detaljene..Jeg har lenge mistenkt at det er ett eller anna jeg rett og slett ikke tåler. Flere ganger plages jeg med slimkuler som sitter fast i halsen som må hostes opp. Noen ganger er det så ille at jeg hoster og hoster til jeg brekker meg, også blir jeg helt øm i halsen. Men da løsner det og alt er bra...

Flere ganger kan jeg våkne og tro jeg har halsbetennelse, det gjør super vondt å svelge, men da er det bare slim som sitter fast. Sånn som idag, trodde jeg hadde sår hals. Men så begynte jeg å¨hpste og kjente at det satt fast noe. Jeg hostet og hostet helt til drøveln min snur seg (og det er riiiimelig vondt) også løsner det. Nå er jeg heeelt øm i halsen, men ikke sår hals, kun pga dette...

Jeg har funnet ut at det er brød. Jegf har kuttet ut brød, spist knekkebrød istedenfor. De få gangene jeg har spist brød nå, så har det kommet tilbake. Så det må bare være brød. Hvorfor i all verden er det slik? Det er skikkelig ubehagelig og ekkelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har funnet ut at det er brød. Jegf har kuttet ut brød, spist knekkebrød istedenfor. De få gangene jeg har spist brød nå, så har det kommet tilbake. Så det må bare være brød. Hvorfor i all verden er det slik? Det er skikkelig ubehagelig og ekkelt.

Hveteintoleranse kanskje?

Det er vel bare en måte å finne ut av det helt sikkert; Del opp brødet i dets enkelte bestanddeler og spis en av gangen? -Eller ta en tur til legen og sjekk for allergier og intoleranser først.

Skrevet

Prøv gluten/hvetefritt brød og se om det blir bedre ?

Eller rett og slett bare prøve å spise en skje med hvetemel. :P

Skrevet

Både melk og gluten sies det at kan føre til slim både i hals og nedover i systemet, så de strengeste kritikerne sier at alle reagerer på dette og vil få det så uendelig mye bedre uten. Det er kanskje litt drøyt, men det er jo ikke tvil om at noen mennesker har blitt kvitt slimproblemer og andre problemer uten en av dem.

Er det kun brød eller er brød til frokost? (Altså da med melk til?). Prøv egg og frokostblandinger som er hvetefrie (corn flakes er jo bare mais, puffa ris er jo bare ris osv..) til frokost. Eller salat. Men er veldig viktig å spise melk i en sånn prøveperiode. Er du fortsatt slimete, bytt. Spis masse brød, men ikke melk (sjekk hva brødet inneholder, ikke melk i brødet!). Hjalp ikke det heller, prøv uten begge deler. Kanskje du dessverre ikke tåler noen.

Mange sier at det er teit å prøve ut selv, men jeg møtte 2 glade leger som sa at "da vet vi ihvertfall hva si skal se etter når du sier at du tror det er hvete som gjør magen din gal!" så da ble det istedenfor tidkrevende undersøkelser for alt og ingenting, kun fokusert på matallergi mot hvete, gastroskopi for å se om det var cøliaki osv. Var ikke det.

Bare sørg for å ikke utelukke mange matgrupper på en gang! Da er du like langt. "Ja jeg er bedre, men hvorfor?"

Gjest SmallTalk
Skrevet

Synes Veronica88 hadde et veldig godt svar. :)

Anbefaler deg å teste ut hvilke produkter du reagerer på og ikke. Jeg f.eks har astma og blir ekstra plaget med slim/tetthet ved inntak av mye melkeprodukter, og vil anta at det er mulig å reagere slik på de fleste andre matvarer som gluten osv.

Bare husk at gluten finnes i utrolig mange flere matvarer enn man skulle tro. Skal du kutte ut gluten for en periode så må du kutte det ut helt, og ikke bare delvis. Så les nøye på ingrediensene, det hjelper ikke å kutte ut brød hvis det alikevel finnes gluten i alt det andre man spiser.

Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar alle sammen..

Jeg reagerer kun på brød til frokost..Er faktisk ikke så ille med baguetter, men grovt brød reagerer jeg på. Det er nok værst da, loff er NOE bedre.... Kan det være gluten da? Reagerer ikke på mel ellers, kaker og alt annet går fint. Melk drikker jeg ikke..

Får prøve rådene som ble gitt og se, hvis ikke får jeg karre meg til legen og ta en test.. Er bare slimete, ikke magesmerter eller annet, heldigvis!

Skrevet

Veronica88 svarer veldig bra.

Bare husk at man ikke kan kutte ut hvete/gluten helt hvis man skal få riktig testresultat på cøliakitest. Jeg testet heller ikke positivt på cøliaki, men siden ingen tenkte på å fortelle meg at man må spise gluten før man tar testen og jeg snaut hadde rørt brødmat på mange år, føler jeg meg ikke trygg på at testresultatet er riktig. -og det er jo kjipt med tanke på at cøliaki gir rett til økonomisk stønad til fordyret kosthold.

Skrevet

Jeg tenker kanskje candida jeg. at det er gjæret?

Skrevet

Candida? Det vil si at det er gjæret? Skal søke opp litt på nett og lese..Ja det kan jo være det og ja..Hmm kan jo teste boller og annen gjærbakst også..og se hva resultatet blir.

Skrevet (endret)

Jeg reagerer ganske likt som du på brød, og jeg har blitt testet for glutenallergi mange ganger med negativt resultat hver gang. Jeg reagerer i tillegg på sukker, så derfor heller det mot candida hos meg. Med 3 mnds streng sukker- og gjærfri diett blir man som regel kvitt problemet og kan spise brød som vanlig igjen.

Endret av Rafi
  • 1 år senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Svarer i denne tråden her jeg, siden det ser ut som en del med peiling her.

Kan man ha hveteintoleranse uten å reagere (likt) på alt med hvete i? Jeg reagerer ekstremt på boller (får hodepine, blir skikkelig sløv/trøtt/slapp, får litt vondt i magen, slim i avføring, luftfull, oppblåst osv)

Slik reaksjon (med hodepinte og trøtthet) får jeg også av mange typer kaker og brød.

Har i det siste også merket samme reaksjon av f.eks kvikk lunsj og oreo (disse inneholder jo hvete), men regarer ikke slik på annen type sjokolade, stort sett iallefall.

Det rare er imidlertid at jeg ikke får slik reaksjon når jeg spiser lyse baguetter og loff, eller pizza(bunn) osv. Men av pizza blir jeg oppblåst og luftfull osv.

Har også begynt å reagere på rugsprø (de inneholder vel strengt tatt ikke hvete??)

Har vært inne på tanken om cøliaki, men prøvene har ikke slått ut på det tror jeg. Desuten fikk jg litt vond i magen da jeg spiste glutenfrie knekkebrød. (kan ha vært tilfeldig), og jeg har før tålt spelt ganske bra. Men skal prøve det igjen nå og se.

Har tenkt på om det kan være noe med gjæren, men det er jo gjær i lyse baguetter og loff også, og man får vel ikke slik reaksjon med hodepine og sløvhet/utmatelse av det?

Har også tenkt på sukker, men tåler jo alt annet med sukker.

Kan man reagere på sammensetning av tinG??

Ah, det er så vanskelig å finne noe mønster. Men tror jeg er på sporet når det gjelder hvete, men siden det plutslig blir brudd i mønsteret er det frustrerende :P

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig slimete i halsen av sukker og melk, men dette spiser jeg ikke lenger.

Ingen mennesker som tåler dette uansett. Ikke hvetemel heller ...

Gjest Nanette
Skrevet

Samme her. Melk lager slim. Spesielt om jeg er forkjølt fra før, er sukker og melkeholdige produkter ekstra ille. Alt fra brus til melk, is osv.

• 3 måneder senere...
Gjest galithralia
Skrevet

Jeg har selv diagnosen cøliaki (glutenallergiker), jeg har gjennom hele oppveksten reagert på grovt brød, og boller. Men aldri på loff, baguetter etc. Tok blodprøver men de slo ut som alt for svake til å være glutenallergi, så jeg fikk beskjed om å holde meg unna det jeg ble dårlig av. Gikk helt fint å holde på sånn til jeg flyttet hjemmefra, da slo det plutselig ut på alt, brød, pizza, knekkebrød og enkelte pålegg.

Så etter en del tester til så fikk jeg diagnosen min.

Jeg tror du bør gjøre som Veronica88 sier, prøv deg frem, se hva du reagerer på, noter og så gå til legen din og få en test, ikke bare blodprøve men gastropi og. Gastropien er ubehagelig, men da får du i hvertfall et konkret svar på om du er allergisk eller ikke.

Lykke til i hvertfall :)

Galithralia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...